Representations of science and technology in sci-fi cinema
A sociological approach
DOI:
https://doi.org/10.34019/2236-8191.2020.v5.33170Abstract
The work aims to carry out a survey of cinematographic sci-fi productions in order to identify the representations about science and technology linked to the works. From indications of the theoretical framework and a previous exploration of the selected productions, two pairs of analytical categories were forged: science and technology as a deficit or excess; and science and technology as domination or emancipation. These categories dialogue with the notions of science and technology as social constructions, thought from Mannheim (1986), Merton (2013) and Bourdieu (2004), in addition to the diverse social representations present in the science fiction genre with regard to issues of extraterrestrial societies explored by Markendorf (2015, 2017). The research shows that, among the selected works, the representation with the highest incidence presents science as excess and domination, treating scientific and technological development as an eventual problem for the future of humanity.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).