Accessibility and inclusion in higher education in times of pandemic
the southern region in focus
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.44778Keywords:
Remote Teaching, Inclusion, Accessibility, University education, Disabled peopleAbstract
This study sought to identify the activities carried out by the Accessibility and Inclusion Centers of Federal Universities in the Southern Region of Brazil during the pandemic, through a documentary analysis. Eleven regional universities were investigated, focusing on inclusion, accessibility, difference, assistive technologies, barriers, disability, and Universal Design for Learning. The research revealed how institutions address these concepts and how their practices diversify. In addition, the influence of Universal Design for Learning principles and official documents, such as the Brazilian Law for the Inclusion of Persons with Disabilities (2015), on the implementation of actions aimed at accessibility was identified. The results were analyzed considering theoretical frameworks that made it possible to validate and deepen reflections
Downloads
References
AYDOS, Valéria; COSTA, Dienuza. Vida acadêmica em situação de isolamento social: como não a tornar ainda mais excludente. 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/acoesafirmativas/wp-content/uploads/2020/07/Dicas-de-acessibilidade-Val%C3%A9ria-Aydos-Dienuza-Costa.pdf. Acesso em: 17 abr. 2025.
BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index para Inclusão. Centre for Studies on Inclusive Education, 2011.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: Presidência da República, 2015.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Portal de ajudas técnicas para educação. Brasília: MEC, 2002.
CAVALCANTI, Lourdes Maria Rodrigues; GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira. Os desafios da universidade pública pós-pandemia da COVID-19: o caso brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 30, n. 114, p. 73–93, jan. 2022.
DENZIN, Norman Kent. O ato de pesquisa. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1989.
DIAS, Vivian Ferreira. Sentidos sobre a deficiência. 2022. Disponível em: https://acessibilidade.paginas.ufsc.br/files/2022/08/sentidos-cae.pdf. Acesso em: 6 jun. 2024.
DUARTE, Teresa. A possibilidade da investigação a 3: reflexões sobre triangulação (metodológica). CIES e-WORKING PAPER, Lisboa, n. 60, p. 1-24, 2009.
FRANÇA, Tiago Henrique. Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, v. 17, n. 31, p. 59–73, 2013.
FREIRE, Alexandre Pimentel; PAIVA, Daniela Moura Barreto; FORTES, Renata Pontin de Mattos. Acessibilidade digital durante a pandemia da COVID-19: uma investigação sobre as instituições de ensino superior públicas brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 956–984, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2022.
FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DE CIÊNCIAS DA SAÚDE DE PORTO ALEGRE. Site institucional. 2025. Disponível em: https://ufcspa.edu.br/estude-na-ufcspa/graduacao. Acesso em: 17 abr. 2025.
FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Site institucional. 2015. Disponível em: https://unipampa.edu.br/portal/#. Acesso em: 17 abr. 2025.
GOMES, Patricia Morais; SOUZA, Queila Érica Taligliatti de; SANTIAGO, Mylene Cristina. Acessibilidade e inclusão em tempos pandêmicos: uma análise dos documentos das universidades federais da região Centro-Oeste. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/acessibilidade-e-inclusao-em-tempos-pandemicos-uma-analise-dos-documentos-das-un?lang=pt-br. Acesso em: 29 maio 2024.
LIMA, Manoela Maria Liomizia Pereira de. A importância das tecnologias assistivas para a inclusão de alunos com deficiência visual. 2012. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/2433/1/2011_ManoelaMariaLiomiziaPereiradeLima.pdf. Acesso em: 29 maio 2024.
LOURENÇO, Giulia Garcia Meira Reis; VERASSANI, Ana Luiza; BATISTA, Rodolfo Luís Leite; SANTIAGO, Mylene Cristina. Ensino superior e pandemia: inclusão de pessoas com deficiência nas universidades federais da região Sudeste. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/ensino-superior-e-pandemia-inclusao-de-pessoas-com-deficiencia-nas-universidades?lang=pt-br. Acesso em: 29 maio 2024.
NEPOMUCENO, Maristela Ferro; ASSIS, Raquel Martins de; CARVALHO-FREITAS, Maria Nivalda de. Apropriação do termo “pessoas com deficiência”. Revista Educação Especial, v. 33, p. e15/1–27, 2020. DOI: 10.5902/1984686X43112. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/43112. Acesso em: 29 maio 2024.
NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel Pizarro. Desenho universal para a aprendizagem: construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 126-143, 2015.
PEREIRA BOHRER, Marcia; MOREM COSSIO RODRIGUEZ, Rosa de Cassia. A experiência desafiadora do atendimento educacional especializado no ensino superior remoto. RevistAleph, n. 37, 13 dez. 2021.
SANCHES, Isabel. Do ‘aprender para fazer’ ao ‘aprender fazendo’: as práticas de educação inclusiva na escola. Revista Lusófona de Educação, v. 19, n. 19, 2011.
SANTIAGO, Mylene Cristina; PAULA, Bianka Moreira de; SILVEIRA, Daniele Fonseca da; SOUSA, Victor Cristian Pereira de. Estudantes com deficiência no ensino superior em tempos de pandemia: a região Norte em foco. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/estudantes-com-deficiencia-no-ensino-superior-em-tempos-de-pandemia-a-regiao-nor?lang=pt-br. Acesso em: 29 maio 2024.
SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL. Site institucional. [s. d.]. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/uffs/home/. Acesso em: 17 abr. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Núcleo de Acessibilidade e Inclusão. 2025. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/nai/. Acesso em: 17 abr. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Cartilha de assistência estudantil no contexto do ensino não presencial – UFSC. [s. d.]. Disponível em: https://noticias.paginas.ufsc.br/files/2020/09/Cartilha-Assist%C3%AAncia-Estudantil.pdf. Acesso em: 17 abr. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. COVID-19: no foco da acessibilidade para surdos. 2021. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/2021/03/CartilhaCovid-19_UFSM.pdf. Acesso em: 17 abr. 2025.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Tecnologia assistiva e o enfrentamento à COVID-19: orientações de higienização de dispositivos para pessoas com deficiência. 2020. Disponível em: https://www.ufes.br/sites/default/files/anexo/cartilha_ta_x_covid-19_audiobook.pdf. Acesso em: 6 jun. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Secretaria de Ações Afirmativas, Inclusão e Diversidades – SECAID. 2025. Disponível em: https://secaid.furg.br/. Acesso em: 17 abr. 2025.
UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ. Cartilha de biossegurança da UTFPR. 2023. Disponível em: https://www.utfpr.edu.br/covid-19/cartilha. Acesso em: 17 abr. 2025.
VASCONCELLOS, Aldeir Carlos Nasareth de; GONÇALVES, Laís Lopes de Souza; SANTIAGO, Mylene Cristina. Ensino remoto emergencial no ensino superior: inclusão e acessibilidade na região Nordeste. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos, 2023. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2023/trabalhos/ensino-remoto-emergencial-no-ensino-superior-inclusao-e-acessibilidade-na-regiao?lang=pt-br. Acesso em: 17 abr. 2025.
VERGARA, Sylvia Constant. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2015.
ZERBATO, Andrea Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, v. 22, n. 2, p. 147–155, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Laís Lopes de Souza Gonçalves; Aldeir Carlos Nasareth de Vasconcellos; Mylene Cristina Santiago; Rodolfo Luís Leite Batista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














