Digital Interactive Periodic Table in the context of Chemistry teaching
A literature review
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.42944Keywords:
Periodic Table, Scratch Software, Chemistry EducationAbstract
The objective of this study was to understand how the topic of constructing the Interactive Periodic Table using ICTs is being addressed in literature as an engaging and technologically advanced method for teaching Chemistry. To this end, a descriptive literature review of works indexed in Google Scholar between 2017 and 2025 was conducted, addressing Interactive Periodic Table constructions in Scratch and other platforms. The searches identified 309 works, of which six were selected based on criteria of relevance and technological innovation. The proposals analyzed involve the use of platforms such as Excel, Arduino, Java, web technologies, accessibility features, RFID, and Scratch. The studies highlight benefits such as the visualization of chemical elements and the interactivity provided by digital resources. However, only one study explored block programming with Scratch. Therefore, in teaching the Periodic Table, a central topic of Chemistry, there is significant potential for expanding the use of technological innovations.
Downloads
References
ATKINS, Peter; JONES, Loreta. Princípios de Química, questionando a vida moderna e o meio ambiente. 5. ed. Brasil: Bookman Companhia, 2011.
BATISTA, Gislene; VIANNA, Carlos Alberto Fonseca Jardim. conhecimentos sobre “vidros” e abordagem temática: uma proposta para a contextualização do ensino de Química em Poços de Caldas, MG. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 259-284, 2022.
BRADY, James. E.; HUMISTON, Gerard E. Química Geral. v. 1. 2. ed. Brasil: LTC, 1995.
BRAGA, Juliana Vasconcelos. Repositórios de objetos de aprendizagem para o ensino de ciências e mediação por tecnologia da informação e comunicação. Orientador: José Divino dos Santos. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação, Midia e Tecnológica. Orientações Curriculares Nacionais (ONC). Brasília: MEC, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Tecnologia na educação: guia para professores e gestores. Brasília: MEC, 2018.
BROWN, Theodore L.; LEMAY, H. Eugene.; BURSTEN, Bruce. E. Química: a ciência central. 9. ed. Campinas: Pearson Universidades, 2008.
CUNHA, Mayana Ferreira da et al. A dimensão pedagógica da Tabela Periódica no ensino de conceitos químicos. Orientador: Thiago Henrique Barnabé Corrêa. 2019. 158f. Dissertação (Mestrado Profissional em Química) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2019.
FERRAZ, Rodrigo Silva; CARVALHO, José Wilson Pires; NEGREIROS, Cláudia Landin. O uso dos objetos digitais de aprendizagem “Massa Molar” e “Concentrações” no ensino médio durante o ensino remoto. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 9, p. e205723-e205723, jan./dez., 2023.
FIALHO, Neusa N.; VIANNA FILHO, Ricardo P. V.; SCHMITT, Magda R. O uso de mapas conceituais no ensino da Tabela Periódica: um relato de experiência vivenciado no PIBID. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 267-275, 2018.
GAUDÊNCIO, Sale Mario; FIGUEIREDO, Jéssica; LEITE, Rodrigo de Almeida. Guia de fontes eletrônicas de informação: um contributo à pesquisa acadêmica. [S. l.]: [s. n.], 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
GODOI, Thiago André de faria; OLIVEIRA, Hueder Paulo Moisés de; CODOGNOTO, Lúcia. “Tabela Periódica - um super trunfo para alunos do ensino fundamental e médio”. Química Nova na Escola, São Paulo, 2010.
GONÇALVES, José Eduardo. Tabela Periódica Interativa: “um estímulo a compreensão”. Acta Scientiarum, Maringa , v. 23, n. 6, p. 1335-1339, 2001.
GONÇALVES, Alisson Caetano Oliveira; DE AMORIM TRIGO, Luis Nícolas. iPeriodicTable: Uma Tabela Periódica Interativa como Tecnologia Assistiva para o Ensino de Química. In: Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade (WICS). SBC, 2025. p. 322-329.
