Education and sustainable development in the political context of the 2020 elections in Caxias do Sul/RS

Authors

  • João Paulo Borges da Silveira UCS; FURG

DOI:

https://doi.org/10.34019/1981-2140.2022.38406

Keywords:

Sustainable development, City elections, 2030 Agenda

Abstract

This article aims to analyze how sustainable development was discussed by the candidates in dispute of 2020, in Caxias do Sul, RS, Brazil, with respect to Objective of the 2030 Agenda, regarding quality education. The study is justified by fact that Education is a universal right, guaranteed by the Federal Constitution of 1988, and which is directly related to the social dimension of sustainable development. As for the methodological procedures, this study is outlined as an exploratory study, with a qualitative approach and bibliographic and documental typology, using the government plans present by the candidates for the election. Content analysis was used for data processing and interpretation. The analysis and discussion of the documents showed that goals resented by Objective 4 are contemplated, at least in part, in the proposals presented to the population, with emphasis on the proposals to guarantee access to Kindergarten, Elementary School and Youth and Adult Education. A point that draws attention is that of the 11 plans, only the candidates propose specific actions for the training of teachers and in relation do guaranteeing access to education for vulnerable people and people with disabilities, it is deficient in the plans presented, and the indigenous people do not are entered in none of the programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBIERI, José Carlos. Desenvolvimento sustentável: das origens à Agenda 2030. Petrópolis: Vozes, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988.

BUTTEL, Frederick H. A Sociologia e o meio ambiente: um caminho tortuoso rumo à ecologia humana. Perspectivas: Revista de Ciências Sociais, São Paulo, n. 16, p. 69-94, 1992. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/perspectivas/article/view/1961. Acesso em: 14 jun. 2021.

CAMARGO. Ana Luiza de Brasil. Desenvolvimento sustentável: dimensões e desafios. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

FERREIRA, Leila da Costa. Ideias para uma sociologia da questão ambiental - teoria social, sociologia ambiental e interdisciplinaridade. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 10, p. 77-89, jul./dez. 2004. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/3096. Acesso em: 13 jun. 2021.

FERREIRA, Lúcia da Costa. Conflitos sociais e uso dos recursos naturais: breves comentários sobre modelos teóricos e linhas de pesquisa. Política & Sociedade, n. 7, p. 105-118, out. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/1968. Acesso em: 15 jun. 2021

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

HERCULADO, Selene. Sociologia Ambiental: origens, enfoques metodológicos e objetivos. Revista Mundo e Vida: alternativas em estudos ambientais. Niterói, ano 1, n. 1, p. 45-50, 2000.

LENZI, Cristiano Luis. Sociologia Ambiental: risco e sustentabilidade na modernidade. Bauru: EDUSC, 2006.

MOL, Arthur P. J.; SPAARGAREN, Gert. Para uma sociologia dos fluxos ambientais: uma nova agenda para a Sociologia Ambiental no século XXI. Política & Sociedade, n. 7, p. 27-76, out. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/1964. Acesso em: 15 jun. 2021

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Transformando o nosso mundo: A Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. 2015.

PATÁRO, Carolina Ribeiro; OLIVA, Diego Coletti. Construindo a pesquisa: métodos, técnicas e práticas em Sociologia. Curitiba: InterSaberes, 2017.

PLANO de governo Caxias pra frente – PT – PC Do B – PSOL. 2020. 22 p.

PLANO de governo coligação Avança Caxias Vibrante – PDT – PP – PV – REDE. 2020. 11 p.

PLANO de governo do Caxias do Sul 2020 – NOVO. 2020. 26 p.

PLANO de governo do Caxias do Sul 2021 - 2024 – DEM – PSD. 2020. 20 p.

PLANO de governo do Caxias do Sul 2021/2024 – PSL. 2020. 05 p.

PLANO de governo do Partido Liberal 2020 – PL. 2020 21 p.

PLANO de governo Levanta Caxias – PSDB – PTB – SD – PSC – PROS. 2020. 21 p.

PLANO de governo Nós podemos – Podemos. 2020. 19 p.

PLANO de governo Projeto de cidade, Caxias do Sul – 2021 – 2024 – Republicanos. 2020. 21 p.

PLANO de governo Projeto de uma cidade única, inclusiva e próspera – Patriotas. 2020. 11 p;

PLANO de governo Vamos abraçar Caxias – MDB – PSB – AVANTE – CIDADANIA. 2020. 18 p.

Published

2023-08-14

How to Cite

da Silveira, J. P. B. (2023). Education and sustainable development in the political context of the 2020 elections in Caxias do Sul/RS. CSOnline - REVISTA ELETRÔNICA DE CIÊNCIAS SOCIAIS, (36), 325–350. https://doi.org/10.34019/1981-2140.2022.38406

Issue

Section

Artigos