Intenção de abandono profissional em professores brasileiros

revisão sistemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1982-1247.2024.v18.37834

Keywords:

Teachers, Education, Intention of Professional Abandon Revin, Systematic review

Abstract

Systematic study review aimed at raise and summarize characteristics and study results that investigated the intention of professional abandon and definite professional abandon in Brazilian teachers. Research occurred in the Scielo, Pepsic, Educ@ and manual research, oriented by the PRISMA guide. Results shows many motivations for IPA and for definite professional abandon. Identified lack of prevalence studies and longitudinal studies, few psychology publications, lack of studies from tech education, special, higher education, and private sector. There were no samples from North, Northeast and Mid-west country regions

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pricila Kuhn, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Psicóloga graduada pela UNISINOS (2020), mestra em Psicologia Clínica pela mesma
instituição (2022) e membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia da Saúde Ocupacional
GPPSO - UNISINOS

Michelle Engers Taube, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutoranda em Psicologia Clínica (2019) na UNISINOS, Mestra em Psicologia Clínica
(2017) pela UNISINOS, Especialista em Psicoterapia Cognitivo-Comportamental (2020)
pelo Cognitivo e Faculdade Monteiro Lobato, Especialista em Psicologia Organizacional
e do Trabalho (2018) e do Trânsito (2015) pelo Conselho Federal de Psicologia,
Formação em Coaching pelo IBC e Faculdade Monteiro Lobato (2015) e em Dinâmica
dos Grupos pela SBDG (2008), Especialização em Psicologia Organizacional pelo
Instituto de Desenvolvimento Global (2003) e graduada em Psicologia pela URI (2001).
Integrante do Grupo de Pesquisa em Psicologia da Saúde Ocupacional GPPSO -
UNISINOS. Professora do curso de Psicologia e pós graduação na UNIVATES.

Mary Sandra Carlotto, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Graduação em Psicologia pela UNISINOS (1983), mestrado em Saúde Coletiva pela
Universidade Luterana do Brasil (2002) e doutorado em Psicologia Social pela
Universidade de Santiago de Compostela/Espanha (2005). Pós-doutorado pela
Universidade de Valencia/Espanha (2010). Professora do Curso de Psicologia e do PPG
em Psicologia na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Coordenadora do
Grupo de Pesquisa em Psicologia da Saúde Ocupacional (GPPSO). Membro da equipe de
investigação da Unidad de Investigación Psicosocial de la Conducta Organizacional
(UNIPSICO) - Universidade de Valencia - Espanha. Membership of Society for
Occupational Health Psychology (EUA). International Affiliate Member of European
Academy of Occupational Health Psychology (EAOHP). Editora Associada da Revista
Quaderns de Psicologia/Barcelona/Espanha. Principais temas de pesquisa: Riscos
Psicossociais no Trabalho; Estresse e Coping Ocupacional, Síndrome de Burnout;
Assédio Moral; Adição ao Trabalho; Tecnoestresse; Transtornos Mentais Relacionados
ao Trabalho; Bem-estar no Trabalho; Liderança; interação Trabalho-Família.

References

Agapito, P. R., Polizzi Filho, A., & Siqueira, M. M. M. (2015). Bem-estar no trabalho e percepção de sucesso na carreira como antecedentes de intenção de rotatividade. Revista de Administração Mackenzie, 16(6), 71-93. https://doi.org/10.1590/1678-69712015/administracao.v16n6p71-93

American Psychological Association [APA]. (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: Author.

Birolim, M. M., Mesas, A. E., Durán González, A., Santos, H. G., Haddad, M. C. F. L., & Andrade, S. M (2019). Job strain among teachers: associations with occupational factors according to social support. Ciência & Saúde coletiva, 24(4), 1255-1264. https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.08542017

Carlotto, M. S., & Câmara, S. G. (2020). Intenção de abandono laboral. In M. L G. Schmidt (Org.), Dicionário temático de saúde /doença mental no trabalho: principais conceitos e terminologias (1ed., pp. 258-260). São Paulo: FiloCzar.

