Ingênua e frouxa substância humana

A Moreninha na encruzilhada entre Miroel Silveira e João Apolinário (1969)

Autores/as

  • Thales Reis Alecrim UNESP - Franca

DOI:

https://doi.org/10.34019/2359-4489.2020.v6.31501

Palabras clave:

romance, programa teatral, crítica teatral

Resumen

In this work we aim to analyze the program of the play A Moreninha, based on the novel by Joaquim Manuel de Macedo (1844) and staged in 1969. Through the program we can capture how A Moreninha was read in the 1960s and 70s. To complete this picture, we visit a theatrical critique by João Apolinário, as he presents a different reading of the novel. The play's program and theatrical criticism converge by pointing out that the novel represents “national psychology”, however they disagree on the relevance of the characters as faithful representatives of the “Brazilian social types”. In our hypothesis, both productions expressed cultural tensions that crossed the cognitive context of the period, denoting different attitudes towards art. In this way, while the play was in tune with the affirmation of nationality, the criticism was based on the left wing imaginary.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ALMEIDA, Manuel A. Memória de um sargento de milícias. São Paulo: Livraria Martins, 1941
ALVES, Henrique L. (org.). Vamos ler Miroel Silveira. Rio de Janeiro: Brasília: Cátedra: INL, 1983.
AMORA, Antônio Soares. A literatura brasileira. Vol. II, O Romantismo (1833-1838/ 1878-. 1881). São Paulo: Cultrix, 1972.
BARTHES, Roland. Le bruissement de la langue: essais critiques IV. Paris: Seuil, 1981.
BLOOM, Harold. O cânone ocidental. Os livros e a escola do tempo. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.
CÂNDIDO, Antonio. Dialética da Malandragem. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, (8), 1970, p. 67-89.
GARCIA, Tânia da C. O Nacional-Popular e a Militância de Esquerda no Brasil e na Argentina nos Anos de 1960. In: EGG, A. FREITAS, A. KAMINSKI, R. (org). Arte e Política no Brasil: modernidades. São Paulo: Perspectiva, 2014.
LACAPRA, Dominick. Rethinking Intellectual History: Texts, Contexts, Language. Ithaca: Cornell University Press, 1983.
LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 194-198.
LUKÁCS, Georg. Introdução a estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.
ORTIZ, Renato. A MODERNA TRADIÇÃO BRASILEIRA: Cultura brasileira e industria cultural. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
SANTOS, J. Miroel Silveira: um homem de teatro no espírito do seu tempo. Dissertação - Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.
SCHOLES, Robert. Protocols of Reading. New York: Yale Press University, 1989.
SEVCENKO, N. Configurando os anos 70: A imaginação no poder e a arte nas ruas. In: Vários autores. Anos 70: trajetórias. São Paulo: Iluminuras; Itaú Cultural. 2005.
SILVEIRA, Miroel. A Outra Crítica. São Paulo: Edições Símbolo, 1976.
VASCONCELOS, M. A Crítica de João Apolinário: memória do teatro paulista de 1964 a 1971. Vol. 1 e 2. São Paulo: Imagens, 2013.
VILHENA, L. Projeto e Missão: o movimento folclórico brasileiro (1947-1964). Rio de Janeiro: FUNARTE, 1997.

Publicado

2020-12-15

Cómo citar

(1)
Reis Alecrim, T. Ingênua E Frouxa substância Humana: A Moreninha Na Encruzilhada Entre Miroel Silveira E João Apolinário (1969). FDC 2020, 6, 410-428.