School infrastructure and job satisfaction

perception of Brazilian basic education teachers

Authors

  • Lívia Maria Fraga Vieira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Edmilson Antônio Pereira Junior Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32018

Keywords:

Early childhood education, Professional satisfaction, School infrastructure, Conditions of the educational unit, Classroom conditions

Abstract

The  perception  of  basic  education  teachers  about  the  conditions  of  school  infrastructure and job satisfaction is analyzed, highlighting specificities of early childhood education (EI), with indicators developed from the results of the re-search Work in Basic Education in Brazil - Phase II, coordinated by the Study Group on Educational Policy and Teaching Work, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2015. Even with inequalities in pay and careers in relation to other stages of basic education, EI teachers showed a higher response rate related to job satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, T. M.; CARVALHO, F. M. Condições de trabalho docente e saúde na Bahia: estudos epidemiológicos. Educação e Sociedade, v. 30, n. 107, p. 427-449, maio/ago., 2009.

BATISTA, A. S.; ODELIUS, C. C. Infra-estrutura das escolas e burnout dos professores. In: CODO, W. (Ed.). Educação: carinho e trabalho. Petrópolis: Vozes, 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB/CNE n. 05/2009, de 17 de dezembro de 2009. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil. Brasília, 2009.

______. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006a.

______. Ministério da Educação. Parâmetros Básicos de Infraestrutura para Instituições de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006b.

______. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Edição Extra, Seção 1.

CAMPOS, M. M.; FÜLLGRAF, J.; WIGGERS, V. A qualidade da Educação Infantil: um estudo em seis capitais brasileiras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, p. 20-54, jan./abr., 2011.

CARVALHO, Rodrigo S. O imperativo do afeto na educação infantil: a ordem do discurso de pedagogas em formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 231-246, jan./mar., 2014.

FALCIANO, Bruno T.; SANTOS, Edson C.; NUNES, Maria Fernanda R. Infraestrutura escolar: um critério de comparação da qualidade na educação infantil. Estudos de Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 66, p. 880-906, set./dez., 2016.

FOLLE, Alexandra; BORGES, Lucélia J.; COQUEIRO, Raildo S.; NASCIMENTO, Juarez V. Nível de (in)satisfação profissional de professores de Educação Física da Educação Infantil. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 2, p. 124-134, abr./jun., 2008.

GESTRADO. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Relatório de pesquisa. Trabalho docente na Educação Básica no Brasil – Fase II. Belo Horizonte: UFMG, 2015.

______. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Base de dados. Trabalho docente na Educação Básica no Brasil – 2009. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

HAIR, J. F.; BLACK, W. C.; BABIN, B. J.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. Análise Multivariada de Dados. 6. ed.. Tradução Adonai Schlup Sant’Anna, Porto Alegre: Bookman, 2009.

MARQUEZE, Elaine C.; MORENO, Claúdia R. C. Satisfação no trabalho: uma breve revisão. São Paulo. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v.30, n. 112, p. 69-79, 2005.

OLIVEIRA, D. A.; PEREIRA JUNIOR, E. A. Indicadores do trabalho docente: múltiplas associações no contexto escolar. Estudos em Avaliação Educacional, v. 27, n. 66, p. 852-878, set./dez., 2016.

OLIVEIRA, D. A.; VIEIRA, L. F. (orgs). Trabalho na educação básica em Pernambuco. Camaragibe, PE: CCS Gráfica e Editora, 2014.

______. O trabalho na educação básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

OLIVEIRA, T. G. de. As condições das creches públicas e conveniadas com o poder público no Brasil. Revista Ibero-americana de Educação. v. 71, p. 73-62, maio 2016.

RAYNA, S.; BROUGÈRE, G. (sous la direction). Traditions et innovations dans l'éducation prèscolaire: perspectives internationales. INRP: Paris, 2009.

REBOLO, F.; BUENO, B. O. O bem-estar docente: limites e possibilidades para a felicidade do professor no trabalho. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 36, n. 2, p. 323-331, jul./dez., 2014.

SERVILHA, E. A. M.; LEAL, R. O. F.; HIDAKA, M. T. U. Riscos ocupacionais na legislação trabalhista brasileira: destaque para aqueles relativos à saúde e à voz do professor. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 15, n. 4, p. 505-513, 2010.

SOARES NETO, Joaquim J. et ali. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos de Avaliação Educacional. São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr., 2013.

SORATTO, L.; OLIVIER-HECKLER, C. Trabalho: atividade humana por excelência. In: CODO, W. (Coord.). Educação: carinho e trabalho. Petrópolis, RJ: Vozes – Brasília: Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação: Universidade de Brasília. Laboratório de Psicologia do Trabalho, 1999.

UNESCO. Qualidade das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil. Brasília: UNESCO, 2019.

VIEIRA, Lívia F.; OLIVEIRA, Tiago G. As condições do trabalho docente na educação infantil no Brasil: alguns resultados de pesquisa (2002-2012). Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, n. 32, p. 131-154, maio/ago., 2013.

Published

2020-06-30

How to Cite

Vieira , L. M. F., & Pereira Junior, . E. A. (2020). School infrastructure and job satisfaction: perception of Brazilian basic education teachers. Pesquisa E Debate Em Educação, 10(1), 1027–1046. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32018