Em busca do feminino
uma breve análise de livros didáticos de História do Ensino Médio
DOI:
https://doi.org/10.34019/2179-3700.2021.v21.34065Keywords:
PortuguêsAbstract
In Brazil, History textbooks are important learning materials, as they are present throughout the student's formation in basic education. A matter of great relevance is to analyze the retraction of women in order to understand how they are arriving in the student’s learning. The main objective of the article seeks to elucidate the research done on the portrayal of medieval women in the textbooks of high school in Brazil. Two books were analyzed in order to perceive the presence or absence of women in this historical context, using gender studies as the basic methodology. As a result, we realize that we still need to insert women into these educational support materials, as there are few or no references to them.
Downloads
References
BURKE, P. A escrita da História: Novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992.
BERUTTI, Flávio Costa; MARQUES, Adhemar, “O Feudalismo” e “História cultural dos povos africanos no contexto da modernidade”. In: Caminhos do homem: das origens da humanidade à construção do mundo moderno. 3 ed., Curitiba: Base Editorial, 2016, p.103-161 e 253-273.
BRAICK, Patrícia Ramos; MOTA, Myriam Brecho, “A Europa medieval e a civilização islâmica”. In: História: das cavernas ao terceiro milênio. 4 ed. São Paulo: Moderna, 2016, p.124-247.
DUBY , Georges. Idade média, idade dos homens: do amor e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MONTEIRO, Ana Maria GABRIEL, Carmen Tereza. ARAÚJO, Cinthia Monteiro. COSTA, Warley (Org.). Pesquisa em ensino de história: entre desafios epistemológicos e apostas políticas. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2014.
PERROT, Michelle. Escrever uma história das mulheres: relato de uma experiência. Caderno Pagu, [s. l.], ed. 04, p. 9-28, 1995.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. In: Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
SCOTT, Joan. História das mulheres. In: BURKE, Peter. (org.) A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo, UNESP, 1992, p. 64-65.
______. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. New York: Columbia University Press, 1989.
SOIHET, Rachel. História, mulheres, gênero: contribuições para um debate. In: AGUIAR, Neuma (Org). Gênero e Ciências Humanas: desafio às ciências desde a perspectiva das mulheres. Rio de Janeiro: Record/Rosa dos Tempos, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Denise da Silva Menezes do Nascimento, Nicole Letícia Facioni
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.