Carlotto, M. S., Câmara, S. G., & Oliveira, M. E. T. (2019). Intenção de abandono profissional entre professores: o papel dos estressores ocupacionais. Revista Brasileira de Educação, 24, 1-18. https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240028

Carlotto, M. S., & Diehl, L. (2018). Síndrome de Burnout e tendência ao abandono profissional e institucional em professores. Anais eletrônicos VII CBPOT – Congresso Brasileiro de Psicologia Organizacional e do Trabalho. Goias, PUC. Recuperado em 5 de outubro de, 2021, de https://www.sbpot.org.br/noticia/anais-viii-cbpot-2018/

Carrasqueira, K., & Koslinski, M. (2021). Abandono docente na rede municipal de educação do Rio de Janeiro. Educação em Revista, 37, e20527. https://doi.org/10.1590/0102-469820527

Cassettari, N., Scaldelai, V. F., & Frutuoso, P. C. (2014). Exoneração a pedido de professores: estudo em duas redes municipais paulistas. Educação & Sociedade, 35(128), 609-927. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014096069

Chapman, A. L., Morgan, L. C., & Gartlehner, G. (2009). Semi-automating the manual literature search for systematic reviews increases efficiency. Health Information and Libraries Journal, 27, 22–27. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00865.x

Delfgaauw, J. (2007). The effect of job satisfaction on job search: not just whether, but also where. Labour Economics, 14(3), 299-317. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2006.06.002

Delgado-Bello, C. A., Veas-González, I. A., Avalos-Tejeda, M. R., & Gahona-Flores, O. F. (2021). El rol de la inteligencia emocional y del conflicto trabajo familia en la satisfacción laboral, el desempeño percibido y la intención de abandono de los docentes. Información Tecnológica, 32(1), 169-178. hhttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000100169

Diehl, L. & Marin, A. H. (2016). Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 7(2), 64-85. http://dx.doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n2p64

Eugênio, B., Souzas, R., & Di Lauro, A. D. (2017). Trabalho e adoecimento do professor da educação básica no interior da Bahia. Laplage em Revista, 3(2), 179-194. https://doi.org/10.24115/S2446-6220201732325p.179-194

Favatto, N. C., & Both J. (2019). Motivos para abandono e permanência na carreira docente em educação física. Revista Brasileira de Ciências Esporte, 41(2), 127-134. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.05.004

Ferreira, M. L. C. B., & Siqueira, M. M. M. (2005). Antecedentes de intenção de rotatividade: estudo de um modelo psicossocial. Organizações em Contexto, 1(2), 47-67. https://doi.org/10.15603/1982-8756/roc.v1n2p%2047%20-%2067

Fitchett, P. G., Lineback, S., McCarthy, C. J., & Lambert, R. G. (2016). Examining the relationship among teachers' working conditions, stress, and professional trajectory. In Handbook of research on professional development for quality teaching and learning (pp. 573-594). IGI Global.

Freitas Junior, S., Oliveira, R. M., Amaro, R. S., & Tavares, J. R. V. (2021). O trabalho e o usufruto do tempo livre/lazer para professores em Sarandi/PR: da compensação à conformação. Movimento, 27, e27028. https://doi.org/10.22456/1982-8918.107646

Gaete-Silva, A., Castro Navarrete, M., Pino Conejeros, F., & Mansilla Devia, D. (2017). Abandono de la profesión docente en Chile: Motivos para irse del aula y condiciones para volver. EstudiosPedagógicos (Valdivia), 43(1), 123-138. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100008

Galvão, T. F., Pansani, T. S. A., & Harrad, D. (2015). Principais itens para relatar revisões sistemáticas e meta-análises: a recomendação PRISMA. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, 24(2), 335-342. https://doi.org/10.5123/S1679-49742015000200017

Gatti, B. A. (2012). Reconhecimento social e as políticas de carreira docente na educação básica. Cadernos de Pesquisa, 42(145), 88-111. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100007

Giuliato, M. V., & Feldkercher. (2021). O abandono da docência por professoras universitárias iniciantes. Revista de Educação Pública, 30, 1-22. https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.12470

