A request and multiple developments:

The case of Pedro Weingärtner’s painting - Rodeio

Authors

  • Luciana da Costa de Oliveira Unisinos

DOI:

https://doi.org/10.34019/2359-4489.2020.v6.32334

Keywords:

Pedro Weingärtner, Brazilian paiting, Rodeio

Abstract

Pedro Weingärtner (1853-1929) was one of the most distinguished artists from Rio Grande do Sul in the early 20th century. Formed by important art institutions in Europe, the painter dedicated his paints and brushes to diverse themes, among which the immigration spaces in Rio Grande do Sul and gauchos' activities. Therefore, it is focusing on the latter that the intention is to problematize the issues surrounding the elaboration of the painting Rodeio, completed in 1909 and carried out following an order from the government of Rio Grande do Sul state. The threads that compose not only the request for the painting, but, above all, its realization and subsequent rejection, when woven together, provide the opportunity to perceive multiple developments, that range from the knowledge of Porto Alegre's artistic panorama in the early 20th century, to the statute of art and its functions in a society that still perceived it in an incipient manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAMASCENO, Athos. Artes plásticas no Rio Grande do Sul (1755-1900). Contribuição para o estudo do processo cultural sul-rio-grandense. Porto Alegre: Globo, 1971.

GASTAL, Susana. Arte no século XIX. In: GOMES, Paulo (Org.). Artes plásticas no Rio Grande do Sul. Uma panorâmica. Porto Alegre: Lathu Sensu, 2007, p.40.

GOMES, Carla Renata Antunes de Souza. De rio-grandense a gaúcho. O Triunfo do avesso. Um processo de representação regional na literatura do século XIX (1874-1877). Porto Alegre: Editoras Associadas, 2009.

GRANGEIA, Fabiana Guerra. A crítica de arte em Oscar Guanabarino: artes plásticas no século XIX. 19&20, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, nov. 2006. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/criticas/criticas_guanabarino. htm.

GUANABARINO, Oscar apud GOMES, Paulo. A carreira e a obra de Pedro Weingärtner. In: VEEK, Marisa (Prod.). Pedro Weingärtner: obra gráfica. Porto Alegre: [s.e.], 2008.

GUIDO, Ângelo. Pedro Weingärtner. Porto Alegre: Divisão de Cultura, 1956.

KERN, Maria Lúcia Bastos. A emergência da pintura modernista no Rio Grande do Sul. In: GOMES, Paulo (Org.). Artes plásticas no Rio Grande do Sul. Uma panorâmica. Porto Alegre: Lathu Sensu, 2007, p.53.

KRAWCZYK, Flávio. Arte incidental – as mostras de artes plásticas em Porto Alegre entre 1875 e 1903. Porto Alegre, Porto Alegre, v. 08, n. 14, p. 55-69, mai. 1997.

MOREIRA, Maria Eunice. Regionalismo e literatura no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: EST, 1982.

NOTAS. A Federação, Porto Alegre, 15 jun., 1908.

NOTAS. Correio Paulistano, São Paulo, 27 set. 1908.

NOTAS. A Federação, Porto Alegre, 03 dez. 1908.

OLIVEIRA, Luciana da Costa de. O Rio Grande do Sul de Aldo Locatelli: arte, historiografia e memória nos murais do Palácio Piratini. Porto Alegre, 2011. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

PARDO, Léo. Semanário, Correio do Povo, 13 jun. 1909, p.03.

PAULITSCH, Vivian. Impasses no exercício da feminilidade e da maternidade no tríptico La faiseuse d’anges do pintor Pedro Weingärtner. Campinas, 2009. Tese (Doutorado em História da Arte) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas.

PEDRO Weingartner, Cidade do Rio, Rio de Janeiro, 28 ago. 1888.

SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens. Ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. Bauru: EDUSC, 2007.

SECRETARIA DE OBRAS PÚBLICAS DO ESTADO DO RIO GRANDE DO SUL. Livro de Registros. Obras Públicas. 1912, [s.p.].

TOSCANO, Arthur. Rodeio, quadro de Pedro Weingärtner. A Federação. Porto Alegre, 15 mai., 1909, p. 01.

Published

2020-12-15

How to Cite

(1)
da Costa de Oliveira, L. A Request and Multiple developments:: The Case of Pedro Weingärtner’s Painting - Rodeio. FDC 2020, 6, 270-293.