WHEN GHOSTS DANCE

THE AUDIOVISUAL ADAPTATION OF 'WUTHERING HEIGHTS' THROUGH KATE BUSH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49633

Keywords:

adaptation, characters, intermediality, literature, videoclip

Abstract

Emily Brontë (1818–1848), in her novel Wuthering Heights (1847), explores the expression of emotions and inner turmoil surrounding human nature. The book has served, and continues to serve, as inspiration for numerous other works, extending beyond the literary realm, as exemplified by the homonymous song by singer Kate Bush (1958–). Thus, and considering both the role of the characters and the possibility of artistic creation and re-creation, this study aims to analyze the perception and representation of Brontë’s characters Catherine and Heathcliff through the lens of musical and audiovisual production, focusing on two music videos by Bush. To achieve this, the analysis draws on the perspective on literary characters established by Candido (2007), the concepts of Adaptation (Hutcheon, 2013) and Intermediality (Clüver, 2011), as well as the music video analysis methodology proposed by Rodriguez-López and Aguaded-Gómez (2013). Among the key aspects observed is that each work presents its own focal point of representation, particularly regarding the shift in perspective between the characters. Moreover, Bush introduces new interpretations, reaffirming the capacity of the arts to reinterpret and renew their meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Beatriz Melo Rodrigues, UFU

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários (PPGELIT), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), bolsista CAPES.

Pedro Afonso Barth, UFU

Doutor em Letras pela Universidade Estadual de Maringá. Professor vinculado ao Núcleo de Teoria Literária e Literaturas de Língua Portuguesa (NUCLIT) do Instituto de Letras e Linguística (ILEEL) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

BRAIT, Beth. A personagem. São Paulo: Ática, 2000.

BRONTË, Emily. O Morro dos Ventos Uivantes. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2021.

BUSH, Kate. Wuthering Heights. In: The Kick Inside [CD]. Londres: EMI Records, 1978.

BUSH, Kate. Wuthering Heights - Official Music Video - Version 1. YouTube, publicado em 30 dez. 2010. Lançamento original: jan. de 1978. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-1pMMIe4hb4. Acesso em 22. ago. 2025.

BUSH, Kate. Wuthering Heights – Official Music Video (Red Dress Version). YouTube, publicado em 2. mar. 2011. Lançamento original: jan. de 1978. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Fk-4lXLM34g&list=RDFk-4lXLM34g&start_radio=1. Acesso em 22. ago. 2025.

CANDIDO, Antonio et al. A Personagem de Ficção. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CASETTI, Francesco; DI CHIO, Federico. Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós, 1991.

CHEVALLIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Trad. Vera da Costa e Silva et al, 2002.

CLÜVER, Claus. Intermidialidade. Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA. UFMG, p. 8–23, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15413. Acesso em: 22 ago. 2025.

CLÜVER, Claus. Inter textus / Inter Artes / Inter Media. Aletria, Belo Horizonte, n. 14, p. 11-41, jul.-dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.17851/2317-2096.14.2.10-41. Acesso em 22 ago. 2025.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da Adaptação. Tradução de André Cechinel. Florianópolis: Editora UFSC, 2013.

JÚNIOR, Jeder Janotti; SOARES, Thiago. O videoclipe como extensão da canção: apontamentos para análise. Galáxia, n. 15, p. 91-108, 2008. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1497 . Acesso em: 23 jul. 2025

MOZDZENSKI, Leonardo. As configurações genéricas e multimodais do videoclipe. Signo, v. 38, n. 64, p. 100-117, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.17058/signo.v38i64.3392. Acesso em: 23 jul. 2025

OLIVEIRA, Solange Ribeiro. Canção: letras x estrutura musical. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 322–333, 2006. DOI: 10.17851/2317-2096.14.2.322-333. Disponível em:https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18103. Acesso em: 23 jul. 2025.

RAJEWSKY, Irina. Intermidialidade, intertextualidade e remediação. In: DINIZ, Thais. (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: UFMG, 2012, p. 15-45.

RODRÍGUEZ-LÓPEZ, Jenifer, AGUADED-GÓMEZ, José, Ignacio: Propuesta metodológica para el análisis del vídeo musical. v. XVI, p. 63-70, 2013. ISSN 1138-9761. Disponível em: http://hdl.handle.net/10272/7339:. Acesso em: 23 jul. 2025.

STAM, Robert; E SILVA, Marie-Anne Kremer. A literatura através do cinema: realismo magia e a arte da adaptação. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

Published

2025-10-01

How to Cite

MELO RODRIGUES, M. B.; BARTH, P. A. . WHEN GHOSTS DANCE: THE AUDIOVISUAL ADAPTATION OF ’WUTHERING HEIGHTS’ THROUGH KATE BUSH. DARANDINA REVISTELETRÔNICA, Juiz de Fora, v. 18, n. 2, p. 222–241, 2025. DOI: 10.34019/1983-8379.2025.v18.49633. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/darandina/article/view/49633. Acesso em: 5 dec. 2025.