The interest in disinterest - Bourdieu's contributions to the reflection of writing in the academic field

Authors

  • Camila Ribeiro de Almeida Rezende Programa de Pós-Graduação em Sociologia - Universidade Federal do Paraná (UFPR) https://orcid.org/0000-0001-8940-7226

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-2140.2020.32424

Keywords:

Bourdieu, Academic writing, Academic field, Knowledge , Symbolic violence

Abstract

Academic writing doesn't just convey knowledge - it creates it itself. It is a symbolic system, a structured and structuring instrument of knowledge and communication that actively creates epistemologies. Because it is a symbolic system, it fulfills the political function of imposing or legitimizing domination. Hence, this paper is focused on dominating the interest in disinterest of exposing and demarcating the “I” in academic writing - resulting from the interest of the scientific field in expressing science in a neutral, impersonal, universal and finished way. My interest in writing about this theme was triggered by the reading of Pierre Bourdieu's writings - writings that carry an aesthetics of repetition and play on words, that play the academic game seriously, that present the rules of the game itself, making sociology a weapon against ignorance of recognition - against symbolic violence. This violence is silent, smooth, insensitive and invisible to its own victims. It is also steeped in the culture of the academic field and can be seen in the technical and formal aspects of its writing style - in its form. From a bibliographic analysis of Bourdieu's theory and participant objectification - from the socio-analysis proposed by him - I intend here to present some reflections on the symbolic violence existent in the form of academic writing, using my own praxis as the basis for writing this article as reader of Bourdieusian theory and as a writer and a researcher of academic writing.

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Author Biography

Camila Ribeiro de Almeida Rezende, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal do Paraná [bolsista Capes]. Mestra em Artes (Teorias e Processos Poéticos Interdisciplinares) pelo Programa de Pós-graduação em Artes, Cultura e Linguagens da Universidade Federal de Juiz de Fora (2015-2017) [com bolsa integral Pro-PG/UFJF de estágio docência]. Graduou-se na mesma instituição como Bacharela em Artes e Design (2010-2014), com período de intercâmbio acadêmico em Artes Plásticas na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto - Portugal [com bolsa da Secretaria de Relações Internacionais da UFJF]. É pesquisadora nas áreas de arte, sociologia e antropologia do corpo e da escrita. Investigou no mestrado as conexões entre fisiculturismo, arte e literatura, focando nas intersecções entre o corpo e o texto. Atualmente no doutorado, investiga a escrita acadêmica e os processos criativos, com ênfase no corpo e nas emoções. É Coordenadora de Atividades Formativas e Assessora de Escrita Acadêmica no primeiro writing center do Brasil - o Centro de Assessoria de Publicação Acadêmica (CAPA) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). É também Integrante do grupo de pesquisa Internacionalização de Pesquisa Científica Brasileira em parceria com a University of Oxford e a University of Nottingham.

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Published

2021-04-19

How to Cite

Ribeiro de Almeida Rezende, C. (2021). The interest in disinterest - Bourdieu’s contributions to the reflection of writing in the academic field. CSOnline - REVISTA ELETRÔNICA DE CIÊNCIAS SOCIAIS, (32), 25–44. https://doi.org/10.34019/1981-2140.2020.32424

Issue

Section

Dossiês