High school, youth and STEM careers

workshop developed with the Mato Grosso state network

Authors

  • Alessandra Ferreira dos Santos Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4762-9669
  • Waleska Gonçalves de Lima Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7962-4822
  • Ana Lara Casagrande Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6912-6424
  • Cristiano Maciel Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2431-8457
  • Eunice Pereira dos Santos Nunes Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Mestrado em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9051-5862

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.47049

Keywords:

Socioemotional skills, Curriculum, Life project

Abstract

The High School reform, guided by the National Common Curricular Base (NCCB), establishes youth protagonism and the development of socio-emotional skills as foundational curricular principles. Of particular importance is general competence 8, which emphasizes self-knowledge, self-care, and emotional management central elements for comprehensive education and the construction of students’ life projects. The pursuit of gender equality, especially in STEM fields, has become one of the main challenges in the current educational context. This study analyzed the “Anchor of Feelings” activity, developed in a public school in Primavera do Leste (MT), as part of a project to encourage female participation in STEM. The initiative included workshops and reflections on emotions and professional expectations, fostering self-confidence, protagonism, and collaboration. The results highlight the potential of active methodologies in promoting gender equality and increasing young women’s engagement in scientific fields.

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Author Biographies

Alessandra Ferreira dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Faculdade La Salle de Lucas do Rio Verde – MT e em História pelo Centro Universitário de Maringá (Cesumar). Especialista em Educação Especial/AEE (ICE) e em Psicopedagogia Clínica (Faculdade Investe de Educação). Mestre em Educação (UFMT). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (PPGE/UFMT). É Professora da rede Municipal de Primavera do Leste – MT. Integra o grupo de pesquisa LÊTECE (UFMT). Participa do Projeto de Extensão Meninas Digitais regional Mato Grosso. Colabora com o projeto internacional ELLAS.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7623446092201170

Waleska Gonçalves de Lima, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Graduada em Física – Licenciatura Plena (UFMT). Mestre em Física (UFMT). Doutora em Educação (PPGE/UFMT). É Professora da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (Seduc/MT).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8396038493857023

Ana Lara Casagrande, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Doutora e Pós-Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). É Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Departamento de Ensino e Organização Escolar (DEOE). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT). Atua no grupo de pesquisa Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação (LÊTECE/UFMT).

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9987834719353996

Cristiano Maciel, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Bacharel em Informática (UNIJUÍ). Mestre em Ciências da Computação (UFSC). Doutor em Ciência da Computação (UFF), com estágio na Universidade de Coimbra. Pós-doutorando na California State Polytechnic University – Pomona (EUA). É Professor Associado IV do Instituto de Computação da UFMT. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT) e do PROFNIT. Vice-presidente da SBC. Pesquisador do LAVI e LÊTECE. Coordenador do projeto internacional ELLAS. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5234437367053668

Eunice Pereira dos Santos Nunes, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Programa de Mestrado em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Graduada em Ciência da Computação (Universidade de Mogi das Cruzes). Mestre em Engenharia Elétrica (UFU). Doutora em Engenharia Elétrica – Sistemas Digitais (USP). É Professora Associada I do Instituto de Computação da UFMT. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI/UFMT). Pesquisadora do LAVI (Laboratório de Ambientes Virtuais Interativos). Atua em governança digital e inclusão em tecnologias educacionais.

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0992498795960159

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Published

2025-10-14

How to Cite

Santos, A. F. dos, Lima, W. G. de, Casagrande, A. L. ., Maciel, C., & Nunes, E. P. dos S. (2025). High school, youth and STEM careers: workshop developed with the Mato Grosso state network. Pesquisa E Debate Em Educação, 15, 1–23, e47049. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.47049

Issue

Section

Applied research