As relações entre jogo, estética e linguagem numa perspectiva educativa

Authors

  • Julice Dias Universidade do Estado de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0003-1896-5065
  • Leonardo Longen Neves Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2023.v17.38331

Keywords:

Jogo, Estética, Linguagem, Educação Infantil, Simbólico

Abstract

Considering that the context of Early Childhood Education is permeated by the concept of play, both within the scope of public policies and educational practice, this text intends to explore central categories around playfulness. Building reflections on these categories, we intend to present some analyzes establishing more specific conceptual approaches about the game, aesthetics and language. Seeking theoretical references from different anchorages, we will highlight: Sociology studies and their contributions to understanding the game in its cultural aspect; the relationships between the play and Art and language based on Philosophy; and also the relations between the game and the symbolic production/operation in Psychoanalysis. We understand that, as much as each field of study mentioned here has its own positions on the subject, the conception of the game, as an element of the training process, can be deepened as we take it away from a more pragmatic context to recover its ontological sense and its linguistic and symbolic potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julice Dias, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) e pesquisadora pela UDESC – Universidade do Estado de Santa Catarina.

Leonardo Longen Neves, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando em Educação pela UDESC – Universidade do Estado de Santa Catarina. Bolsista pelo programa UNIEDU/FUMDES Pós-Graduação.

References

GADAMER, H-G. Verdade e método. Petrópolis: Vozes, 1997.

GADAMER, H-G. Verdade e método II. Petrópolis: Vozes, 2002.

HUIZINGA, J. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2001.

JUNG, C. O homem e seus símbolos. 3 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

JUNG, C. Os Tipos psicológicos. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. Ed. rev. – São Paulo: Cengage Learning, 2016.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. Perspectiva, v. 12, n. 22, p. 105-128, 1994. Disponível em: <https://bit.ly/3Ykn3Zc>. Acesso em: 23 jun. 2022.

KUNZ, E. Educação física: ensino e mudanças. Ijuí: Ed. Unijuí, 1991.

PAREYSON, L. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

SCHILLER, F. Educação estética do homem. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 1989.

SCHILLER, F. Do sublime ao trágico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

SILVA, E. G.; BETTI, M. O jogo na educação infantil: da experiência estética ao significado pedagógico. Revista Temas em Educação, v. 25, n. Especial, p. 35-51, 2016. Disponível em: <https://bit.ly/43QNwPc>. Acesso em: 10 mar. 2023.

SÜSSEKIND, P. O impulso lúdico: sobre a questão antropológica em Schiller. Artefilosofia, v. 6, n. 10, p. 11-24, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/44Qmw3H>. Acesso em: 23 jun. 2022.

SUZUKI, M. O belo como imperativo. In: SCHILLER, F. Educação estética do homem. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 1989.

TEIXEIRA, L. F. Ludologia (Jogo# 1/Nível# 1): do instinto aos jogos do Imaginário. Comunicação e Sociedade, v. 4, p. 163-179, 2002. Disponível em: <http://bitly.ws/PiWk>. Acesso em: 10 mar. 2023.

TREBELS, A. A concepção dialógica do movimento humano: uma teoria do “Se-movimentar”. In: KUNZ, E.; TREBELS, A. H. (Orgs.). Educação física crítico-emancipatória: com uma perspectiva da pedagogia alemã do esporte. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. p. 23-48.

ZIZEK, S. Como ler Lacan. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

Published

2023-08-30

How to Cite

DIAS, J.; NEVES, L. L. . As relações entre jogo, estética e linguagem numa perspectiva educativa. Lumina, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 140–155, 2023. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.38331. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/38331. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos