The importance of the Internship for initial teacher training from the perspective of undergraduate students in Rural Education

Authors

  • Fernanda Welter Adams Universidade Federal da Bahia, Programa De Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Salvador, Bahia, Brasi https://orcid.org/0000-0003-4935-5198
  • Renata José de Melo Universidade Federal de Catalão, Programa de Pós-graduação em Educação, Catalão, Goiás, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9613-039X
  • Simara Maria Tavares Nunes Universidade Federal de Catalão, Programa de Pós-graduação em Educação, Catalão, Goiás, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7196-4398

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31985

Keywords:

Supervised Curricular Internship, Initial Teacher Training, Rural Education, Youth and Adult Education

Abstract

The internship has great importance in the initial formation, since it allows the direct contact of the graduates with the school reality, taking this teachers in initial training to experience the teaching and learning process under the teaching experience. Thus, the objective is to report the experience of undergraduate students of Rural Education Degree Course at the Federal University of Catalão (Rural Education) in an internship at EJA, seeking to reflect on the importance of this stage in the initial training of undergraduate students involved. This analyse is based on qualitative research, having as a data collection instruments the field diary and a interview with a school teacher (preceptor). Through data analysis, it was observed that the training of some school teachers was not specific training for the area in which they were working and that the teachers do not have access to continuing education. The observations brought a new perception in relation to the specificities of an EJA, giving the opportunity to learn more about this type of teaching, thus enriching background as future teachers and enabling the elaboration of a Didactic Sequence more contextualized with the reality of the students of the rural school. Thus, it is clear that for a teaching performance that guarantees full and critical learning, it is necessary to know the reality of the students.

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Author Biographies

Fernanda Welter Adams, Universidade Federal da Bahia, Programa De Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Salvador, Bahia, Brasi

Graduada em Química (UFG/RC). Especialista em Educação Especial com Ênfase em Tecnologia Assistiva e Comunicação Alternativa (UCM). Mestra em Educação (UFG/RC). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia (PPGEFHC).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5867496765077418 

Renata José de Melo, Universidade Federal de Catalão, Programa de Pós-graduação em Educação, Catalão, Goiás, Brasil

Graduada em Licenciatura em Educação no Campo (UFG/RC). Mestranda em Educação... (PPGEDUC/UFCat).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1694358296983805

Simara Maria Tavares Nunes, Universidade Federal de Catalão, Programa de Pós-graduação em Educação, Catalão, Goiás, Brasil

Graduado em Licenciatura e bacharel em Química (USP). Mestra e Doutora em Ciências (USP). Professora da Unidade de Educação, da Universidade Federal de catalão (UFCat).
Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6775966589667074

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Published

2021-08-01

How to Cite

Adams, F. W., Melo, R. J. de, & Nunes, S. M. T. (2021). The importance of the Internship for initial teacher training from the perspective of undergraduate students in Rural Education. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(2), 1–19, e31985. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31985

Issue

Section

Applied research