The body of the black woman in the production of Nice Avanza
DOI:
https://doi.org/10.34019/2359-4489.2023.v9.42021Keywords:
Nice Avanza; black woman; representationAbstract
This article presents a discussion about the presence of the black woman's body in art and the space that was denied to her. Starting from the acting of the capixaba artist Nice Avanza, this research analyzes how the black woman appears represented in her paintings. Through a bibliographic review, it is proposed to contextualize the insertion of a black artist in the circuit of contemporary art in Espírito Santo and her way of portraying these bodies. The results reveal that the artist contributed to giving voice to black women through her circulation in the artistic environment and from the point of view of how she represents them in her productions.
Downloads
References
CARRERA, Fernanda; MEIRINHO, Daniel. Mulheres negras nas artes visuais: modos de resistência às imagens coloniais de controle. In: Revista ECOPOS: Dossiê crise, feminismo e comunicação, v.23, n.3, 2020. Disponível em: <https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27572/pdf>. Acesso em: 24 jun. 2023.
CASOLI, Rosemery. Corpo transgressor feminino: arte como enfrentamento da violência doméstica à mulher negra. 2020. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal do Espírito Santo. Disponível em: https://sappg.ufes.br/tese_drupal//tese_14520_2%20-%20DISSERTA%C7%C3O%20DE%20ROSEMERY%20CASOLI%20Final.pdf. Acesso em: 24 jun. 2023.
CHENIER, Carlos. Uma pintora primitiva vai ocupar todo espaço durante 15 dias: Nice. Agenda, A Gazeta, Vitória, 20 set. 1977.
CRISTINA, Glória. Nice, mais uma vez representando o Estado. Artes plásticas. A Tribuna, Vitória, 06 mar. 1983.
CRUZ, Tereza Giuberti. Natureza e cultura na pintura de Nice. 2003 117 f. Monografia (Especialização) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Artes.
FILHO, Attílio Colnago. Religiões afro-brasileiras: candomblé. UFES Revista de Cultura. Espírito Santo, ano VI., n. 18, p. 50-54, out./nov. 1980.
MAES. Nice Retrospectiva. MAES – Museu de Arte do Espírito Santo. Coordenação Geral de Tereza Giuberti Cruz, 2000.
MARGOTTO, Samira. Afinidades Eletivas a pintura de Nice Nascimento. In: Nice Retrospectiva. MAES – Museu de Arte do Espírito Santo. Coordenação Geral de Tereza Giuberti Cruz, 2000.
MEDEIROS, Rogério. O mundo encantado de Nice. Agora, Espírito Santo, n. 19, p. 34-36, out. 1977.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento. 2017.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. “Violência de Gênero no Brasil Atual”, Estudos
Feministas, vol. 2, 2004.
SANTOS, Renata Aparecida Felinto dos. A construção da identidade
afrodescendente por meio das artes visuais contemporâneas: estudos de
produções e de poéticas. Doutorado em Artes Visuais IA/UNESP, São Paulo, 2016.
Disponível em:
<https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/150902/santos_raf_dr_ia.pdf?se
quence=3&isAllowed=y>. Acesso em: 24 jun. 2023.
SOUZA, Marcela Dantas de [et al]. Projeto de Conservação de Parte do Acervo de Pinturas Naïf - da Galeria Homero Massena. [panfleto de exposição]. Vitória: Secretaria da Cultura do Espírito Santo, 2023. 10 p.
TEIXEIRA, Bernadette Rubim. Galeria Homero Massena: interfaces entre políticas públicas estaduais e as artes visuais no Espírito Santo. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 2010. Disponível em: <http://repositorio.ufes.br/handle/10/2078>. Acesso em: 24 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aline da Conceição Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.