Mobilizations in the social network: the spanish party Podemos and the brazilian electoral scenario

Authors

  • Carla Montuori Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura das Mídias - Universidade Paulista
  • Eva Campos Domínguez Universidade de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2019.v13.28559

Keywords:

Comunicação, Política, Eleições, Redes Sociais, Brasil-Espanhã

Abstract

The article aims to map and analyze the messages conveyed about the Brazilian political scenario on the Podemos party's twitter, in order to unveil the narrative adopted by the Spanish party, during the period extending to the former president's arrest decree Luiz Inácio Lula da Silva (PT), from April 5 to October 28, 2018, the date of the end of the second round of presidential elections. The party's demonstrations are already recurring Podemos party on Twitter about the troubled Brazilian political scene, with frequent criticism of the impeachment process that culminated with the arrival of President Michel Temer (MDB) to power. After the issuance of the arrest warrant of former President Lula (PT) by the Federal Court, the contrary inferences intensified. The theoretical framework that the research intends is the potential that social networks embrace to broaden political dialogue and consolidate a party-political support network beyond the national sphere. The research will seek to reflect on the mobilization capacity of the new political agents born from networks and digital communication. Content analysis will be used as a methodology (BARDIN, 2011).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Montuori, Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura das Mídias - Universidade Paulista

Doutora e Pós-Doutora em Ciências Sociais pela Pontificia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). É docente do programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura das Mídias da Universidade Paulista (UNIP). Atua como pesquisadora do Núcleo de Estudos em Arte, Mídia e Política (NEAMP) da PUC-SP

Eva Campos Domínguez, Universidade de Valladolid

Doutora em Comunicação pela Universidade Complutense de Madrid. Professora de Jornalismo na Universidade de Valladolid. Pesquisadora do projecto de I+D+i espanhol “Estrategias, agendas y discursos en las ciber campañas electorales: medios de comunicación y ciudadanos” (ref. CSO2016-77331-C2-1-R).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRAGA, Sérgio; NICOLÁS, Maria Alejandra; BECHER, André Roberto. Clientelismo, internet e voto: Personalismo e transferência de recursos nas campanhas online para vereador nas eleições de outubro de 2008 no Brasil. Opinião Pública, Campinas, v. 19, n. 1, p. 168-197, junho, 2013.
______. O uso das mídias sociais é um bom preditor do sucesso eleitoral dos candidatos? Uma análise das campanhas on-line dos vereadores das capitais das regiões sul, sudeste, e nordeste do Brasil no pleito de outubro de 2012. In: ALDÉ, Alessandra; MARQUES, Francisco Paulo Jamil (orgs.). Internet e poder local. Salvador: UFBA, 2015.
CERVI, Emerson Urizzi; MASSUCHIN, Michele Goulart. Novas mídias e eleições 2010: o uso do Twitternas campanhas dos candidatos ao governo do Paraná. In: Encontro da Associação Brasileira dos Pesquisadores em Comunicação e Política, n. IV, 2011. Rio de Janeiro. Anais do IV Encontro da Compolítica: Compolítica, p. 20, 2011.
EGLER, Tamara Tania Cohen. Redes tecnossociais e democratização das políticas públicas. Sociologias, Porto Alegre, n. 23, p. 208-236, 2010.
GOHN, Maria da Gloria. Manifestações e protestos no Brasil: correntes e contracorrentes na atualidade. São Paulo: Cortez Editora, 2017.
LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus. 2010.
MARTÍN, Irene . Podemos y otros modelos de partido-movimiento. Revista Española de Sociología, Madrid, v. 24, p. 107-114, 2015.
NEWMAN, Nic; DUTTON, William; GRANT, Blank. Social media and the news: implications for the press and society. In: DUTTON, William; GRANT, Blank. (Eds.). Society and the internet: how networks of information and communication are changing our lives. Oxford: Oxford University Press, 2012.
NOBRE, Marcos. Choque de democracia: razões da revolta. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
PIERRE, Levy. A inteligência coletiva. Sao Paulo: Loyola, 1998.
RECUERO, Raquel; ZAGO, Gabriela; BASTOS, Marco Toledo. O Discurso dos #ProtestosBR: análise de conteúdo do Twitter. Galaxia, São Paulo, n. 28, 17 p., dez. 2014.
_______. O twitter como esfera pública: como foram descritos os candidatos durante os debates presidenciais do 2º turno de 2014?. RBLA, Belo Horizonte, n. 16, v. 1, p. 157-180, 2016.
SADER, Amir. A Nova Toupeira. Os Caminhos da Esquerda Latino-Americana. São Paulo: Boitempo, 2009.
SCHAVELZON, Salvador. A formação do Podemos: América do Sul, Populismo pós-colonial e Hegemonia flexível. Novos estud. CEBRAP, São Paulo, n.103, 25 p., nov. 2015.
SÁNCHEZ, Miguel Moya; DAMAS, Susana Herrera Damas. Hacia una comunicación política avanzada en la Internet 2.0. Observatorio (OBS*) Journal, v.9 , n. 4, p. 113-139, 2015, 113-139.
SANTOS, Wanderley Guilherme dos. O golpe parlamentar brasileiro de 2016. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2017.
SALLUM Jr., Basilio João. Crise política e impeachment. Novos estud. CEBRAP, São Paulo, v. 35, p. 183-203, jun/2016.
SILVA, Ana Lúciada. Podemos: um terremoto político que sacode a Espanha. Cadernos do CEAS, Salvador, n. 237, p. 386-401, 2016.
SINGER, André. Cutucando onças com varas curtas: O ensaio desenvolvimentista no primeiro mandato de Dilma Rousseff (2011-2014). Novos estud. CEBRAP, São Paulo, n. 102, p. 43-71, jul. 2015.
_________; LOUREIRO, Isabel. As contradições do Lulismo: a que ponto chegamos?. São Paulo: Boitempo, 2016.
SOUZA, Jessé. A radiografia do golpe:entenda como e por que você foi enganado. Rio de Janeiro: LeYa, 2016.
SOUSA SANTOS, Boaventura de. The Podemos Wave.
VACCARI, Christian; NIELSEN, Rasmus Kleis.Do People “Like” Politicians on Facebook? Not Really. Large-Scale Direct Candidate-to-Voter Online Communication as an Outlier Phenomenon. International Journal of Communication, California, v. 7, p. 2333–2356, 2013.

Published

2019-12-30

How to Cite

FERNANDES, C. M.; DOMÍNGUEZ, E. C. Mobilizations in the social network: the spanish party Podemos and the brazilian electoral scenario. Lumina, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 85–102, 2019. DOI: 10.34019/1981-4070.2019.v13.28559. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/28559. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Comunicação Política, Eleições 2018 e Campanha Permanente