Psychoanalytical considerations on aesthetic of the uncanny in fantastic literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2023.v17.34630

Keywords:

Uncanny, Aesthetics, Psychoanalysis, Fantastic Literature, Second Topic

Abstract

The importance of aesthetics for the development of the concept of the uncanny is discussed. The statute of the beautiful is presented in the work of some Enlightenment philosophers, emphasizing Kant. It is suggested that, influenced by Romanticism, fantastic writers cast a new look at certain Renaissance paintings, which leads them to explore a dimension of artistic enjoyment that includes restlessness. After commenting Hoffmann’s The Devil’s Elixirs, one points out how the concept of the unfamiliar contributed to relativizing the weight of the pleasure principle, inserting into the metapsychological debate the effects of an entropy that permeates the libido homeostasis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiano Chagas Rabelo, Universidade Federal do Delta do Parnaíba

Professor da UFDPar - Universidade Federal do Delta do Parnaíba, Doutor em Psicologia pela UFC - Universidade Federal do Ceará, Participante da Letra Freudiana - Escola de Psicanálise

Karla Patrícia Holanda Martins, Universidade Federal do Ceará

Psicanalista, professora nos cursos de graduação e pós-graduação em psicologia da UFC –
Universidade Federal do Ceará - Doutora em teoria Psicanalítica pela UFRJ

References

Alberti, L. B. (2014). Da pintura. Campinas: Editora da Unicamp.

Agamben, G. (2020). Gosto. Belo Horizonte: Autêntica.

Assoun, P. L. (1978). Freud, a filosofia e os filósofos. Rio de Janeiro: Francisco Alves.

Baas, B., & Zaloszyc, A. (1996). Descartes e os fundamentos da psicanálise. Rio de Janeiro: Revinter.

Batalha, M. C. (2012). Literatura fantástica: algumas considerações teóricas. Letras & Letras, 28(2), 481-504. Recuperado de https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25877/14232.

Bowie, A. (2003). Aesthetics and subjectivity: from Kant to Nietzsche. Manchester: Manchester University Press.

Ceserani, R. (1999). Lo fantástico. Madrid: Visor.

Ciszewska, J. (Produtor), & Januszczak, W. (Diretor). (2016). The renaissance unchained [Vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=mxU0wAjm0D4&list=WL&index=35.

Dufrenne, M. (2012). Estética e filosofia. São Paulo: Perspectiva.

Freud, S. (1962). Entwurf einer Psychologie. In Aus den Anfängem der Psychoanalyse (1887-1902): Briefe an Wilhelm Fliess (pp. 297-384). Frankfurt: S. Fischer. (Original publicado em 1895).

Freud, S. (1997). Formulierung über die zwei Prinzipien des psychischen Geschehens. In Studienausgabe, (Vol. III, pp. 13-24). Frankfurt: S. Fischer. (Original publicado em 1911).

Freud, S. (1997). Zur Einführung des Narzissmus. In Studienausgabe, (Vol. III, pp. 37-68). Frankfurt: S. Fischer. (Original publicado em 1914).

Freud, S. (1997). Vergänglichkeit. In Studienausgabe, (Vol. X, pp. 223-228). Frankfurt: S. Fischer. (Original publicado em 1916).

Freud, S. (1997a). Das Unheimliche. In Studienausgabe, (Vol. IV, pp. 241-274). Frankfurt: Fischer Verlag. (Original publicado em 1919).

Freud, S. (1997b). Ein kind wird geschlagen. In Studienausgabe, (Vol. IV pp. 241-274). Frankfurt: Fischer Verlag. (Original publicado em 1919).

Freud, S. (1997). Jenseits des Lustsprinzips. In Studienausgabe, (Vol. III, pp. 213-272). Frankfurt: Fischer Verlag. (Original publicado em 1920).

Freud, S. (1997). Das Ich und das Es. In Studienausgabe, (Vol. III, pp. 241-274). Frankfurt: Fischer Verlag. (Original publicado em 1923).

Freud, S. (1999). Eine Schwierigkeit der Psychoanalyse. In Gesammelte Werke (Vol. XII, pp. 3-14). Frankfurt: Fischer Verlag. (Original publicado em 1917).