Gonzalez-Escobar, M., Silva-Peña, I., Gandarillas, A. P., & Kelchtermans, G. (2020). Abandono docente en América Latina: revisión de la literatura. Cadernos de Pesquisa, 50(176), 592-604. https://doi.org/10.1590/198053146706

Heleno, C. T., Borges, L. O., & Agulló-Tomás, E. (2018). The meaning of work as a predictor of the intention to remain/leave among teachers. Revista de Administração Mackenzie, 19(spe). https://doi.org/10.1590/1678-6971/eRAMD180017

Hunt, H., Pollock, A., Campbell, P., Estcourt, L., & Brunton, G. (2018). An introduction to overviews of reviews: planning a relevant research question and objective for an overview. Systematic Reviews, 7, 39. https://doi.org/10.1186/s13643-018-0695-8

Ingersoll, R. M. (2001). Teacher teacher turnover and shortages: an organizational analysis. American Educational Research Journal, 38(3), 499-534.

https://doi.org/10.3102/00028312038003499

Karsenti, T. & Collin, S. (2013). Why are New Teachers Leaving the Profession? Results of a Canada-Wide Survey. Education, 3(3), 141-149. https://doi.org/10.5923/j.edu.20130303

Kelly, N., Cespedes, M., Clarà, M., & Danaher, P. A. (2019). Early career teachers’ intentions to leave the profession: The complex relationships among preservice education, early career support, and job satisfaction. Australian Journal of Teacher Education, 44(3). http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2018v44n3.6

Koros, E. J., Momanyi, J. M., & Chakua, C. K. (2018) The impact of occupational stress on job satisfaction among Kenyan primary school teachers. International Journal of Scientific Research and Management, 6(1), 51-56. https://doi.org/10.18535/ijsrm/v6i1.el08

Lapo, F. R., & Bueno, B. O. (2001). Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do estado de São Paulo. Educação e Debate, 2(42), 30-42. Recuperado em 10 de fevereiro de 2021, de http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14609

Lapo, F. R., & Bueno, B. O. (2002). O abandono do magistério: vínculos e rupturas com o trabalho docente. Psicologia USP, 13(2), 243-276. https://doi.org/10.1590/S0103-65642002000200014

Lapo, F. R., & Bueno, B. O. (2003). Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de Pesquisa, 118, 65-88. Recuperado em 24 de agosto de 2021, de https://www.scielo.br/j/cp/a/yYkBtnYbQ5SXvYrypXvswzh/abstract/?

Lemos, J. C. G., & Novaes L. C. (2015). Juízos e práticas professorais na construção do processo de abandono do trabalho docente e o impacto sobre o trabalho pedagógico. Revista COCAR, 9(18), 285-307. Recuperado em 10 dezembro 2020, de https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/714.

Mazzola, J. J., Schonfeld, I, S., & Spector, P. E. (2011). What qualitative research has taught us about occupational stress. Stress and Health, 27(2), 93-110. https://doi.org/10.1002/smi.1386

Melo, W. F., Rego, S. M. de O., Saldanha, H. G. A. C., Flor, M. de F. P. C. O., & Maracaja, P. B. (2015). Síndrome de Burnout em professores. Revista Brasileira de Educação e Saúde, 5(4), 1-6. Recuperado em 20 de junho de 2021, de https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/3651

Mérida-López, S., Sánchez-Gómez, M., & Extremera, N. (2020). Leaving the teaching profession: examining the role of social support, engagement and emotional intelligence in teachers’ intentions to quit. Psychosocial Intervention, 29(3), 141-151. https://doi.org/10.5093/pi2020a10

Mobley, W. H. (1997). Intermediate linkages in the relationship between job satisfaction and employee turnover. Journal of Applied Psychology, 62(2), 237-240. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021-9010.62.2.237

Moura, J. S., Ribeiro, J. C., Castro Neta, A. A., & Nunes, C. P. (2019). A precarização do trabalho docente e o adoecimento mental no contexto neoliberal. Revista Profissão Docente, 19(40), 1-17. https://doi.org/10.31496/rpd.v19i40.1242

