Validação de questionário sobre conhecimento da Atenção Primária à Saúde para discentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/1809-8363.2020.v23.29115

Keywords:

Primary Health Care, Validation studies, Collective Health., Higher education.

Abstract

The study aimed to describe the process of  development and validation of a questionnaire  that proposes to evaluate the knowledge of primary health care for students of health care courses. This is a methodological research, with the following steps: preparation of the data collection questionnaire of the content validation by the judges and adequacy of the instrument, and application of the pilot study. The suitability of the items to the questionnaire was perfomed using quantitative criteria, through the Content Validity Index (CVI), and qualitative criteria. After reformulations, the questionnaire was established containing 39 specific items related to Primary Health Care, suitable for undergraduate students in the health area. It is concluded that the instrument has relevance and can be used to contribute to teaching about the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karlyone Elizarda Martins de Souza Ferreira , Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Mestra em Ensino em Saúde pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Assessora em Atenção Primária da Superintendência Regional de Saúde de Diamantina.

Endi Lanza Galvão, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Doutora em Saúde Coletiva. Estágio Pós-doutoral em Epidemiologia das Doenças Bucais (PNPD/Capes) pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM.

Paulo Sérgio de Souza Júnior, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Graduando em Enfermagem pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM.

Helisamara Mota Guedes, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Doutora em Enfermagem. Professora do Departamento de Enfermagem e do Mestrado Ensino em Saúde da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Bruno Henrique Ribeiro, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Mestre em Ensino em Saúde pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Técnico Administrativo da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Liliane da Consolação Campos Ribeiro, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Doutora em Ciências da Saúde. Professora do Departamento de Enfermagem e do Mestrado Ensino em Saúde da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Published

2021-06-23

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)