Analysis of tourists' opinions about the receptive tourist services in the municipality of Ouro Preto on platforms Instagram, Tripadvisor e Google Meu Negócio

Authors

  • Thalita Stephanie Teixeira Universidade Federal de Ouro Preto
  • Ivan Aguiar Carvalho Universidade Federal de Ouro Preto
  • Yara Pereira da Silva Universidade Federal de Ouro Preto
  • Stéphani dos Santos Teixeira Universidade Federal de Ouro Preto
  • Solano de Souza Braga Universidade Federal de Ouro Preto http://orcid.org/0000-0002-6231-4756
  • Lara Brunelle Almeida Freitas Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13357202

Keywords:

Ouro Preto, Receptive, Social networks, Reviews

Abstract

The chain of tourist services involves many areas, and can be the great competitive advantage of a municipality. It includes the tourist reception sector, which involves a diverse range of actions and services, the focus of this article. The general objective was to analyze the evaluations of the Ouro Preto tourist destinations on the TripAdvisor and Google Meu Negócios platforms, and the profile of these enterprises on Instagram, in order to understand how their digital presence has been consolidating. From this, this article analyzes the perceptions of tourists in relation to establishments in the municipality of Ouro Preto, Minas Gerais. Netnography was used as a methodological strategy with mixed treatment of information collected on Instagram, TripAdvisor and Google Meu Negócios platforms. It was possible to conclude the low use of platforms by receptive tourism agencies in Ouro Preto, as well as the need for training local businessmen to use such resources.

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Author Biographies

Thalita Stephanie Teixeira, Universidade Federal de Ouro Preto

Bacharel em turismo pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP. CV http://lattes.cnpq.br/3552008570547924 [ thalita.stephanie@aluno.ufop.edu.br ]

Ivan Aguiar Carvalho, Universidade Federal de Ouro Preto

Discente no curso de Turismo da UFOP

Yara Pereira da Silva, Universidade Federal de Ouro Preto

Discente no curso de bacharelado em turismo da UFOP [ yara.ps@aluno.ufop.edu.br ]

Stéphani dos Santos Teixeira, Universidade Federal de Ouro Preto

Discente no curso de Turismo da UFOP

Solano de Souza Braga, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA/Universidade Federal do Piauí (2021), Mestre em Geografia - Instituto de Geociências da Universidade Federal de Minas Gerais - IGC/UFMG (2011); Licenciatura em Geografia - UNIVERSO (2014); Licenciatura em Turismo e Hospitalidade pelo Programa de Formação Pedagógica de Docentes - CEFET/MG (2008), Bacharelado em Turismo - IGC/UFMG (2006). Professor no curso de bacharelado em turismo e no mestrado em turismo e patrimônio da UFOP. CV http://lattes.cnpq.br/3774316982731542 [ solano@ufop.edu.br ]

Lara Brunelle Almeida Freitas, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Desenvolvimento Regional e Agronegócios pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE – 2024), mestra em Turismo (IFS - 2019), especialista em Planejamento do Turismo (UFS - 2018). Graduação Sanduíche em Gestão de Turismo (IFS - 2016) com aperfeiçoamento em Dirección Innovadora de Empresas Turísticas (Universidade de Málaga/Espanha - 2015). Professora no Curso de Gestão de Turismo e no de Gestão e Empreendedorismo. Universidade Federal do Paraná, UFPR. CV http://lattes.cnpq.br/6391504915384282 [ lara.brunelle@ufpr.br ]

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Published

2024-08-23

How to Cite

Teixeira, T. S., Carvalho, I. A. ., Silva, Y. P. da, Teixeira, S. dos S., Braga, S. de S., & Freitas, L. B. A. (2024). Analysis of tourists’ opinions about the receptive tourist services in the municipality of Ouro Preto on platforms Instagram, Tripadvisor e Google Meu Negócio . Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 14(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.13357202

Issue

Section

ESTUDOS DE CASO / CASE STUDY / ANÁLISIS DE CASO