Training as a focus
from the teacher to the manager aiming at the production of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.34360Keywords:
Continuing education, Teacher training, Manager trainingAbstract
This article presents two research experiences involving teacher education in basic, higher and managerial education. The first experience is a cutout from a doctorate research completed in 2019 at a public higher education institution. Its objective was mapping the institutional actions aimed at the training of university professors, developed by the federal public higher education institutions in Brazil. The second research assesses educational management, as well as its implications for the manager based on a survey done in the State of Pernambuco. Both research projects have continuing education as a trigger point, and the theoretical framework presented in each discussion refers to contemporary authors. Both studies point out procedural advances in the understanding of formative processes.
Downloads
References
AMORIM, Verussi Melo de; CASTANHO, Maria Eugênia. Por uma educação estética na formação universitária de docentes. Educ. Soc.[online]. 2008, v. 29, n. 105, p. 1167-1184. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000400011. Acesso em: 04 abri. 2018.
BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2020.
CERVI, Gicele. Política de gestão escolar na sociedade de controle. Rio de Janeiro: Achiamé, 2013.
KOLB, David A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, 1984.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto. A gestão da educação e as políticas de formação de profissionais da Educação: desafios e compromissos. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão democrática e educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 2013.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
LEITE, Carlinda; RAMOS, Kátia Maria da Cruz. Formação para a docência universitária: uma reflexão sobre o desafio de humanizar a cultura científica. Revista Portuguesa de Educação, n. 25, v. 1, 2012, p. 7-27. Disponível em : http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37425191002. Acesso em: 04 abr. 2018.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Construindo a excelência em gestão escolar: curso de aperfeiçoamento: módulo IV – Contribuição dos órgãos colegiados na melhoria da aprendizagem dos estudantes. Recife: Secretaria de Educação, 2012a.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Construindo a excelência em gestão escolar: curso de aperfeiçoamento: módulo V – Projeto Político Pedagógico. Recife: Secretaria de Educação, 2012b.
PETERS, Michael. Governamentalidade neoliberal e educação. In: SILVA, Tomaz T. (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 211-224.
PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo; PALAZZO, Janete; OLIVEIRA, Zenaide dos Reis Borges Balsanulfo de. Os planos de carreira premiam os melhores professores? Ensaio: aval. pol. públ. Educ. [online]. 2009, v. 17, n. 63, p. 355-380. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362009000200009. Acesso em: 10 out. 2019.
PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. NCB University Press, v. 9, n. 5, out. 2001. Disponível em: http://poetadasmoreninhas.pbworks.com/w/file/60222961/Prensky%20-%20Imigrantes%20e%20nativos%20digitais.pdf . Acesso em: 05 jul. 2019.
ROCHA, Áurea Maria Costa; AGUIAR, Maria da Conceição Carrilho de. Aprender a ensinar, construir identidade e profissionalidade docente no contexto da universidade: uma realidade possível. GT: 8 Formação de professores. REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPEd), 35, Porto de Galinhas: ANPed, 2012.
SANTOS, Edméa; WEBER, Aline. Diários online, cibercultura e pesquisa-formação multirreferencial. Didática e prática de ensino na relação com a escola. Fortaleza: EdUECE, 2014. Livro 1. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro1/205-%20DI%C3%81RIOS%20ONLINE,%20CIBERCULTURA%20E%20PESQUISA-FORMA%C3%87%C3%83O%20MULTIRREFERENCIAL.pdf. Acessado em: 10 jan. 2020.
SERRES, Michel. Polegarzinha. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
XAVIER, Libânia Nacif. A construção social e histórica da profissão docente uma síntese necessária. Rev. Bras. Educ. [online]. 2014, v. 19, n. 59, p. 827-849. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000900002. Acesso em: 24 out. 2019.
ZABALZA, Miguel Angel Beraza. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Judilma Aline Silva; Paula Lisboa Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.