Media consumption, localisms and cosmopolitisms: the Brazillian series Most Beautiful Thing

Authors

  • Clarice Greco Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP)
  • Gustavo Souza Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulisa (UNIP)
  • Simone Luci Pereira Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista – UNIP

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-4070.2020.v14.26243

Keywords:

media consumption, Netflix, Coisa Mais Linda, Memory, Feminism

Abstract

This article presents a reflection on the new forms of media consumption, which contain practices based on localism, regarding investment in national productions and also in cosmopolitanism, provided by the transmission of content (national or foreign) to audiences from other countries. The theoretical approach is anchored in authors who discuss cultural consumption (Garcia Canclini, 2004), the nationalization of television fiction (Lopes, 2004) and memory as audiovisual resource (MacDougall, 1998). Consumption comprises the logics involved in the practices of production and reception of materialities and imaginaries in which products, symbols and brands are seen in their symbolic and cultural dimension. In this context, multinational companies such as Netflix merge the boundaries between national and global, marketing products from diverse cultures. From these theoretical guidelines, we develop an analysis of the series Coisa Mais Linda (Netflix Brazil, 2019). As a result, we argue that in this series, as in other Brazilian productions of Netflix, it is possible to notice the use of elements of a 'Brazilianness' for the conquest of an international audience, in addition to resorting to a past temporality to discuss issues of the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Greco, Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP)

Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista – UNIP (Brasil). Pós-Doutora, Doutora e Mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Vice-coordenadora do Grupo de Estudos de Análise de Produtos Audiovisuais. Email claricegreco@gmail.com

 

Gustavo Souza, Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulisa (UNIP)

Professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista – UNIP (Brasil). Pós-Doutor em Comunicação pela UFSCar, Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Coordenador do Grupo de Estudos de Análise de Produtos Audiovisuais. Email: gustavo03@uol.com.br

Simone Luci Pereira, Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista – UNIP

Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista – UNIP. Pós-Doutora em Comunicação. Pós-Doutora em Música. Pós-Doutora em Ciencias sociales, niñez y juventude. Pesquisadora do GT CLACSO “Juventudes e Infâncias na América Latina”. Coordenadora do UrbeSom (Grupo de Pesquisa em Culturas urbanas, música e comunicação). Email: simonelp@uol.com.br

References

AMAYA, José Fernando Serrano. Menos querer más de la vida – concepciones de vida y muerte en jóvenes urbanos. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2004.

APPADURAI, Arjun. Dimensões culturais da globalização. Lisboa: Teorema, 2004.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre a filosofia da história – Tese II. In: KOTHE, Flávio R (org). Benjamin, Walter. Sociologia. São Paulo: Ática, 1985, p. 153-164.

BORGES, Gabriela. A discussão do conceito de qualidade no contexto televisual britânico. Bocc – Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, 2008.

CASTELLANO, Mayka; MEIMARIDIS, Melina. Binge-Watching is the new black: as novas formas de espectatorialidade no consumo de ficção seriada televisiva. Contemporânea - Comunicação e Cultura .v.16, n.03, p. 689-707, 2018. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/24572>. Acesso em: 7 abr. 2020.

DELANTY, Gerard. La imaginación cosmopolita. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, n. 82, p. 25-49, 2008. Disponível em: <https://www.cidob.org/es/articulos/revista_cidob_d_afers_internacionals/la_imaginacion_cosmopolita>. Acesso em: 7 abr. 2020.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2004.

GARCÍA CANCLINI, Nestor. Consumidores e cidadãos - conflitos multiculturais da Globalização. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2004.

GIDDENS, Anthony. Modernity and self-identity: self and society in the late modern age. Stanford: Stanford University Press, 1999.

HANNERZ, Ulf. Cosmopolitas e locais na cultura global. In FEATHERSTONE, Mike (ed.). Cultura global: nacionalismo, globalização e modernidade. Petrópolis: Vozes, 1999, p.251-266.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996.

JOST, François. Analisar a televisão. In: GARDIES, René (org.). Compreender o cinema e as imagens. Lisboa: Texto e Grafia, 2008, p. 191-207.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; GRECO, Clarice. Brasil: dinâmicas da ficção televisiva na transição multicanal. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; OROZCO GÓMEZ, Guillermo (org.). Ficção televisiva Ibero- Americana em plataformas de video on demand. Porto Alegre: Sulina, 2018, p. 103-134.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo. Telenovela: Internacionalização e Interculturalidade. São Paulo: Loyola, 2004.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo. A Telenovela Brasileira: uma Narrativa Sobre a Nação. Comunicação & Educação, v.26, p.17-34, 2003. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37469>. Acesso em 07 abr. 2020.

MACDOUGALL, David. Transcultural cinema. Princeton: Princeton University Press, 1998.

McCracken, Grant. Cultura e consumo. Rio de Janeiro: Ed. Mauad, 2003.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ofício de cartógrafo: travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Loyola, 2004.

Ricoeur, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Ed. Unicamp, 2007.

SACCOMORI, Camila. Qualquer coisa a qualquer hora em qualquer lugar: as novas experiências de consumo de seriados via Netflix. Revista Temática, v. 11, n.4, p. 53-68, 2005. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/tematica/article/view/23903>. Acesso em: 7 abr. 2020.

SILVA, Marcel Vieira Barreto. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galaxia, n. 27, p. 241-252, 2014. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/15810>. Acesso em 07 abr. 2020.

STRAUBHAAR, Joseph. Brazilian Television: the decline of American influence. Communication Research, v. 11, n. 2, p. 221-240, 1984. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/009365084011002006>. Acesso em 07 abr. 2020.

TOALDO, Mariângela; JACKS, Nilda “Consumo midiático: uma especificidade do consumo cultural, uma antesala para os estudos de recepção”. Anais... Encontro Anual da Compós – Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Salvador (BA), Junho 2013. Disponível em: <http://www.compos.org.br/data/biblioteca_2115.pdf>. Acesso em: 7 abr. 2020.

WOLTON, Dominique. O Elogio do Grande Público. Uma teoria crítica da televisão. São Paulo: Ática, 1996.

Published

2020-04-30

How to Cite

GRECO, C.; SOUZA, G.; LUCI PEREIRA, S. Media consumption, localisms and cosmopolitisms: the Brazillian series Most Beautiful Thing. Lumina, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 156–173, 2020. DOI: 10.34019/1981-4070.2020.v14.26243. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/26243. Acesso em: 4 jul. 2024.