Training as a focus

from the teacher to the manager aiming at the production of knowledge

Authors

  • Judilma Aline Silva Universidade Federal de São João Del Rei, UFSJ, São João Del Rei, Minas Gerais, Brasil; Faculdade Machado Sobrinho, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0742-8451
  • Paula Rejane Lisboa da Rocha Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco (SEDUC/PE), Garanhuns, Pernambuco, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.34360

Keywords:

Continuing education, Teacher training, Manager training

Abstract

This article presents two research experiences involving teacher education in basic, higher and managerial education. The first experience is a cutout from a doctorate research completed in 2019 at a public higher education institution. Its objective was mapping the institutional actions aimed at the training of university professors, developed by the federal public higher education institutions in Brazil.  The second research assesses educational management, as well as its implications for the manager based on a survey done in the State of Pernambuco. Both research projects have continuing education as a trigger point, and the theoretical framework presented in each discussion refers to contemporary authors. Both studies point out procedural advances in the understanding of formative processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Judilma Aline Silva, Universidade Federal de São João Del Rei, UFSJ, São João Del Rei, Minas Gerais, Brasil; Faculdade Machado Sobrinho, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Pedagogia (UFV). Especialista em Recursos Humanos (UNESA). Mestra em Educação (UFJF). Doutora em Educação (UFJF).  Professora Substituta do DECED -  Departamento de Educação da Universidade Federal de São João Del Rei e da Faculdade Machado Sobrinho, Juiz de Fora. 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6531345666575286

Paula Rejane Lisboa da Rocha, Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco (SEDUC/PE), Garanhuns, Pernambuco, Brasil

Graduada em Pedagogia (UPE). Mestra em Educação (UFAL). Doutora em Educação (UFAL) Professora da Rede Estadual de Educação de Pernambuco e membro do grupo de pesquisa: currículo, atividade docente e subjetividades da Universidade Federal de Alagoas.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9170949640305247

References

AMORIM, Verussi Melo de; CASTANHO, Maria Eugênia. Por uma educação estética na formação universitária de docentes. Educ. Soc.[online]. 2008, v. 29, n. 105, p. 1167-1184. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000400011. Acesso em: 04 abri. 2018.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2020.

CERVI, Gicele. Política de gestão escolar na sociedade de controle. Rio de Janeiro: Achiamé, 2013.

KOLB, David A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, 1984.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto. A gestão da educação e as políticas de formação de profissionais da Educação: desafios e compromissos. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão democrática e educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 2013.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

LEITE, Carlinda; RAMOS, Kátia Maria da Cruz. Formação para a docência universitária: uma reflexão sobre o desafio de humanizar a cultura científica. Revista Portuguesa de Educação, n. 25, v. 1, 2012, p. 7-27. Disponível em : http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37425191002. Acesso em: 04 abr. 2018.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Construindo a excelência em gestão escolar: curso de aperfeiçoamento: módulo IV – Contribuição dos órgãos colegiados na melhoria da aprendizagem dos estudantes. Recife: Secretaria de Educação, 2012a.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Construindo a excelência em gestão escolar: curso de aperfeiçoamento: módulo V – Projeto Político Pedagógico. Recife: Secretaria de Educação, 2012b.

PETERS, Michael. Governamentalidade neoliberal e educação. In: SILVA, Tomaz T. (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 211-224.

PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo; PALAZZO, Janete; OLIVEIRA, Zenaide dos Reis Borges Balsanulfo de. Os planos de carreira premiam os melhores professores? Ensaio: aval. pol. públ. Educ. [online]. 2009, v. 17, n. 63, p. 355-380. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362009000200009. Acesso em: 10 out. 2019.

PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. NCB University Press, v. 9, n. 5, out. 2001. Disponível em: http://poetadasmoreninhas.pbworks.com/w/file/60222961/Prensky%20-%20Imigrantes%20e%20nativos%20digitais.pdf . Acesso em: 05 jul. 2019.

ROCHA, Áurea Maria Costa; AGUIAR, Maria da Conceição Carrilho de. Aprender a ensinar, construir identidade e profissionalidade docente no contexto da universidade: uma realidade possível. GT: 8 Formação de professores. REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPEd), 35, Porto de Galinhas: ANPed, 2012.

SANTOS, Edméa; WEBER, Aline. Diários online, cibercultura e pesquisa-formação multirreferencial. Didática e prática de ensino na relação com a escola. Fortaleza: EdUECE, 2014. Livro 1. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro1/205-%20DI%C3%81RIOS%20ONLINE,%20CIBERCULTURA%20E%20PESQUISA-FORMA%C3%87%C3%83O%20MULTIRREFERENCIAL.pdf. Acessado em: 10 jan. 2020.

SERRES, Michel. Polegarzinha. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

XAVIER, Libânia Nacif. A construção social e histórica da profissão docente uma síntese necessária. Rev. Bras. Educ. [online]. 2014, v. 19, n. 59, p. 827-849. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000900002. Acesso em: 24 out. 2019.

ZABALZA, Miguel Angel Beraza. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2021-05-22

How to Cite

Silva, J. A., & Rocha, P. R. L. da. (2021). Training as a focus: from the teacher to the manager aiming at the production of knowledge. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–14, e34360. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.34360

Issue

Section

Applied research