Mathematics curriculum of Middle School in the light of BNCC

reflections over competences and abilities to be developed by the students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31896

Keywords:

Curriculum, Mathematics, BNCC, Competences, Abilities

Abstract

The present paper was organized from the analysis of ‘Base Nacional Comum Curricular – BNCC’, aiming to make a reflection over competences and abilities to be developed by Middle School students along their course, according to the main document that defines essential learning to be granted to all students and guides the elaboration of curricula and pedagogical propositions in Elementary Education. Thus, it is a bibliographical research, of qualitative nature, and the object of analysis consists of document framework, including federal official documents. The text concludes that, besides the organization of abilities by competences, they can also be organized in the elaboration of curricula by thematic units, as long as they guarantee the students the development of competences and abilities related to their processes of reflection and abstraction that support creative, analytical, inductive, deductive and systemic ways of thinking, which may favor decision making guided by ethics and the common good.

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Author Biographies

Manoel dos Santos Costa, Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, São Luís, Maranhão, Brasil

Graduado em Licenciatura em Ciências com habilitação em Matemática (UNIFAI) e, em Pedagogia (UNAR). Especialista em Estatística Aplicada (UNIDERP), em Matemática (UNIG) e, em Educação Matemática (FESL). Mestre e Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (UNICSUL). Professor do Ensino Médio Integrado a Educação Profissional e Tecnológica e Gestor Geral da UP “Dr. João Bacelar Portela” do Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IEMA). Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos Avançados em Educação Matemática - GPEAEM. Possui experiência na área da Educação Matemática, com pesquisas na Formação de professores, Metodologias de Ensino-Aprendizagem e Resolução de Problemas de Matemática.  

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0292894699114273.

Thiago Brandão Ericeira, Centro Educa Mais “Força Aérea Brasileira”, São Luís, Maranhão, Brasil

Graduado em Licenciatura em Pedagogia (UVA). Especialista em Orientação, Supervisão e Gestão Escolar (FSF). Mestrando em Educação: Gestão de Ensino da Educação Básica (UFMA). Professor da Educação Básica (Anos Iniciais) e Gestor Geral do Centro Educa Mais “Força Aérea Brasileira” da Secretaria de Estado da Educação do Maranhão (SEDUC-MA).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0710591701400829.

Célia Barros Nunes, Universidade do Estado da Bahia, Teixeira de Freiras, Bahia, Brasil

Graduada em Licenciatura em Ciências com habilitação em Matemática (UESC). Especialista em Fundamentos em Análise e Geometria (UESC) e, em Ciências Física e Matemática (UESC). Mestra em Matemática (UFBA). Doutora em Educação Matemática (UNESP). Pós-Doutora em Educação (ULisboa). Professora Titular do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (DEDC X). Membro do Grupo de Trabalho e Estudo em Resolução de Problemas. Tem experiência na área da Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Resolução de Problemas, Formação de Professores e Ensino-Aprendizagem da Matemática.  

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5885292919107897.

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Published

2021-06-03

How to Cite

Costa, M. dos S., Ericeira, T. B., & Nunes, C. B. (2021). Mathematics curriculum of Middle School in the light of BNCC: reflections over competences and abilities to be developed by the students . Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–19, e31896. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31896

Issue

Section

Applied research