Digital media in the development of school skills: dynamics of students from the interior of Pará during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.40491Keywords:
Comunicação, Media Literacy, Internet, Covid-19, AmazôniaAbstract
This article aims to understand how students at Macário Dantas State School, in São Geraldo do Araguaia, in southeastern Pará, make use of the internet and digital media, and how this use favors the development of school skills. The school is located in the eastern Amazon region, which, like the entire northern region, experiences a lack of techno-democratic public policies. From a perspective based on studies on media literacy, a multiperspective analysis was carried out with students living in urban and rural areas, in the year 2021, during the Covid-19 pandemic. Questionnaires were applied to understand and compare the statistical indicators of inclusion and accessibility to the internet and a focus group was carried out to observe the protagonism of young people in digital media and whether this protagonism favors the development of skills. The conclusions indicate that there is a disparity between access and consumption of the internet between young people from the city and the countryside, which weakens the protagonism in cyberculture and, consequently, the participation of this portion of youth in democratic citizenship processes.
Downloads
References
BAUER, T. A. O valor público da Media Literacy. Líbero, v. 14, n. 27, p. 9-22, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/3MNCJk3>. Acesso em: 10 mai. 2022.
BORDENAVE, J. E. D. O que é participação. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CASTELLS, M. Manuel Castells: “a comunicação em rede está revitalizando a democracia.”. Fronteiras do Pensamento. [Entrevista concedida a] Malu Fontes, Correio da Bahia, 11 maio 2015. Disponível em: <http://bit.ly/3meRwt8>. Acesso em: 3 out. 2021.
CASTELLS, M. O poder da comunicação. 4. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 21. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FLICK, U. (Org.). The SAGE handbook of qualitative data analysis. Los Angeles: SAGE, 2014.
JENKINS, H.; GREEN, J.; FORD, S. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
LÉVY, P. “A questão é: como usaremos as novas tecnologias de forma significativas para aumentar a inteligência humana? Fronteiras do Pensamento. [Entrevista concedida a] Alvaro Sandra. 4 jul. 2019. Disponível em: <https://bit.ly/3m9visz>. Acesso em: 23 set. 2022.
MARTINO, L. M. S.; MENEZES, J. E. O. Media literacy: competências midiáticas para uma sociedade midiatizada. Líbero, v. 15, n. 29, p. 9-18, 2012. Disponível em: <https://bit.ly/3MMUwrm>. Acesso em: 14 jul. 2022.
MORAN, J. Autonomia e colaboração em um mundo digital. Revista Educatrix, n. 7, p. 52-57, 2014. Disponível em: <https://bit.ly/40TEkZF>. Acesso em: 19 mar. 2022.
MORGAN, D. L. Focus groups as qualitative research. Newbury Park: Sage, 1997.
POTTER, W. J. Media literacy. California: Sage Publications, 2008.
ROCHA, M. H.; JOSÉ, F. E. Cancelado: a cultura do cancelamento e o prejulgamento nas redes sociais. Youtube, 10 jun. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Sknt6uPUIDg>. Acesso em: 18 nov. 2021.
RODRIGUES, L. A. A tecnodemocracia e as transformações sociais. 23 maio. On-line, 2018. Disponível em: <http://www.luizalbertorodrigues.com.br/?p=420>. Acesso em: 24 nov. 2021.
RUY, R. A. V. Repensando a educação escolar no contexto da cibercultura: Reflexões e potencialidades. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 11, p. 17-26, 2020. Disponível em: <https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/repensando-a-educacao>. Acesso em: 25 nov. 2022.
SALGADO, M. de M. Polarização ideológica, filtros-bolhas e algoritmos nas redes digitais. Sociotramas, On-line, 2018. Disponível em: <http://bit.ly/3Uo12qw>. Acesso em: 20 nov. 2021.
SILVA, A. F. “Cultura do cancelamento: cancelar para mudar? Eis a questão”. Revista Argentina de Investigación Narrativa, v. 1, n. 1, p. 93-104, 2021. Disponível em: <http://bit.ly/3nY0s6o>. Acesso em: 1 set. 2022..
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).