Analysis of tourists' opinions about the receptive tourist services in the municipality of Ouro Preto on platforms Instagram, Tripadvisor e Google Meu Negócio
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13357202Keywords:
Ouro Preto, Receptive, Social networks, ReviewsAbstract
The chain of tourist services involves many areas, and can be the great competitive advantage of a municipality. It includes the tourist reception sector, which involves a diverse range of actions and services, the focus of this article. The general objective was to analyze the evaluations of the Ouro Preto tourist destinations on the TripAdvisor and Google Meu Negócios platforms, and the profile of these enterprises on Instagram, in order to understand how their digital presence has been consolidating. From this, this article analyzes the perceptions of tourists in relation to establishments in the municipality of Ouro Preto, Minas Gerais. Netnography was used as a methodological strategy with mixed treatment of information collected on Instagram, TripAdvisor and Google Meu Negócios platforms. It was possible to conclude the low use of platforms by receptive tourism agencies in Ouro Preto, as well as the need for training local businessmen to use such resources.
Downloads
References
Acerenza, Miguel Angel (1990). Agencias de viajes: organización y operación. México: Trillas.
Barbosa, L. S. S.; Matos, M. B. A.; Perinotto, A. R. C (2020). Marketing Digital: influência das mídias sociais digitais no processo de decisão de compra de meios de hospedagem. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 9(1), 154-170. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/podium/article/view/14822. Acesso em: 13 mar. 2023.
Bohrer, Rodolpho (2019). Ouro Preto lidera pesquisa Datafolha de melhor destino histórico do Brasil. Mais Minas. Disponível em: < https://encurtador.com.br/xKay3>Acesso em: 01 mar. 2023
Brasil. (1980). Decreto Nº 84.934, de 21 de Julho de 1980. Dispõe sobre as atividades e serviços das Agências de Turismo, regulamenta o seu registro e funcionamento e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Brasil. Ministério do Turismo. (2013). Programa de Regionalização do Turismo - Diretrizes. Plano Nacional de Turismo. Disponível em: < https://encurtador.com.br/JF8Yd >. Acesso em: 01 mar. 2023
Brasil. Ministério do Turismo. (2019) Programa de Regionalização do Turismo - Regionalização Sensibilização e Mobilização - Janeiro de 2019. Plano Nacional de Turismo. Disponível em: < https://encurtador.com.br/QISJj >. Acesso em: 01 mar. 2023
Brasil. Ministério do Turismo. (2015a). Índice de Competitividade do Turismo Nacional. Relatório Brasil. Brasília, Ministério do Turismo. Disponível em: < https://encurtador.com.br/gWTnf > Acesso em: 01 mar 2023
Brasil. Ministério do Turismo. (2015b). Relatório do Índice de Competitividade do Turismo Nacional - Ouro Preto. Brasília, MTur. Disponível em: < https://encurtador.com.br/4Yqh8 > Acesso em: 01 mar 2023
Brasil. Ministério do Turismo (2016). Glossário do Turismo - Dados e Fatos. Ministério do Turismo. Disponível em: < https://encurtador.com.br/3CXxk >. Acesso em: 15 mar 2023
Circuito Do Ouro (2023). Sobre o circuito. Disponível em: < https://encurtador.com.br/hQY3S>. Acesso em: 23 mar. 2023.
Cadastur. (2023). Sou turista. Disponível em: < https://encurtador.com.br/3eCdG>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Ceron, Marcelo (2005). O Fenômeno da Desintermediação no Turismo: Um Estudo das Agências de Viagens e Turismo na Região de Rio Claro-SP. Tese de Doutorado. Dissertação de Mestrado-Unimep 205 f. Piracicaba.
Correa, Maurício de Vargas; Rozados, Helen Beatriz Frota (2017). A netnografia como método de pesquisa em Ciência da Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 22(49), 1-18. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n49p1
Estrada Real (2023). A Estrada Real. Disponível em: <https://institutoestradareal.com.br/estrada-real/>. Acesso em: 23 mar. 2023
Fonseca Filho, Ricardo Eustáquio; Molina, Gabriela Felipeti (2022). Resiliência das agências receptivas da cidade histórica de Ouro Preto (MG). Ateliê do Turismo, 6(1), 99-119.