Oke, A. O., Ajagbe, M. A., Ogbari, M. E., & Adeyeye, J. O. (2016). Teacher retention and attrition: a review of the literature. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(2), 371-378. http://dx.doi.org/10.5901/mjss.2016.v7n2s1p371

Pereira, E. A., & Oliveira, D. A. (2016). Indicadores de retenção e rotatividade dos docentes da educação básica. Cadernos de Pesquisa, 46(160), 312-332. https://doi.org/10.1590/198053143370

Perryman, J., & Calvert, G. (2019). What motivates people to teach, and why do they leave? Accountability, performativity and teacher retention. British Journal of Educational Studies, 1–21. https://doi.org/10.1080/00071005.2019.1589417

Polizzi Filho, A., & Claro, J. A. C. dos S. (2019). The impact of well-being at work and psychological capital over the turnover intention: a study of teachers. Revista de Administração Mackenzie, 20(2). https://doi.org/10.1590/1678-6971/eRAMG190064

Räsänen, K., Pietarinen, J., Pyhältö, K., Soini, T., & Väisänen, P. (2020). Why leave the teaching profession? A longitudinal approach to the prevalence and persistence of teacher turnover intentions. Social Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s11218-020-09567-x

Rebolo, F. (2012). Do mal-estar docente ao abandono da profissão professor: a história de Estela. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, (33), 143-163. Recuperado em 4 de agosto de 2021, de https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/85

Relatório de Monitoramento Global realizado pela UNESCO/Brasil, 2016. UNESCO (2016). Educação para as pessoas e o planeta: criar futuros sustentáveis para todos. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002457/245745POR.pdf

Seidl, J., Borges-Andrade, J. E. & Neiva, E. R. (2019). Rotatividade: análise de vinte anos da produção científica brasileira. Revista de Administração FACES Journal, 18(2), 44-64. https://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2019V18N2ART6090

Schwerz, R. C., Deimling, N. N. M. D., Deimling, C. V., & Daniele Cristina da Silva, D. C. da. (2020). Considerações sobre os indicadores de formação docente no Brasil. Pro-Posições, 31. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0199

Souto, R. M. A. (2016). Mathematics recent graduates who are no longer teachers: reflections on teaching condition and profession. Educação e Pesquisa, 42(4), 1077-1092. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201608144401

Souto, R. M. A., & Paiva, P. H. A. A. (2013). A pouca atratividade da carreira docente: um estudo sobre o exercício da profissão entre egressos de uma licenciatura em matemática. Pro-Posições, 24(1), 201-244. https://doi.org/10.1590/S0103-73072013000100013

Souza, A. N., & Leite, M. P. (2011). Condições de trabalho e suas repercussões na saúde dos professores da educação básica no Brasil. Educação & Sociedade, 32 (117), 1105- 1121. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000400012

Souza, J. M., Dell’Agli, B. A. V., Costa, R. Q. F. da, & Caetano, L. M. (2021). Docência na pandemia: saúde mental e percepção sobre o trabalho on-line. Teoria e Prática da Educação, 24(2), 142-159. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i2.59047

Steil, A. V., Floriani, E. V., & Bello, J. S. A. (2019). Antecedents of the intention to leave the organization: A systematic review. Paidéia, 29, e2910. http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e2910

Tomanari, G. A. Y., Santos, A. A. A. dos, & Silva, L. M. C. (2019). Documento de Área. Psicologia. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Recuperado em 10 de fevereiro de 2022, de https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/psicologia-pd

Vandenberg, R. J., & Nelson, J. B. (1999). Disaggregating the motives underlying turnover intentions: when do intentions predict turnover behavior? Human Relations, 52(10), 1313-1336. https://doi.org/10.1023/A:1016964515185

Verhine, R. E., Souza, A. R. de, Sousa Junior, L. (2019). Documento de área. educação. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Recuperado em 18 de fevereiro de 2022, de https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/educacao-doc-area-2-pdf

Wagner, L., & Carlesso J. P. P. (2019). Profissão docente: um estudo do abandono da carreira na contemporaneidade. Research, Society and Development, 8(6), e386968. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i6.968

Zanette, M. S. (2017). Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educação em Revista, 65. https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454

Published

2024-06-15