Teacher’s Educational Social Skills Inventory
Psychometric evidence
DOI:
https://doi.org/10.34019/1982-1247.2024.v18.42422Keywords:
Social SkillsAbstract
The Educational Social Skills Inventory (IHSE-Prof) assesses a component of teachers' social pedagogical competence to apply active and interactive methodologies for academic learning and socio-emotional development. The sample consisted of 513 elementary school teachers, predominantly from the Southeast region and female (82%). Exploratory Structural Equation Analysis indicated adequacy of the three-factor internal structure (learning/development mediation, inductive discipline, and social emotional support), all with good accuracy indicators (Omegas > 0.93). The Graded Response Model provided the parameters of the items and characteristics of the participants: difficulty levels/theta and adjustment indices were adequate. The results suggest that the IHSE-Prof is an appropriate measure of teachers' educational social skills for professional and research uses
Downloads
References
Achkar, A. M. N., Leme, V. B. R., Soares, A. B., & Yunes, M. A. M. (2018). Correlações entre Habilidades Sociais Educativas dos Professores, Burnout e Relação Professor-Aluno. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 16(3), 873–891. https://doi.org/10.12957/epp.2016.32890
Argyle, M. (1967/1994). Psicología del Comportamiento Interpersonal. Madrid: Alianza Universidad. ISBN-13 978-8420622026
Botura, B. J. (2022). Efeitos de um curso de habilidades sociais e educativas para professores via (EaD) na prevenção e combate ao bullying. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Universidade Federal de São Carlos, SP.
Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação: Brasília http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Casali, I, G. (2019). Programa de Habilidades Sociais com pais e professores: efeitos sobre educadores e crianças escolares. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Universidade Federal de São Carlos, SP.
Chagas, A. P. S. (2019). Programa de habilidades sociais e educativas para professores dos anos finais do ensino fundamental. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15237
Del Ponti, F. S., Moraes, P. E. H., & Del Prette, Z. A. P. (2020). Bullying e habilidades sociais educativas: avaliação dos professores e alunos. Revista Psicopedagogia, 37(114), 286-298. https://dx.doi.org/10.51207/2179-4057.20200024
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: Manual teórico-prático. Petrópolis: Vozes.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001). Psicologia das Relações Interpessoais- Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Editora Vozes
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2023). Inventário de habilidades Sociais Educativas para Professores (IHSE-Prof): Manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Vetor (Encaminhado para publicação).
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2022a). Habilidades sociais e desenvolvimento socioemocional na escola: Manual do professor. São Carlos: EDUFSCar.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2022b). Social competence at school: Effectiveness of a teaching at distance program for teachers. Paidéia (Ribeirão Preto), 32, e3239. doi:https://doi.org/10.1590/1982-4327e3239.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2013). Inventário de habilidades Sociais Educativas, versão Professor (IHSE-Prof): Dados psicométricos preliminares. Relatório não publicado disponível com os autores.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008a). Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paidéia (Ribeirão Preto), 18(41), 517–530. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008
Gasparin, M. F., & Wagner, M. F. (2021). Habilidades Sociais Educativas e Sintomas Clínicos em Professores de Ensino Fundamental. Contextos Clínicos, 13(3), 922–944. https://doi.org/10.4013/ctc.2020.133.10
Guimarães, C. A. (2019). Habilidades sociais educativas de professores de pré-escolares com desenvolvimento típico, problemas de comportamento e deficiência. Universidade Federal de São Carlos. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11518
Hamre B. K., & Pianta, R. C. (2005). Can instructional and emotional support in the first-grade classroom make a difference for children at risk of school failure? Child Development, 76(5), 949-67. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00889.x.
International Commission on Education for the Twenty-first Century (1997). Learning: the treasure within. UNESCO Publishing.
Linacre, J. M. (2015). A user’ s guide to winsteps ministep: Rasch-model computer programs. Disponível em: http://www.winsteps.com. Acessado em 20/08/2017.
McDonald, R. P. (2013). Test Theory. Hove: Psychology Press, doi: 10.4324/ 9781410601087
Pianta, R. C. (2015). Teacher–Student Interactions: Measurement, Impacts, Improvement, and Policy. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(1), 98–105. https://doi.org/10.1177/2372732215622457
Postholm, M. B. (2018). Teachers’ professional development in school: A review study. Cogent Education, 5: 1522781. https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1522781
Rodrigues, P. V. S., Soares, A. B., & Santos, Z. A. (2022). Efeitos de um Treinamento de Habilidades Sociais Educativas para Professores. Contextos Clínicos, 15(1), DOI:10.4013/ctc.2022.151.11
Rosin-Pinola, A. R., Marturano, E. M. Elias, L. C. S., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Ensinando habilidades sociais educativas para professores no contexto da inclusão escolar. Revista Educação Especial, 30(59), 737–749. https://doi.org/10.5902/1984686X28430
Santos, J. P. (2023). Assessoria virtual a professoras para a promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de processo e produtos. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP
Serqueira, A. P., Leme, V. B., Quitério, P. L., & Nunes, A. M. (2022). Programa de Habilidades Sociais e Educativas com Professores do Ensino Fundamental. Psico-USF, 27(1) 87-97.
Souza, I. F., Ferreira, B. C., Lima, D. C., & Del Prette, Z. A. P. (2022). Habilidades sociais educativas de professores de alunos público-alvo da educação especial, Interação em Psicologia, 26(2), 1-11.
Tomás, I., Marsh, H. W., González-Romá, V., Valls, V., & Nagengast, M. (2014). Testing measurement invariance across Spanish and English versions of the physical self-description questionnaire: An application of exploratory structural equation modeling. Journal of Sport & Exercise Psychology, 36, 179–188. doi:10.1123/jsep.2013-0070
Wright, B. D., & Masters, G. N. (1982). Rating scale analysis. Chicago: MESA.
Wright, B. D., & Masters, G. N. (2006). Number of Person or Item Strata: (4*Separation + 1)/3. Rasch Measurement Transactions, 16(3), p. 888. Available at: www.rasch.org/rmt/rmt163f.htm.