Contextual assessment in early childhood education
a choice to think about improving educational practices
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.32016Keywords:
Context evaluation, Early Childhood Education, Quality improvementAbstract
This text aims to analyze part of the results of a context evaluation process, which focuses on oral, reading and writing educational practices, in a kinder-garten of the municipal public school of Rio de Janeiro. To develop a context assessment in the institution, an instrument was developed and a methodology of its own based on Bondioli and Savio (2013, 2015). After going through all the phases of context evaluation, the results evidenced by the team involvement and collective commitment to the educational improvement of the institution, a formative power of the evaluation proposal.
Downloads
References
BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella. Elaborar indicadores de qualidade educativa das instituições de Educação Infantil: uma pesquisa compartilhada entre Itália e Brasil. In: SOUSA, Gisele; MORO, Catarina; COUTINHO, Angela Scalabrin. Formação da rede em Educação Infantil: avaliação de contexto. Curitiba: UFPR, 2015.
BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella (orgs). Participação e qualidade em Educação da Infância: percursos de compartilhamento reflexivo em contextos educativos. Curitiba: UFPR, 2013.
BRANCO, Jordanna Castelo. Avaliação de contextos de práticas de oralidade, leitura e escrita na pré-escola: possibilidades e desafios. Tese de doutorado. Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2019.
GABRIEL, Carmen Tereza. Complexo de Formação de Professores: uma experiência (inter)institucional em curso. Profesorado - Revista de currículum y formación del profesorado, v. 23, n. 3 ( jul.-set. 2019), p. 189-209. Disponível em: https://185.79.129.77/index.php/profesorado/article/view/74500/45295. Acesso em: 23 de ago. 2020.
GUBA, E.; LINCOLN, Y. Fourth generation evaluation. Califórnia-USA: Sage, 1989.
MEC/SEB/COEDI. Contribuições para a política nacional: a avalição em Educação Infantil a partir da avaliação de contexto. Curitiba: Imprensa/UFPR; Brasília: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Coordenação de Educação Infantil, 2015.
NÓVOA, Antonio. Um Novo Modelo Institucional para a Formação de Professores na Universidade Federal do Rio De Janeiro. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017.
RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação/Gerência Especial de Educação Infantil. Orientações Curriculares para a Educação Infantil. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/4246634/4104953/orientacoesCurricularesEdInfantil.pdf . Acesso em: 23 ago. 2020.
SAVIO, Donatella. Promover a partir de dentro: uma abordagem reflexiva e participativa da avaliação de contextos educativos1. Pro-Posições, Campinas, v. 29, n. 2, p. 72-92, ago. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000200072&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 24 nov. 2019.