GONZAGA, Glaucia Ribeiro; MIRANDA, Jean Carlos.; FERREIRA, M. L. Ensino do tema Tabela Periódica na educação básica. Research, Society and Development, Itajubá/MG, v. 9, n. 2, p. 105, jan., 2020.
GRAY, Theodore. Os elementos: uma exploração visual dos átomos conhecidos no universo; fotografias de Theodoro Gray e Nick Mann; [Henrique E. Toma tradutor]. São Paulo: Blucher, 2011.
GUEDES, Gilleanes T. A. UML: Uma abordagem prática. 3. ed. São Paulo: Novatec Editora LTDA, 2007.janeiro: Alta Books. 400 p.2013
LEAL, Geovane de Melo; SILVA, João Alves da; SILVA, Davi da; Damacena, Dihêgo Henrique Lima. As tics no ensino de química e suas contribuições na visão dos alunos. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 3733-3741, 2020.
LEITE, Bruno S. O ano internacional da Tabela Periódica e o ensino de Química: das cartas ao digital. Química Nova, v. 42, n. 6, p. 702-710, 2019.
LEITE, Bruno Silva. Aplicativos de realidade virtual e realidade aumentada para o ensino de Química. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Amazonas, v. 6, p. 1-18, 2020.
LEITE, Luísa Beatriz Paixão. PeriódicaTabIEAA 1.0: uma ferramenta para o ensino alternativo da Tabela Periódica. [S. l.]: [s. n.], 2019.
LEMOS, Pamela Beatriz Menezes. Auxiliando dificuldades de aprendizagem apontadas por alunos do ensino médio por meio de objetos virtuais de aprendizagem. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Uberaba/MG, v. 13, n. 1, p. 3-21, 2020.
LIMA, José Ossini Gadelha de.; Perspectivas de novas metodologias no Ensino de Química. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 12, n. 136, p. 95-101, set., 2012.
LOCATELLI, Aline; ZOCH, Alana Neto; TRENTIN, Marco Antônio Sandini; TICs no Ensino de Química: um recorte do “Estado da Arte”. Revista Tecnologias na Educação, Minas Gerais, n. 7, v. 12, p. 1-12, 2015.
MELO, Nicolas et al. Objetos Digitais de Aprendizagem de Ciências Biológicas no Ensino Fundamental e Médio: uma revisão sistemática da literatura brasileira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO - CBIE, 8. 2019, Brasília, DF. Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE. Brasília, DF, 2019.
MONK, Simon. Programming Arduino: Getting started with sketches. New York, USA, 2016.
OLIVEIRA, Fabio C. et al. QuiLegAl: a resource for the teaching of natural sciences. South American Journal of Basic Education, Technical And Technological, v. 8, p. 707-730, 2021.
OLIVEIRA, Fabio Caires; CARVALHO, Jose Wilson Pires. QuiLegAl application as a teaching resource from the perception of undergraduate Chemistry students. ACTIO: Docência em Ciências, v. 3, p. 1-25, 2020
OLIVEIRA, Fabio Caires; MILANI JUNIOR, João; CARVALHO, Jose Wilson Pires. Uso de aplicativos no ensino de química orgânica na percepção de discentes. Educação e Cultura Contemporânea, v. 17, p. 86-103, 2020.
OLIVEIRA, Fabio Caires; SOUTO, Daise Lago Pereira; CARVALHO, José Wilson P. Seleção e análise de aplicativos com potencial para o ensino de Química orgânica. Revista Tecnologias na Educação, v.17, n.8p.1-12, 2016.
OLIVEIRA, Fabio Caires; SOUTO, Daise Lago Pereira; CARVALHO, José Wilson Pires. Percepções e apontamentos de um grupo de discentes ao explorarem a hipermídia Equimídi@. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, p. 146-168, 2018.
OLIVEIRA, Maria Edivânia R. S. N.; CARVALHO, Jose Wilson Pires; KAPITANGO-A-SAMBA, K. K. Objetos digitais de aprendizagem como recurso mediador do Ensino de Química. Revista Cocar (Online), v. 13, p. 1005-1021, 2019.
