Finalidades da interdisciplinaridade na residência multiprofissional em saúde no contexto da atenção primária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2023.v26.37744

Keywords:

Internship, nonmedical, Interdisciplinary communication, Education, continuing, Primary health care, Public health

Abstract

Interdisciplinary practice has the potential to contribute to overcoming a fragmented view of health, finding potential for development in the formation of multidisciplinary residency in health. Thus, the objective was to recognize the aspects of interdisciplinarity in the multidisciplinary residency in health from the perspective of the fields of operation. Exploratory study, with a qualitative approach, which contemplated the perspectives of 13 professionals involved in the organizational and pedagogical process of residency programs. Data were organized according to the content analysis proposal. Four analytical categories were structured, consistent with the purposes of interdisciplinarity: scientific, academic, professional and practical. The transversal presence of all the purposes of interdisciplinarity in this training modality was recognized. However, a greater appreciation of the school purpose was identified, embedded in the training process based on structured competences in the articulation of knowledge, skills and attitudes. At the same time, the scientific purpose proved to be less noticeable in the analyzed content, implying a lower proposition and encouragement of residency programs to this practice. Thus, reflections relevant to collective health are raised by emphasizing interdisciplinarity as a possibility for effective training in health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Dias Soares Machado, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Doutor em Cuidados Clínicos de Enfermagem e Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UFCE), mestre e graduado em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Professor do Instituto Federal da Paraíba (IFPB). CV: http://lattes.cnpq.br/0975914336161708

Mayara Nascimento de Vasconcelos, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde na Universidade Estadual do Ceará (UECE), mestra em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). CV: http://lattes.cnpq.br/3942160877593215

Lúcia de Fátima da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora e mestra em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC), graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora Associada Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/2499956932931759

Maria Vilani Cavalcante Guedes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduada em Enfermagem e mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e doutora em Enfermagem pela Universidade de Federal do Ceará (UFC). Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/1334602969244160

Maria Célia de Freitas, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), mestra e doutora em Enfermagem Fundamental Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/4402888773997916

Maria Lúcia Duarte Pereira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestra e doutora em enfermagem pela Universidade de São Paulo (USP), com pós-doutorado em Psicologia Social pela Johhanes Kepler Universität, Linz-Áustria. Professor Adjunta da Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/1204949768401883

Maria Rocineide Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduada em Enfermagem e mestra em Saúde Pública pela pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com pós-diutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará (UECE). CV: http://lattes.cnpq.br/6463145896403157

Published

2023-11-23

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)