Audiovisual, creation and teaching: self-study as an educational experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.40487

Abstract

This study reports an audiovisual experience that approaches initial teacher education and teacher professional development. Our horizon is the critical and creative teaching, integrated with digital technologies and the media over the relationship with students who are protagonists of their own formative processes. Overall, students start their graduation knowing how to use digital technologies, but frequently have difficulty integrating them into educational practices that value their creation and autonomy. During the academic semester we developed, together with the undergrads, studies on audiovisual that ended up in the production of a short-film written and directed by us as subject teachers, and also by the students involved in this creative and collective work, which is the topic of the present study. The theoretical-methodological path that guided this educational project and data analysis were grounded in the perspective of autobiographical narratives (DELORY-MOMBERGER, 2016) considering the shared construction of knowledge through self-reflection (PINNEGAR; HAMILTON, 2009), in the light of the concepts of educational experience (DEWEY, 2011), the potential for knowledge development from both experience (BONDÍA, 2002) and teaching (TARDIF, 2014). We pointed out the possibilities of producing digital short-films as a way to integrate teachers and students in a creative and reflective process, approaching the teaching in articulation with the artistic language. The reflections that emerge bring up possibilities to think about educational proposals that favor a vision of critical and creative appropriation of media and information and communication technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mário Luiz Assunção Júnior, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutorando em Educação na Universidade Federal do Triângulo Mineiro e Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro.

Martha Maria Prata-Linhares, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutora em Educação. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Pesquisadora da Rede Interuniversitária Euroamericana de Investigação em Competências Midiáticas para a Cidadania (Alfamed).

References

ASSUNÇÃO JÚNIOR, M. L. C.; PRATA LINHARES, M. M. Cinema e Experiência: criação audiovisual e construção de significados. In: BORGES G.; BARBOSA M. (Orgs.). Competências Midiáticas em cenários Brasileiros: interfaces entre comunicação. educação e artes. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2019, p. 235-256. Disponível em: <http://bit.ly/3Mq2w1A>. Acesso em: 1 mar. 2023.

ASSUNÇÃO JÚNIOR, M. L. C.; PRATA LINHARES, M. M. Criação e Memória - o potencial da criação artística e sua permanência nas memórias de alunos e professores. Quaestio: Revista de Estudos de Educação, v. 23, p. 797-817, 2021. Disponível em: <https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3859>. Acesso em: 1 mar. 2023.

BITTENCOURT, P. A. S.; ALBINO, J. P. O uso das tecnologias digitais na educação do século XXI. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 01, p. 205–214, 2017. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9433>. Acesso em: 2 mar. 2023.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20–28, 2002. Disponível em: <https://bit.ly/3FWWxgF>. Acesso em: 2 mar. 2023.

BORGES, G.; SILVA, M. B. (Orgs.). Competências midiáticas em cenários brasileiros. Interfaces entre comunicação, educação e artes. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2019. Disponível em: <http://bit.ly/3MpNB7f>. Acesso em 1 mar. 2023.

CASTIONI, R.; MELO, A. A. S.; NASCIMENTO, P. M.; RAMOS, D. L. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, n. 11, p. 399–419, 2021. DOI: <https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002903108>.

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 1, n. 1, p. 133-147, 2016. DOI: <https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147>.

DEWEY, J. Experiência e educação. São Paulo: Editora Vozes, 2011.

DOUCET, A.; NETOLICKY, D.; TIMMERS, K.; TUSCANO, F. J. Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic. An Independent Report on Approaches to Distance Learning During COVID19 School Closures. Independent Report written to inform the work of Education International and UNESCO, 29 julho, 2020. Disponível em: <http://bit.ly/3zFKJeY>. Acesso em: 2 mar. 2023.

FERNANDES, D. Para uma teoria da avaliação formativa. Revista Portuguesa de Educação, v. 19, n. 2, p. 21-50, 2006. Disponível em: <https://revistas.rcaap.pt/rpe/issue/view/1421>. Acesso em: 1 mar. 2023.

FROMENT, F.; GARCÍA GONZÁLEZ, A. J.; BOHÓRQUEZ, M. R. The Use of Social Networks as a Communication Tool between Teachers and Students: A Literature Review. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, v. 16, n. 4, p. 126-144, 2017. Disponível em: <https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1160610.pdf>. Acesso em: 1 mar. 2023.

GREENHOW, C.; CHAPMAN, A. Social distancing meet social media: digital tools for connecting students, teachers, and citizens in an emergency. Information and Learning Sciences, v. 121, n. 5/6, p. 341-352, 2020. DOI: <https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0134>.

GOMES, M. B. A Narrativa midiática: Mediações dos Acontecimentos. Tríade: Comunicação, Cultura e Mídia, v. 5, n. 10, 2017. Disponível em: <http://bit.ly/3zF2CKV>. Acesso em: 1 mar. 2023.

IBGE (Brasil). Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese de indicadores, 2015. [Rio de Janeiro]: Coordenação de Trabalho e Rendimento, 2016a. Disponível em: <http://bit.ly/43fd7Cf>. Acesso em: 30 nov. 2019.

IBGE (Brasil). Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal, 2015. [Rio de Janeiro]: Coordenação de Trabalho e Rendimento, 2016b. Disponível em: <https://bit.ly/3ZLPUoh>. Acesso em: 30 nov. 2019.

MARCONDES, M. I.; FLORES, M. A. O auto estudo e as abordagens narrativo-biográficas na formação dos professores. Educação, v. 3, n. 2, p. 297-306, 2014. DOI <https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.13331>.

NASCIMENTO, P. M.; RAMOS, D. L.; MELO, A. A. S.; CASTIONI, R. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Ipea, 2020 (Nota Técnica Disoc n. 88/2020).

PINNEGAR, S.; HAMILTON, M. L. Self-study of practice as a genre of qualitative research: Theory, methodology, and practice. Berlim: Springer Science & Business Media, 2009.

RUBERTI, I.; PONTES, A. Mídia, educação e cidadania: considerações sobre a impotância da alfabetização tecnológica audio-visual na sociedade da informação. ETD-Educação Temática Digital, v. 3, n. 1, p. 21-27, 2001. Disponível em: <https://bit.ly/43in0Px>. Acesso em: 1 mar. 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TIRARD, L. Grandes diretores de cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

Published

2023-04-30

How to Cite

ASSUNÇÃO JÚNIOR, M. L.; PRATA-LINHARES, M. M. Audiovisual, creation and teaching: self-study as an educational experience. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 63–77, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.40487. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40487. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Educação midiática: experiências e desafios no contexto iberoamericano