Percepção dos profissionais de saúde sobre a atuação de acadêmicos no contexto da Atenção Primária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2021.v24.31877

Keywords:

primary health care, undergraduate students, higher education

Abstract

The Primary Health Care (PHC) is an important scenario for the undergraduate health courses. The objective is to describe and analyse the perception of the health professionals from a Basic Health Unit (BHU) on the nursing, medicine and dentistry undergraduate students’ performances.  This is a descriptive and exploratory study of a qualitative approach with personal semi-structured interviews, applied to professionals working in UBS. The unit presents adequate human resources to attend students’ necessity, despite that the physical structure has been noticed to be unsatisfying. The undergraduate students’ performance brings contributions to the organization of the service and attendance of population, nevertheless it can reduce and limit the agility of the service and the longitudinality. Through this study, the undergraduate students’ participation in the BHU adds value and it is essential for academic formation, as a means to broaden the understanding of the health-disease process and the treatment possibilities.

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Author Biographies

Victória Ruas Freire Costa, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduanda em Medicina.

José Victor Afonso Freire, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduado em Medicina pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Jaciara Aparecida Dias Santos, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Medicina pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Matheus Leite Vieira, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduado em Medicina pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Antônio Cavalcanti Oliveira Filho, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Acadêmico do Curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros.

Isabelle Ramalho Ferreira, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

 Graduada em Odontologia pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Fernanda Gabrielle Simões Torres, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Franciele Ornelas Cunha, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Maria Suzana Marques, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Mestra em Cuidado Primário em Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros. Docente dos cursos de Medicina da Universidade Estadual de Montes Claros e do Centro Universitário UNIFIPMOC - Montes Claros - Minas Gerais.

Aline Soares Figueiredo Santos, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Mestra em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros. Docente dos cursos de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros e das Faculdades Unidas do Norte de Minas, FUNORTE - Montes Claros - Minas Gerais.

Claudia Danyella Alves Leão Ribeiro, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Docente dos cursos de Enfermagem da Universidade Estadual de Montes Claros, do Centro Universitário UNIFIPMOC e das Faculdades Unidas do Norte de Minas, FUNORTE - Montes Claros - Minas Gerais.

Ariadna Janice Drumond Morais, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Mestra em Cuidado Primário em Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros. Docente dos cursos de Medicina da Universidade Estadual de Montes Claros e das Faculdades Unidas do Norte de Minas, FUNORTE - Montes Claros - Minas Gerais.

Published

2021-10-18

Issue

Section

Artigos Originais

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