B. KUCINSKI'S EXPANDED STAGE

MEDIA, PERFORMANCE AND THE ETHICS OF MEMORY IN 'OS VISITANTES'

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49572

Keywords:

authorial performance, Bernardo Kucinski , ethics, memory

Abstract

In the age of mass culture and digital media, the author’s function expands beyond the text, turning them into a performer in the public space. Starting from this premise, which is part of the debate on the return of the author, this article investigates the authorial performance of Bernardo Kucinski. To achieve this understanding, the contemporary author and the visibility devices of media culture are discussed, based on theorists such as Lejeune (2014), Groys (2017), and Aguilar and Cámara (2017). Subsequently, the construction of the figure of the auctor B. Kucinski is observed, in line with the concept of authoriality by Maingueneau (2010). Finally, Os visitantes (2016c) and its autofictional structure (Doubrovsky, 2014; Colonna, 2014; Klinger, 2012) are analyzed, its narrative functions as a staging of the author, of the critical reception, and of the conflicts of traumatic memory. It is concluded that Kucinski uses this expanded performance to fulfill an ethical function, transforming literature into a stage for debate and an instrument against the forgetting of the atrocities that occurred during the Brazilian dictatorial regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ane Beatriz dos Santos Duailibe, UFPA

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Pará (UFPA), Brasil. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

References

AGUILAR, G.; CÁMARA, M. A máquina performática: a literatura no campo experimental. Tradução: Gênese Andrade. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vidal. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2010.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Prefácio Leyla Perrone-Moisés. Tradução de Mario Laranjeira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BÍBLIA. Português. Bíblia Sagrada: Ave-Maria. 120. ed. rev. São Paulo: Editora Ave-Maria, 2002.

COLONNA, Vincent. Tipologia da autoficção. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

DOUBROVSKY, Serge. O último eu. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

GROYS, Boris. Self-Design, or Productive Narcissism. E-Flux - Superhumanity, Nova York, n. 22. set 2016. Disponível em: https://www.e-flux.com/architecture/superhumanity/66967/self-design-or-productive-narcissism. Acesso em: 25 set. 2025.

KLINGER, Diana Irene. Escritas de si, escrita do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.

LEJEUNE, Philippe. A imagem do autor na mídia. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.) O pacto autobiográfico: De Rousseau à Internet. Tradução: Jovita Maria Gerheim Noronha, Maria Inês Coimbra Guedes. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso Literário. Tradução: Adail Sobral. São Paulo: Contexto, 2010.

MEIZOZ, Jérôme. Postures littéraires. Mises en scene modernes de l'auteur. Genebra: Slaktine Érudition, 2007.

MORICONI, Ítalo. O século biográfico. Revista Z cultural, Rio de Janeiro, n. 16, ago./dez. 2021.

KUCINSKI, Bernardo. Entrevista concedida ao canal Livrada. [YouTube], 2016a.

KUCINSKI, Bernado. K. relato de uma busca. São Paulo: Companhia das Letras, 2016b.

KUCINSKI, Bernado. Os visitantes. São Paulo: Companhia das Letras, 2016c.

RANCIÈRE, Jacques. Autor morto ou artista vivo demais? Tradução: Paulo Neves. Folha de S.Paulo, São Paulo, 6 abr. 2003. Seção Mais, pág. 8 (FSP). Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0604200308.htm. Acesso em: 25 set. 2025.

SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

SCHOLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. 2 ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

VIEGAS, Ana Cláudia. O “retorno do autor” – relatos de e sobre escritores contemporâneos In: VALLADARES, Henriqueta Do Coutto Prado (Org.). Paisagens ficcionais: perspectivas entre o eu e o outro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.

Published

2025-10-01

How to Cite

DOS SANTOS DUAILIBE, A. B. B. KUCINSKI’S EXPANDED STAGE: MEDIA, PERFORMANCE AND THE ETHICS OF MEMORY IN ’OS VISITANTES’. DARANDINA REVISTELETRÔNICA, Juiz de Fora, v. 18, n. 2, p. 76–91, 2025. DOI: 10.34019/1983-8379.2025.v18.49572. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/49572. Acesso em: 5 dec. 2025.