THE READER AND READING 'IN' AND 'FROM' DIGITAL CULTURE
THEORETICAL DIVAGATIONS FROM IMMERSION IN 'WATTPAD', A VIRTUAL SELF-PUBLISHING PLATFORM
DOI:
https://doi.org/10.34019/1983-8379.2025.v18.49441Keywords:
electronic literature, intermediality, readers, reading, WattpadAbstract
Beyond the many supports afforded by the advent of new digital technologies, the possibilities for reading in today's connected world are also diverse, and virtual self-publishing platforms and similar websites have contributed to the greater dynamism of this activity. Therefore, this article discusses the interactivity inherent in the world of screens in relation to reading practice, drawing on the context provided by a virtual self-publishing platform called Wattpad, the main research topic of a doctoral thesis defended in the field of Literature: Literary Studies. For a broader discussion, some scholars were selected, such as Roger Chartier (1999), Lucia Santaella (2004), and Katherine Hayles (2012). The aforementioned platform expands the horizons not only of writers, but especially of readers, promoting an interactive immersion for wattpaders who are surrounded by screens, sine qua non requirement for reading, being, and existing in the modern world.
Downloads
References
AARSETH, Espen J. Cybertext: perspectives on ergodic literature.
The Johns Hopkins University Press: London, 1997.
BARBIER, Frédéric. História do livro. São Paulo: Paulistana, 2008.
BARBOSA, Pedro. A ciberliteratura: criação literária e computador. Lisboa:
Edições Cosmo, 1996.
BARTHES, Roland. S/Z. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001. [e-book]
BELLEI, Sérgio Luiz Prado. Hipertexto e literatura. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.
BOLTER, Jay David. Writing space: the computer, hypertext, and history of writing.
New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1991.
CARR, Nicholas. A geração superficial: o que a internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.
CELESTE, Jennifer da Silva Gramiani. Clique aqui para o próximo capítulo:
as (ciber)potencialidades literárias de Wattpad. 313 f. Tese (Doutorado em Letras:
Estudos Literários) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2023.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo:
Editora UNESP, 1999.
CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
CHARTIER, Roger. Inscrever e apagar: cultura escrita e literatura. São Paulo:
Editora UNESP, 2007.
CHARTIER, Roger. “A resposta está nos nativos digitais”, diz o historiador Roger Chartier.
[Entrevista concedida a] Cinthya Oliveira. Hoje em Dia. Belo Horizonte. 2016.
Disponível em: https://www.hojeemdia.com.br/almanaque/a-resposta-est%C3%A1-nos-nativos-digitais-diz-o-historiador-roger-chartier-1.408767. Acesso em: 27 ago. 2020.
ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas.
São Paulo: Perspectiva, 2005.
FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita?. São Paulo: Annablume, 2010.
GOMES, Luiz Fernando. Hipertextos multimodais: leitura e escrita na era digital.
Jundiaí: Paco Editorial, 2010.
HAYLES, N. Katherine. How we read: close, hyper, machine. 2010. Disponível em:
http://nkhayles.com/how_we_read.html. Acesso em: 1º set. 2020.
HAYLES, N. Katherine. How we think: digital media and contemporary technogenesis. Chicago: The University Of Chicago Press, 2012.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo:
Editora 34, 1996.
LANDOW, George P. Hypertext 3.0: critical theory and new media in an era
of globalization. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2006.
MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
MANGUEL, Alberto. O leitor como metáfora: o viajante, a torre e a traça. São Paulo:
SESC Edições, 2017.
MORETTI, Franco. Conjectures on world literature. New Left Review,
jan./feb., 2000, v. 1, p. 54-68.
MORETTI, Franco. A literatura vista de longe. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2008.
ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. São Paulo:
Papirus, 1998.
SÁ, Sérgio de. A reinvenção do escritor: literatura e mass media. Belo Horizonte:
Editora UFMG, 2010.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo.
São Paulo: Paulus, 2004.
VILLAÇA, Nízia. Impresso ou eletrônico?: um trajeto de leitura. Rio de Janeiro:
Mauad, 2002.
WOLF, Maryanne. Proust and the squid: the story and science of the reading brain.
New York: HarperCollins, 2007.
WOLF, Maryanne. O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era.
São Paulo: Contexto, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jennifer da Silva Gramiani Celeste

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autoras e autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo esta licenciada sob a Creative Commons Attribution License 4.0 Internacional.
2. Autoras e autores têm permissão e são estimuladas(os) a publicar e compartilhar o trabalho com reconhecimento da publicação inicial nesta revista.
3. Autoras e autores dos trabalhos aprovados autorizam a revista a ceder o conteúdo de seus trabalhos, após sua publicação, para reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares.
Para mais informações sobre a Creative Commons Attribution 4.0 International License, acessar: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/