OLIVEIRA, Ricardo Castro de. O uso de recursos tecnológicos no ensino de Tabela Periódica: relato de uma experiência. Caderno Amazonense de Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática, Manaus, AM, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2021.
PAIVA, Magaywer Moreira et al. Desafios enfrentados no desenvolvimento de objetos digitais de aprendizagem e o QuiLegAl. Multidisciplinary Reviews, Ceará, v. 4, e2021002, 2021.
PASCOIN, Alessandro Felix; CARVALHO, José Wilson Pires. Objeto digital de aprendizagem como proposta pedagógica para o ensino de Química. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 6, n. 17, 2020.
PAULETTI, Fabiana. Entraves ao ensino de Química: apontando meios para potencializar este ensino. Revista Areté: Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, AM, v. 5, n. 8, p. 98-107, 2017.
PAZINATO, Viviane Lopes; SOUZA, Franciele Drews de; REGIANI, Anelise Maria; A contextualização do ensino de Química em artigos da revista Química Nova na Escola. Scientia Naturalis, Rio Branco, AC, v. 1, n. 2, p. 27-42, 2019.
PEREIRA, Leandro Henrique; SOARES, Luan Henrique; VIANNA, Carlos Alberto Fonseca Jardim. Tabela Periódica Interativa: uma proposta para o ensino de Química. In: Tecnologias Educacionais: Metodologias, técnicas e ambientes em pesquisa. v. 2. Guarujá: Editora Científica Digital, 2022. p. 141-159.
PRESSMAN, Roger S. Engenharia de software: uma abordagem profissional. 7. ed. Porto Alegre: McGrawHill, 2011.
RESNICK, Mitchel. O computador como pincel. VEJA: limpeza de alto risco. Especial: um guia do mundo digital, São Paulo: Abril Cultural, n. 41, out. 2009.
ROMANO, Caroline Gomes et al. Perfil químico: um jogo para o ensino da Tabela Periódica. Revista Virtual de Química, Niterói, RJ, v. 9, n. 3, p. 1235-1244, 2017.
SCRATCH. About. 2014. Disponível em: https://scratch.mit.edu. Acesso em: 11 jul. 2023.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo, SP: Cortez, 2007.
SILVA, Flaviana dos Santos et al. Um design educacional para integrar o software Scratch na economia doméstica e educação financeira. Anais do ESOCITE. Curitiba: UTFPR, 2016.
SOUZA, Renata faria de; CABRAL, Patrícia Fernanda de Oliveira; QUEIROZ, Salete Linhares. Mapeamento da pesquisa no campo da experimentação no ensino de Química no Brasil. Alexandria. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, SC, v. 12, n. 2, p. 93-119, 2019.
STRIEDER, Rosangela Lucia et al. Tabela Periódica Interativa no Scratch: uma abordagem matemática no ensino do cálculo da massa atômica. Anais do COBEDU, 2023. Disponível em: https://eventos.congresse.me/icobedu/edicoes/cobedu-congresso-online-brasileiro-multidisciplinar-de-educacao-1-edicao/anais. Acesso em: 21 jul. 2025.
STRIEDER, Rosangela Lucia; CARVALHO, José Wilson Pires. Integração do Scratch no Ensino da Tabela Periódica: experiência com alunos do 9º ano. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 25, n. 5, p. 662-670, 2024.
TARGINO, Arcenira Resende Lopes; GIORDAN, Marcelo Retextualização do texto literário de divulgação científica A Tabela Periódica no ensino de Química. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, p. 1-15, 2021.
TRAINOTTI FILHO, Alcir Mario; TRAINOTTI, Cintia Ghisi. Introdução às tecnologias da informação e comunicação. Indaial: UNIASSELVI, 2018.
USBERCO, João; SALVADOR, Edgard. Química Geral. 12. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.
WEBBER Carine G. et al. Reflexões sobre o Software Scratch no Ensino de Ciências e Matemática. Revista Renote Novas Tecnologias na Educação. v. 14, n 2, p. 1-10, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosangela Lucia Strieder; José Wilson Pires Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














