Em busca do feminino

uma breve análise de livros didáticos de História do Ensino Médio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2179-3700.2021.v21.34065

Keywords:

Português

Abstract

In Brazil, History textbooks are important learning materials, as they are present throughout the student's formation in basic education. A matter of great relevance is to analyze the retraction of women in order to understand how they are arriving in the student’s learning. The main objective of the article seeks to elucidate the research done on the portrayal of medieval women in the textbooks of high school in Brazil. Two books were analyzed in order to perceive the presence or absence of women in this historical context, using gender studies as the basic methodology. As a result, we realize that we still need to insert women into these educational support materials, as there are few or no references to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicole Letícia Facioni, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciada em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora- UFJF; bolsista BIC de Iniciação Científica no projeto “Reflexões sobre a Mulher Medieval nos Livros Didáticos do Ensino Médio”

Denise da Silva Menezes do Nascimento, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora Associada de História Medieval da Universidade Federal de Juiz de Fora. Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Mestrado em História Comparada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo.

References

BURKE, P. A escrita da História: Novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992.

BERUTTI, Flávio Costa; MARQUES, Adhemar, “O Feudalismo” e “História cultural dos povos africanos no contexto da modernidade”. In: Caminhos do homem: das origens da humanidade à construção do mundo moderno. 3 ed., Curitiba: Base Editorial, 2016, p.103-161 e 253-273.

BRAICK, Patrícia Ramos; MOTA, Myriam Brecho, “A Europa medieval e a civilização islâmica”. In: História: das cavernas ao terceiro milênio. 4 ed. São Paulo: Moderna, 2016, p.124-247.

DUBY , Georges. Idade média, idade dos homens: do amor e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MONTEIRO, Ana Maria GABRIEL, Carmen Tereza. ARAÚJO, Cinthia Monteiro. COSTA, Warley (Org.). Pesquisa em ensino de história: entre desafios epistemológicos e apostas políticas. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2014.

PERROT, Michelle. Escrever uma história das mulheres: relato de uma experiência. Caderno Pagu, [s. l.], ed. 04, p. 9-28, 1995.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. In: Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

SCOTT, Joan. História das mulheres. In: BURKE, Peter. (org.) A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo, UNESP, 1992, p. 64-65.

______. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. New York: Columbia University Press, 1989.

SOIHET, Rachel. História, mulheres, gênero: contribuições para um debate. In: AGUIAR, Neuma (Org). Gênero e Ciências Humanas: desafio às ciências desde a perspectiva das mulheres. Rio de Janeiro: Record/Rosa dos Tempos, 1997.

Published

2021-12-17

How to Cite

Facioni, N. L., & da Silva Menezes do Nascimento, D. (2021). Em busca do feminino: uma breve análise de livros didáticos de História do Ensino Médio. Principia: Caminhos Da Iniciação Científica, 21, 11. https://doi.org/10.34019/2179-3700.2021.v21.34065

Issue

Section

Artigos originais - Ciências Humanas