Gobry, I. (2007). Vocabulário grego da filosofia. São Paulo: Martins Fontes.

Hoffmann, E. T. A. (2015). Der Sandmann. In Das Gesammelte Werke (pp. 189-224). Colônia: Anaconda. (Original publicado em 1816-1817).

Hoffmann, E. T. A. (2016). Die Elixiere der Teufel. Munique: DTV. (Original publicado em 1815-1816).

Kant, I. (1910). Beobachtungen über das Gefühl des Schönen und Erhabenen. Berlim: P. Brandt. (Original publicado em 1764).

Kant, I. (2021). Kritik der reinen Vernunft. In Die Drei Kritiken (pp. 7-698). Colônia: Anaconda. (Original publicado em 1781-1787).

Kant, I. (2021). Kritik der Urteilskraft. In Die Drei Kritiken (pp. 907-1305). Colônia: Anaconda. (Original publicado em 1790).

Lacan, J. (1998). Kant com Sade. In Escritos (pp. 537-590). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores. (Original publicado em 1960).

Lacan, J. (2005). Discurso aos católicos. In O triunfo da religião: Precedido de discurso aos católicos (pp. 9-54). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Original publicado em 1960).

Loureiro, I. R. B. (2002). O carvalho e o pinheiro: Freud e o estilo romântico. São Paulo: Escuta.

Magalhães, A. W. L. (2014). Entre o belo e o feio: Das Unheimliche como princípio estético em Freud. Psicanálise & Barroco em Revista, 12(1), 32–47. Recuperado de: http://www.psicanaliseebarroco.pro.br/revista/revista-v-12-n-01/12-01-04%20Entre%20o%20Belo%20e%20o%20Feio%20-%20Das%20Unheimliche%20Como%20Princi%CC%81pio%20Este%CC%81tico%20em%20Freud.pdf.

Novais, D. B., Campos, É. B. V., & Caropreso, F. S. (2020). A fruição estética na obra de Freud. Subjetividades, 20(2), e8988. doi:10.5020/23590777.rs.v20i2.e8988.

Panofsky, E. (2013). Idea: A evolução do conceito de belo. São Paulo: Martins Fontes.

Portugal, A. M. (2006). O vidro da palavra: o estranho, a literatura e a psicanálise. Belo Horizonte: Autêntica.

Rabêlo, F. C., Dias, R. R., Martins, K. P. H., & Schollhammer, K. E. (2021). Ressonâncias do romantismo e da literatura fantástica na psicanálise. Psicologia USP, 32(1), e20005. doi: 10.1590/0103-6564E20000.

Rabêlo, F. C., Martins, K. P. H., & Danziato, L. J. B. (2019). Fantástico e psicanálise: Relações históricas e discursivas. Acta Scientiarum: Linguagem e Cultura, 41(1), 43128. doi:10.4025/actascilangcult.v41i1.43128.

Rancière, J. (2015). O inconsciente estético. São Paulo: Ed. 34.

Rank, O. (1914). Der Doppelgänger. Imago: Zeitschrift für Anwendung der Psychoanalyse auf die Geisteswissenschaften, Viena, 3(2), 97-164. Recuperado de https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/imago1914/0112.

Recalcati, M. (2006). Las tres estéticas de Lacan. In M. Recalcati (Org.), Las tres estéticas de Lacan: Arte y psicanálisis (pp. 9-36). Buenos Aires: Del Crifrado.

Teixeira, N. M. A. (2015). Inesgotabilidade e criticabilidade da obra de arte: A noção de ideia estética segundo Kant e a tese de Benjamin sobre a crítica de arte no romantismo alemão. Kínesis, 7(13), 86-100. doi:10.36311/1984-8900.2015.v7n13.5446.

Trevisan, D. K. (2014). Estética como ciência do sensível em Baumgarten e Kant. ArteeFilosofia, 9(17), 170-181. Recuperado de https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/515

Todorov, T. (2012). Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva.

Trías, E. (2005). O belo e o sinistro. Lisboa: Fim de século.

Vax, L. (1973). Arte y literatura fantásticas. Buenos Aires: EUDEBA.

Published

2023-01-19