Freitas, Lara Brunelle Almeida; Mondo, Tiago Savi; Soares, Jennifer Caroline. (2020). Comentarios de los turistas respecto a la “Passarela do Caranguejo” desde la perspectiva de los destinos turísticos inteligentes. TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible, 13(29), 20-39.
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.
Google. Ecoventura. Disponível em: <https://g.co/kgs/uExeEf>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Google. Como funcionam as avaliações no Google Maps. Disponível em: <https://brasil.googleblog.com/2022/02/como-funcionam-as-avaliacoes-no-google.html>. Acesso em: 17 mar. 2023.
Google. Giro Planeta Viagens. Disponível em: <https://maps.app.goo.gl/Sp5PjH7xa23qNZk38>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Google. Guiatour passeios 4x4. Disponível em: <https://g.co/kgs/tKwP9a>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Google. Na trilha Ouro Preto. Disponível em: <https://g.co/kgs/3t7xLb>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Google. Ouro Radical Turismo. Disponível em: <https://maps.app.goo.gl/jTf5rRBmAZTm7Mam8>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Google. Sobre o Perfil da Empresa. Disponível em: <https://support.google.com/business/answer/3038063?hl=pt-BR & ct=GENIE.Platform%3D Android>. Acesso em: 15 mar. 2023.
Google. Turismo Lavras Novas. Disponível em: <https://g.co/kgs/D8RuQU>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Google. Turismo Ouro Preto. Disponível em: <https://g.co/kgs/pbuq3x>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Google. Via Minas Turismo Cultural. Disponível em: <https://g.co/kgs/c81UaM>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Gondim, C. B., Bolzán, R. E., Espínola, R. S., & Alexandre, M. L. de O. (2020). Netnografia como Método de Pesquisa em Turismo: análise de estudos de Pós-Graduação no Brasil. Revista Turismo Em Análise, 31(1), 19-36. https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v31i1p19-36
Martins, D. G.; Dantas, J. C. S.; Silva, E. M. C. (2019). Percepção dos passageiros no atendimento de suas reclamações: a posição da Azul Linhas Aéreas brasileiras. Revista Hospitalidade. São Paulo, 16(01), 125-146.
Melo, Raquel Amorim (2019). O comportamento do consumidor na era digital: informações em meios digitais e sua influência no processo decisório de compra dos consumidores em maquiagem no estado do Rio de Janeiro. Niterói, 2019. Monografia (Bacharelado em Administração) - Universidade Federal Fluminense.
Meneses, Vanessa de Oliveira; Fernandes, Diogo Luders; Farias, Ana Paula Perardt (2018). Reputação online na indústria de spas: avaliação dos comentários do TripAdvisor nos spas brasileiros. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 24, jun/jul. Disponível em: <https://www.eumed.net/rev/turydes/24/reputacao-online-spas.html>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Moraes, I. A.; Freitas, L. B. A.; Maruyama, U.; Santos, S. R. Dos. (2021). As Viagens Turísticas Em Função Do Uso Da Internet No Brasil.? In: Brambilla, A.; Rodrigues, G. J. M.; Anjos, F. A.; Melo, A. S. Q.; Melo, P. F. C. T&H? Turismo e Hotelaria no contexto da experiência. João Pessoa: Editora CCTA, 2021. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/357157517_AS_VIAGENS_TURISTICAS_EM_FUNCAO_DO_USO_DA_INTERNET_NO_BRASIL/references>. Acesso em: 12 jul. 2024.
Nakashima, S. K.; Calvante, M. D. C. M. H. (2016). A história do turismo: epítome das mudanças. Turismo e Sociedade, 9(2).
