Reflections on the teaching Physics

from dropout to teacher training

Authors

  • Claudia Gonçalves Machado Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel, Paraná, Brasil
  • Marco Antonio Batista Carvalho Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel, Paraná, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31846

Keywords:

Dropout, Physics degree, Teacher training

Abstract

One of main problems encountered in Higher Education is dropout. Among the courses with the highest dropout rates is the Physics course. A consequence of this situation is the lack of qualified professionals to teach Physics classes in High School, where this gap is supplies by licensed teachers in other areas. Another consequence is that students, when contact the discipline, experience frustrating experiences in the face of the teacher’s unpreparedness and the lack of physical structure of school laboratories. In this scenario, the present study based on data on dropout in Physics Degree courses at UFFS (Universidade Federal da Fronteira Sul), Realeza/PR campus, confirms the indicator of other research pointing out that there currently, a shortage of 23,500 physics teachers for high school and that 34% of teachers who teach physics classes do not have training in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, Sergio de Mello et al. Dados comparativos sobre a evasão em física, matemática, química e biologia da Universidade Estadual de Londrina: 1996 a 2004. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 23. n. 3. p. 418-438, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6270/5806. Acesso em: 18 jan. 2019.

BONADIMAN, Helio; NONENMACHER, Sandra Elisabet Bazana. O gostar e o aprender no ensino de física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 2: p. 194-223, ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1087. Acesso em: 19 jan. 2019.

COSTA, Luciano Gonsalves; BARROS, Marcelo Alves. O ensino da Física no Brasil: problemas e desafios. XII Congresso Nacional de Educação, PUC/PR, 2015. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21042_8347.pdf. Acesso em: 21 jan. 2019.

FERREIRA, Doralice Bortoloci; VILLANI, Alberto. Uma reflexão sobre prática e ações na formação de professores para o ensino de física. I Encontro Ibero-Americano sobre Investigação em Educação em Ciências: Burgos, Espanha, 2002. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iii-enpec/o125.htm. Acesso em: 20 jan. 2019.

FERREIRA, Juliana Machado. Um olhar sobre a evasão no curso Licenciatura em Física da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Trabalho de conclusão de Curso. Guarapuava/PR: Universidade Estadual do Centro Oeste – UNICENTRO, 2017. Disponível em: https://www2.unicentro.br/fisica/files/2017/12/TCCfinal_JULIANAMACHADO.pdf?x63480&x63480. Acesso em: 19 jan. 2019.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estud. av. [online]. 2001, vol.15, n.42 pp.259-268. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 fev. 2020.

HOED, Raphael Magalhães. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de Computação. Dissertação (mestrado) Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Exatas Departamento de Ciência da Computação, Brasília, 2016. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/22575/1/2016_RaphaelMagalh%C3%A3esHoed.pdf. Acesso: 24 fev. 2020.

KUSSUDA, Sergio Rykio. A escolha profissional dos licenciados em física de uma universidade pública. Dissertação (mestrado) Universidade Paulista, Faculdade de Ciências, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90967. Acesso em: 19 jan. 2019.

KUSSUDA, Sergio Rykio; NARDI, Roberto. Um estudo sobre a evasão em um curso Licenciatura em Física: discursos de professores. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC. UFSC – Florianópolis, SC – 03 a 06 de julho de 2017. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/busca.htm?query=evas%E3o. Acesso em: 18 mar. 2019.

RESOLUÇÃO Nº 4/2014 –CONSUNI/CGRAD. Aprova o Regulamento da Graduação da Universidade Federal da Fronteira Sul, 2014. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/resolucao/consunicgrad/2014-0004. Acesso em: 04 jan. 2021.

SANTOS, Cintia Aparecida Bento dos; CURI, Edda. A formação dos professores que ensinam Física no Ensino Médio. Ciência & Educação, v.18, n. 4, p. 837-849, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v18n4/v18n4a07.pdf. Acesso em: 20 jan. 2019.

SILVA, Mônica Bordim Sanches da; FRANCO, Valdeni Soliani. Um estudo sobre a evasão no curso de física da Universidade Estadual de Maringá: modalidade presencial versus modalidade a distância. Associação Brasileira de Educação à Distância, v. 13, 2014. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/260. Acesso em: 19 jan. 2019.

Published

2020-12-31

How to Cite

Machado, C. G., & Carvalho, M. A. B. . (2020). Reflections on the teaching Physics: from dropout to teacher training. Pesquisa E Debate Em Educação, 10(2), 1287–1299. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31846