Death and life severina from the perspective of work

a didactic sequence

Authors

  • Mélody Hármony Bezerra da Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4711-1296
  • Giann Mendes Ribeiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.34828

Keywords:

Job, Literature, Poem

Abstract

This article is part of the results of the master’s dissertation entitled “The study of the poem Morte e Vida Severina from the perspective of work” and aims to present the application of a didactic sequence elaborated from the study of the poem Morte e Vida Severina by João Cabral de Melo Neto. As objectives, we sought to present a proposal that integrates issues related to challenges in the world of work and Literature. As a methodology, intervention research carried out remotely with 21 IFRN students was used. Video lessons were sent and discussions were held through the smartphone application. It was observed that most students still did not know the poem and approaching it provided them with a dialogical perception between the conditions of the past and the present. It is concluded that the application of the product was a contribution to Literature classes and provide a more integrated teaching.

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Author Biographies

Mélody Hármony Bezerra da Costa , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil

Graduada em História (UERN). Especialista em Educação (UERN). Mestra em Educação
Profissional e Tecnológica (IFRN).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2010758866965667

Giann Mendes Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil

Graduado em Música (UECE). Especialista em Metodologia do Ensino de Artes (UECE).
Mestre em Etnomusicologia (UECE). Doutorem Educação Musical (UFRS). Professor de
Artes/Música do IFRN e adjunto IV da UERN. Experiência em Educação Musical, ensino
coletivo de instrumento, educação musical à distância e tecnologias em educação musical. Em 2014 desenvolveu projeto de pesquisa em Desenvolvimento de Tecnologias
Inovativas em Educação Musical com bolsa de desenvolvimento tecnológico e inovação SETEC/MEC e CNPq na Universidade de Ciências Aplicadas de Tampere/Finlândia.
Atualmente é diretor da Diretoria de Educação à distância (DEaD/UERN) e coordenador UAB/UERN.
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6979964853461193

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Published

2021-08-01

How to Cite

Costa , M. H. B. da, & Ribeiro, G. M. (2021). Death and life severina from the perspective of work: a didactic sequence. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(2), 1–26, e34828. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.34828

Issue

Section

Applied research