The Political-Pedagogic Project contextualized for teacher training in the teaching School Normal Course

Authors

  • Izelda Todero Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Porto Alegre RS, Brasil
  • José Vicente Lima Robaina Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Porto Alegre RS, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4604-3597

Keywords:

Political-Pedagogic Project, Contextualized Learning, Rural Education

Abstract

This article analyzed the Political Pedagogical Project (PPP) of the Normal Magisterium Course of the Santo Antônio State Education Institute (IEESA), in the city of Santo Antônio da Patrulha (SAP), Rio Grande do Sul (RS). The research was based on verifying whether the PPP reports the sociocultural context of the municipality, considering that it has a strong presence of family farmers and rural basic education schools. The PPP documental analysis was used to identify the presence of concepts and problematizations that dialogued with the field context under the theoretical focus of rural education and the Freirean conception, through which the educational process finds meaning when analyzing the sociocultural context of the students. We conclude that the PPP has a central role in the process of training and planning the pedagogical practices of IEESA and seeks to contextualize it with the sociocultural reality of the students.

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Author Biographies

Izelda Todero, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Porto Alegre RS, Brasil

Graduada em Pedagogia (URI). Mestranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFRGS). Professora da Educação Básica e Ensino Médio da Rede Pública Estadual de Educação do Estado do Rio Grande do Sul (SEDUC-RS).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8635273566451838.

José Vicente Lima Robaina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Porto Alegre RS, Brasil

Graduado em Licenciatura Curta em Ciências e Licenciatura Plena em Química (PUC/RS). Especialista em Toxicologia Aplicada (PUC/RS) e Educação Química (UFRGS). Mestre em Educação (UFRGS). Doutor em Educação (UNISINOS). Pós-Doutor em Educação e Educação do Campo (FACED/UFRGS). Professor do Departamento de Ensino e Currículo (DEC), da Faculdade de Educação (FACED) e do curso de Educação do Campo: Licenciatura em Ciências da Natureza (UFRGS). Professor do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFRGS). Coordenador do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Ciências da Natureza, certificado pela CAPES e UFRGS.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6296765931808947.

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Published

2021-09-02

How to Cite

Todero, I., & Robaina, J. V. L. (2021). The Political-Pedagogic Project contextualized for teacher training in the teaching School Normal Course. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(2), 1–15, e32947. Retrieved from https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32947

Issue

Section

Applied research