Enhancing knowledge building in the classroom

teaching geography through comics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31618

Keywords:

Comics, Geography, Teaching and learning

Abstract

This article presents reflections on the need about geographical concepts in a meaningful way when promoting lessons for children.  In this sense, the main objective of this research was to reflect on the contributions to children's learning when addressing geographical concepts linked to Comics. To this end, this eminently qualitative research was based on the precepts of collaborative research and action-research. The research data showed that the Comics chosen and worked make it possible for children to significantly learn about facts and geographical phenomena, representing a facilitating strategy to approach geographical concepts that are part of the students' daily relationships, demonstrating their contributions to the process of teaching, learning and knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Daniele de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, Minas Gerais, Brasil

Graduada em Licenciatura em Geografia (IFMG- campus Ouro Preto). Mestranda em Educação (UFOP).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1880660200903270.

Jacks Richard de Paulo, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, Minas Gerais, Brasil

Graduado em Licenciatura e Bacharel em Geografia (PUCMINAS). Especialista em Ensino de Geografia (PUCMINAS), Especialista em Tutoria na Educação a Distância (UFOP). Mestre em Ciências naturais (UFOP). Doutor em Educação (UNIMEP). Professor do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP/ICHS).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/6910995649425560.

References

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano. 2003.

BOROCHOVICIUS, Eli; TORTELLA, Jussara Cristina Barboza. aprendizagem baseada em problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: aval. pol. públ. educ., v. 22, n. 83, Rio de Janeiro, apr./jun. 2014.

DESGAGNÈ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, 2007.

GROENSTEEN, Thierry. História em quadrinhos: essa desconhecida arte popular. Col. Quiosque 1. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2004.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.

MORETTI, Fernando. Qual a diferença entre charge, Cartum e quadrinhos? Disponível em: http://ccghumor.com.br. Acesso em: 3 jan. 2020.

MULLER, Luiza de Souza. A interação professor-aluno no processo educativo. Revista Integração, ensino, pesquisa, extensão, n. 31, p. 276-280, nov. 2002.

PAULO, Jacks Richard de. De lá pra cá e de cá pra lá na formação de professores: a geografia acadêmica e a geografia escolar. In: Jacks Richard de Paulo. (Org.). A formação de professores de geografia: contribuição para mudança de concepção de ensino. Jundiaí: PACO, 2016. v. 1, p. 53-64.

PEIXOTO, Marco Aurélio. As histórias em quadrinhos e o ensino de geografia em Cáceres-MT. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Mato Grosso, 2009.

REZENDE, Lucinea Aparecida de. Leitura e formação de leitores: vivências teórico-práticas. Londrina: Eduel, 2009.

SILVA, Eunice Isaias da. Charge, cartum e quadrinhos: linguagem alternativa no ensino de geografia. Revista Solta a Voz, v. 18, n. 1, 2007. Disponível em: http://revistas.ufg.br/index.php/sv/article/view/2512/2482. Acesso em: 29 jun. 2020.

SILVA, Eunice Isaias da. A linguagem dos quadrinhos na mediação do ensino de geografia: charges e tiras de quadrinhos no estudo de cidade. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Geografia, IES/UFG. Goiânia: UFG, 2010.

SILVA, Ângela Maria de Andrade. O ensino de geografia e os recursos didáticos: uma avaliação inicial acerca dos materiais de ensino e livros didáticos. Uberlândia: UFU, 2007.

SILVA, Diamantino da. Quadrinhos para quadrados. Porto Alegre: Bels, 1976.

SOUZA, Salete Eduardo de. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, I, JORNADA DE PRÁTICA DE ENSINO, IV, SEMANA DE PEDAGOGIA DA UEM, XIII, Maringá, 2007. Anais [...]. Amringá: UEM, 2007.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 1988.

VERGUEIRO, Waldomiro. Uso de HQs no ensino. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMA, Ângela (Orgs.) Como usar quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

WERNECK, Vera Rudge. Sobre o processo de construção do conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 51, p. 173-196, abr./jun. 2006.

Published

2021-03-08

How to Cite

Oliveira, P. D. de, & Paulo, J. R. de. (2021). Enhancing knowledge building in the classroom: teaching geography through comics. Pesquisa E Debate Em Educação, 11(1), 1–12, e31618. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.31618

Issue

Section

Applied research