OTMG. Observatório do Turismo de Minas Gerais (2022). Destinos Indutores do Turismo. SECULT/MG - Secretaria de Estado de Cultura e Turismo de Minas Gerais. Disponível em: <https://www.observatorioturismo.mg.gov.br/?p=4739#:~:text=Os%20destinos%20indutores%20do%20desenvolvimento,ou%20distribuidor%20de%20fluxos%20turísticos>. Acesso em: 01 mar. 2023
OTMG. Observatório do Turismo de Minas Gerais (2022). Panorama Mensal do Turismo. Disponível em: <https://www.observatorioturismo.mg.gov.br/?p=8424>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Santos, Dalila Cristina, Souza, Adriano Augusto (2020). Marketing 4.0. Revista Científica Eletrônica de ciências aplicadas da FAIT. 2. nov. Disponível em: <http://fait.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/mqy0On3J9knZ7pq_2021-6-8-16-18-2.pdf>. Acesso em: 16 de mar. 2023
Sebrae (2011). Ouro Preto lucra com eventos e recebe 500 mil turistas por ano. Jusbrasil. Disponível em: < https://encurtador.com.br/qB3aq>. Acesso em: 01 mar. 2023
Silva, L. A. D. S. (2020). Regionalização do Turismo. Disponível em: <https://www.secult.mg.gov.br/programas-e-acoes/regionalizacao>. Acesso em: 01 mar. 2023
Silva, Mayara C. M; Guardia, Mabel S. Araújo Bezerra; Guardia, Sérgio Ramiro Rivero. (2014). As tecnologias da informação e o agenciamento de viagens: um estudo no website da Operadora de Turismo CVC. Revista Turismo & Desenvolvimento, 2(21/22), 193-201.
Similarweb. Google.com. Disponível em: <https://www.similarweb.com/pt/website/google.com/#ranking>. Acesso em: 15 mar. 2023
Tripadvisor. Confiança e segurança no Tripadvisor. Disponível em: <https://www.tripadvisor.com/Trust>. Acesso em 15 mar. 2023.
Tripadvisor. Ecoaventura Lavras Novas Ouro Preto State of Minas Gerais. Disponível em: <https://www.tripadvisor.com.br/Attraction_Review-g2613515-d6784376-Reviews-or20-Ecoventura-Lavras_Novas_Ouro_Preto_State_of_Minas_Gerais.html>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Tripadvisor. Na trilha Ouro Preto. Disponível em: <https://www.tripadvisor.com.br/Attraction_Review-g303389-d24113532-Reviews-Na_Trilha_Ouro_Preto-Ouro_Preto_State_of_Minas_Gerais.html>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Tripadvisor. Sobre o TripAdvisor. Disponível em: <https://tripadvisor.mediaroom.com/br-about-us>. Acesso em: 15 mar. 2023
Tripadisor. Turismo Ouro Preto Receptivo. Disponível em: <https://www.tripadvisor.com.br/Attraction_Review-g303389-d19127328-Reviews-Turismo_Ouro_Preto_Receptivo-Ouro_Preto_State_of_Minas_Gerais.html>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Turismo Ouro Preto. (2022). Veja o calendário anual de eventos de Ouro Preto e programe-se! Secretaria de Cultura e Turismo de Ouro Preto, 13 Abr. 2022. Disponível em: <https://www.turismo.ouropreto.mg.gov.br/evento/113> Acesso em: 01 mar. 2023
Volpato, Bruno (2023). Ranking: as redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2023, com insights, ferramentas e materiais. Resultados Digitais. Disponível em: <https://resultadosdigitais.com.br/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/>. Acesso em : 17 de mar. 2023.
Watanabe, Andressa Alves (2012) Agenciamento Turístico e Hospitalidade. Curitiba: Instituto Federal do Paraná. Disponível em: <https://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/1341/Agenciamento%20Turistico%20e%20Hospitalidade.pdf?sequence=1>. Acesso em: 05 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anais Brasileiros de Estudos Turísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that providing free scientific knowledge to the public provides greater democratization of world knowledge.
Authors must agree to the following terms relating to copyrights:
(a) Authors keep all copyright and grant the to the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allowing job sharing with recognition of authorship of the work and initial publication in this journal.
(b) Authors are allowed to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this magazine.
(c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on your personal page) since they do not do this before or during the editorial process, as this can generate productive interchange, as well as increase the impact and citation of work aired. (See Effect of Free Access).