Neoliberal discourse and academic labor
The paradox of exposing the violence one experiences
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.47210Keywords:
University, Neoliberalism, Work, Discourse, FoucaultAbstract
This theoretical-reflective essay examines how neoliberal discourse permeates academic work and reshapes subjectivities, producing the paradox of a writing that, while denouncing the violence of performance, simultaneously submits to the very rules it criticizes. Grounded in Foucault’s concept of discourse, the essay seeks to understand the collateral effects of neoliberalism within academic labor, where individual responsibility, the personalization of blame, the cult of performance, and other symptoms shape subjectivities in diverse and harmful ways. In doing so, it aims to understand the academic worker as a subject immersed in this process, but also as a potential agent of resistance.
Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: geral e Brasil. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2020.
CABANAS, Edgar; ILLOUZ, Eva. Happycracia: fabricando cidadãos felizes. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2008.
EHRENBERG, Alain. O Culto da Performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. São Paulo: Editora Ideias e Letras, 2010.
ENRIQUEZ, Eugène. O Homem Do Século XXI: sujeito autônomo ou indivíduo descartável. RAE-eletrônica, São Paulo, v. 5, n. 1, Art. 10, jan./jun. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/raeel/a/Rq474m7CnFTX4KQsNcskF3j/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 set. 2024.
FACCI, Marilda, Gonçalves Dias; Filho, Armando Marino; Monteiro, Patricia Verlingue Ramires; Silva, Silvia Maria Cintra da. O sofrimento e o adoecimento psíquico na pós-graduação: a unidade afetivo-cognitiva. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 1-29. jan./mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.14. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa. Acesso em: 29 ago. 2025.
FAÉ, R. A Genealogia em Foucault. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 3, p. 409-416, set. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/SmBLvMwcKwDZthfBJPNXBcM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 set. 2024
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. Subjetividade e verdade. São Paulo: Martin Fontes, 2016.
HAN, Byung-Chul. Agonia de Eros. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2017. 128 p.
LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
MOORE, Alan. Watchmen. Ilustrações de Dave Gibbons. Tradução de Alexandre Callari. 2. ed. São Paulo: Panini Books, 2019.
MORDENTE, Giuliana Volfzon. Neoliberalismo escolar e processos de subjetivação: como a educação “inovadora” opera?. 2023. Tese (Doutorado em Psicologia), Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.
MORDENTE, Giovana Volfzon.; PORTUGAL, Francisco Teixeira. Neoliberalismo escolar: Subjetivações submissas da educação brasileira. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23175.036. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23175. Acesso em: 30 set. 2024.
TEIXEIRA, Anísio. A crise educacional brasileira. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 80, n. 195, p. 310-326, mai./ago. 1999a. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/116. Acesso em: 17 set. 2024
TREIN, Eunice; RODRIGUES, José. O mal-estar na Academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16 n. 48 set.-dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/mm7qsk7QXtTLHKD6DqdR5Kv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set. 2025
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Pedro Lubachevski Borges de Sampaio; Matheus Viana Braz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














