Mathematics curriculum of Middle School in the light of BNCC
reflections over competences and abilities to be developed by the students
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31896Keywords:
Curriculum, Mathematics, BNCC, Competences, AbilitiesAbstract
The present paper was organized from the analysis of ‘Base Nacional Comum Curricular – BNCC’, aiming to make a reflection over competences and abilities to be developed by Middle School students along their course, according to the main document that defines essential learning to be granted to all students and guides the elaboration of curricula and pedagogical propositions in Elementary Education. Thus, it is a bibliographical research, of qualitative nature, and the object of analysis consists of document framework, including federal official documents. The text concludes that, besides the organization of abilities by competences, they can also be organized in the elaboration of curricula by thematic units, as long as they guarantee the students the development of competences and abilities related to their processes of reflection and abstraction that support creative, analytical, inductive, deductive and systemic ways of thinking, which may favor decision making guided by ethics and the common good.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC – Edição Atualizada, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 6 jul. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática - terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 28 set. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. – Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 4 jan. 2020.
BRASIL Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 jun. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996 [...] e institui a política de fomento à implementação de escolas de ensino médio em tempo integral. Portal da Legislação, Brasília, 2017a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 15 nov. 2019.
BRASIL. Base nacional comum curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 3 mar. 2019.
BRASIL. Base nacional comum curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 jun. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CEB n. 3, de 8 de novembro de 2018. atualização das diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Brasília, MEC, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=102481-rceb003-18&category_slug=novembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 maio 2020.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigações em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.
GARCIA, Lenise Aparecida Martins. Competências e Habilidades: você sabe lidar com isso? Educação e Ciência On-line. Brasília: Universidade de Brasília. Disponível em: http://uvnt.universidadevirtual.br/ciencias/002.htm. Acesso em: 22 jun. 2020.
NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Tradução Magda Melo. Associação de Professores de Matemática - APM: Lisboa, 2008.
PERRENOUD, Philippe. A Formação dos Professores no Século XXI. In: PERRENOUD, Philippe et al. (Org.). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. Claudia Schilling; Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002, p. 11-33.
ROPÉ, Frannçoise; TANGUY, Lucie (Org). Saberes e competências: o uso de tais noções na escola e na empresa. Campinas: Papirus, 1997, p.15-67.
ZARIFIAN, Philippe. Objetivo competência: por uma nova lógica. Tradução: Maria Helena C. V.Trylinski. São Paulo: Atlas, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Manoel dos Santos Costa; Thiago Brandão Ericeira; Célia Barros Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.