The Capanema Reform and the modern foreign languages
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.49539Keywords:
Capanema Reform, Language teaching, History of education, Language policies, Secondary educationAbstract
This article analyzes the educational reform carried out by the then minister Gustavo Capanema, in the context of the Estado Novo, and its impacts on the development of foreign language teaching in Brazil. From an historical-educational approach, considering researchers such as Leffa, Monte Mór and Pessanha, we discuss how the reform established a model of secondary education focused on elitist and nationalist training, in which it was adapted to meet the interests of the regime. It also refers to the pedagogical structure and teacher training, since it was practically the cradle of modern foreign languages taught today.
Downloads
References
ASSIS, S. M. et al. A reforma Capanema e as leis orgânicas de 1942: mudanças e permanências no ensino técnico industrial. Open Science Research II, v. 2, p. 644-661, 2022. DOI 10.37885/220207674. Disponível em: https://downloads.editoracientifica.com.br/articles/220207674.pdf. Acesso em: 22 jul. 2025.
BRASIL. Presidência da República. Decreto-Lei 4.244, de 9 de abril de 1942. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/del4244.htm. Acesso em: 21 jul. 2025.
BRASIL. Presidência da República. Decreto-Lei 4.073, de 30 de janeiro de 1942. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/del4073.htm. Acesso em: 21 jul. 2025.
CORRÊA, T. H. A educação bilíngue e o ensino de língua adicional no Brasil: uma possível proposta para o rompimento com o "discurso do fracasso" nas escolas regulares. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal Fluminense, Instituto de Letras, 2015. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/3508/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20final%20mesmo.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 jul. 2025.
HOCHE, A. A. Juventude Brasileira: Mobilização juvenil no Estado Novo (1940-1945). Acesso Livre, n. 2, p. 125-143, jul./dez. 2014. Disponível em: https://revistaacessolivre.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/09/aline-de-almeida-hoche.pdf. Acesso em: 21 jul. 2025.
LEFFA, V. J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, Apliesp, v. 4, n. 4, p. 13-24, 1999. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/58828429/O_Ensino_de_Linguas_Estrangeiras_no_contexto_Nacional-libre.pdf?1554745952=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DO_ensino_das_linguas_estrangeiras_no_con.pdf&Expires=1753394279&Signature=XiY0en~BGdwCCxNhsaVKwUX3No6flSABOZgD7airs82Zv0-apzA4hlUmDN12hzraLGZRNL8shwZL5ZlbdslcI6Aj7cC-MZXH-MkqGkHiFXNRYivhLM5KGeZFqJvUZFCljXaJHwsR1~DCHqwKVbFn9wBtOUmRrTdV3kHCjykZ3B1QAUmV~H5E~y7JOD8Sugp0AInXXKAPvbLhUaa7YHYiIdL6p2OnVnDSeHG6XyVHtlUEs9gECWVGwkC4Y~zgOXcVqOQPJ8beZew9bnvuXBNofvwRpXng4vKySQip3A4cLZunrdsqNM6SC0YXOXfWoXglqHds5zp22qrhCEmvo6kFug__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA. Acesso em: 21 jul. 2025.
LOPES, T. C. A sociologia sai da escola. Revista Brasileira de História da Educação, v. 24, n. 1, p. e334, 24 jun. 2024. DOI 10.4025/rbhe.v24.2024.e334 Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/69593/75137515779.Acesso em: 21 jul. 2025.
LORENZ, K. M.; VECHIA, A. A educação a serviço do Estado Novo no Brasil (1937-1945): políticas e práticas educativas. The XI Luso-Brazilian Congress on the History of Education, Porto, Portugal, jun., 20-23, 2016. Disponível em: https://digitalcommons.sacredheart.edu/ced_fac/243/. Acesso em: 22 jul. 2025.
MONTALVAO, S. S. Gustavo Capanema e o ensino secundário no Brasil: a invenção de um legado. Hist. Educ., Santa Maria, v. 25, e108349, 2021. DOI 10.1590/2236-3459/108349. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592021000100425&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 jul. 2025.
MONTALVAO, S. S.; AMARAL, J. Revolução, conservadorismo e nacional-estatismo na assinatura política do ministro Capanema. REVICE, UFMG, v. 9, n.1, 2024. DOI 10.35699/2525-8036.2024.51195 Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e51195/e51195 Acesso em: 22 jul. 2025.
MONTE MÓR, W. As políticas de ensino de línguas e o projeto de letramentos. In: NICOLAIDES, C. et al. (Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013, p. 219-236.
PESSANHA, E.; RHAE, M. B.; HELLMANN, P. N. M. Docência no Ensino Secundário Durante a Reforma Capanema: Um Recorte Regional e Disciplinar (1942-1961). Interfaces da Educação, v. 14, n. 40, p. 150–169, 2023. DOI 10.61389/inter. v14i40.5858. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/interfaces/article/view/5858. Acesso em: 22 jul. 2025.
PESSOA, S.; SOUZA, S. TAVARES, N. Um breve estudo sobre as mudanças do Ensino Secundário no Brasil no período de 1930 a 1950. Humanidades e Tecnologia (FINOM). v. 51, out./dez., 2024. p. 162-173. DOI 10.5281/zenodo.13630630. Disponível em: https://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/download/5736/pdf. Acesso em: 22 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 André Luís Rabelo Cardoso; Luciana Lacerda de Carvalho; Thiago Machado e Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














