Use of Maguerez Arc on interprofessional communication in the Family Health Strategy

Authors

  • Raquel Bomfim Castelo Prefeitura Municipal de Fortaleza - CE https://orcid.org/0000-0002-8500-6983
  • Dariane Veríssimo de Araújo Universidade Federal do Ceará (UFC) https://orcid.org/0000-0001-5459-9678
  • Francisco Marcelo Leandro Cavalcante Universidade Federal do Ceará (UFC) https://orcid.org/0000-0001-6143-1558
  • Guilherme Guarino de Moura Sá Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE) https://orcid.org/0000-0003-3283-2656
  • Nelson Miguel Galindo Neto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)
  • Maria de Fátima Antero Sousa Machado Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Lívia Moreira Barros Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) https://orcid.org/0000-0002-9763-280X

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2024.v27.41392

Keywords:

Communication, Health Communication, Communication Barriers, Family Health Strategy, Permanent Education

Abstract

This study aimed to describe the implementation of the Maguerez Arch educational intervention on communication with healthcare professionals from the Family Health Strategy. This is an experience report regarding the implementation of an educational intervention mediated by the Maguerez Arch methodology on interprofessional communication, carried out in the city of Fortaleza, Ceará, Brazil, with 15 healthcare professionals. In the implementation of Maguerez Arch, the central problem identified through observation of reality was the lack of effective, systematic and periodic communication among professionals. The key points were listed, followed by the theorizing stage, hypotheses for solutions and application to reality. Training in communication skills, spaces that encourage dialogue and reflection on practices were considered potential in interprofessional communication. Maguerez Arch proved to be an effective educational tool, which enabled critical reflection on everyday practice, collaboration in the process of knowledge construction and encouragement for improving the micropolitical work process.

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Author Biographies

Raquel Bomfim Castelo, Prefeitura Municipal de Fortaleza - CE

Graduada em Odontologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) e mestra em Saúde da Família pela Fundação Oswaldo Cruz - Ceará (FIOCRUZ-CE). Cirurgiã-Dentista da Estratégia Saúde da Família da a Prefeitura de Fortaleza - CE. CV: http://lattes.cnpq.br/1720272255665691

Dariane Veríssimo de Araújo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). CV: http://lattes.cnpq.br/7568938136999784

Francisco Marcelo Leandro Cavalcante, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Graduado em Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) e mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC). CV: http://lattes.cnpq.br/6688928399395955

Guilherme Guarino de Moura Sá, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Graduado em enfermagem pela Faculdade de Ensino Superior de Floriano (FAESF),  mestre e doutor em Enfermagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI); com pós-doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). CV: http://lattes.cnpq.br/7392865734545404

Nelson Miguel Galindo Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Graduado e mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); doutor em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE). CV: http://lattes.cnpq.br/0593074026473891

Maria de Fátima Antero Sousa Machado, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduada em Enfermagem pela Universidade de Fortaaleza (UNIFOR), mestra e doutora em Enfermagem pela  Universidade Federal do Ceará (UFC); com pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Universidade Regional do Cariri (URCA) e da Fundação Oswaldo Cruz - Ceará (FIOCRUZ - CE). CV: http://lattes.cnpq.br/4194885068583094

Lívia Moreira Barros, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Graduada, mestra e doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). CV: http://lattes.cnpq.br/1629160330627318

Published

2025-01-08

Issue

Section

Relatos de Experiência

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