High school, youth and STEM careers
workshop developed with the Mato Grosso state network
DOI:
https://doi.org/10.34019/2237-9444.2025.v15.47049Keywords:
Socioemotional skills, Curriculum, Life projectAbstract
The High School reform, guided by the National Common Curricular Base (NCCB), establishes youth protagonism and the development of socio-emotional skills as foundational curricular principles. Of particular importance is general competence 8, which emphasizes self-knowledge, self-care, and emotional management central elements for comprehensive education and the construction of students’ life projects. The pursuit of gender equality, especially in STEM fields, has become one of the main challenges in the current educational context. This study analyzed the “Anchor of Feelings” activity, developed in a public school in Primavera do Leste (MT), as part of a project to encourage female participation in STEM. The initiative included workshops and reflections on emotions and professional expectations, fostering self-confidence, protagonism, and collaboration. The results highlight the potential of active methodologies in promoting gender equality and increasing young women’s engagement in scientific fields.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário oficial da União, Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Dispõe sobre a reforma do ensino médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Lei nº 14.945, de 31 de julho de 2024. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), a fim de definir diretrizes para o ensino médio, e as Leis nºs 14.818, de 16 de janeiro de 2024, 12.711, de 29 de agosto de 2012, 11.096, de 13 de janeiro de 2005, e 14.640, de 31 de julho de 2023. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Versão final. Brasília: MEC, 2018a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018b.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 7, de 1 de agosto de 2025. Institui as Diretrizes Operacionais Nacionais para a Educação Integral em Tempo Integral na Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2025.
BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. Aprendizagem baseada em projetos e abordagem STEAM. In: BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro (Orgs.). STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 29-49.
FERREIRA, Helenice Mirabelli Cassino; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; OSWALD, Maria Luiza Magalhães Bastos. As oficinas como lócus de encontro com o outro: uma abordagem histórico-cultural. In: PIMENTEL, Mariano; SANTOS, Edméa Oliveira dos (Orgs.). Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: abordagem qualitativa. Porto Alegre: SBC, 2021. p. 1-24. Disponível em: https://ceie.sbc.org.br/metodologia/index.php/livro-3/. Acesso em: 14 jul. 2023.
FRANKL, Viktor E. The spiritual dimension in existential analysis and logotherapy. Journal of Individual Psychology, v. 15, n. 2, p. 157, 1959.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. Barueri [SP]: Atlas, 2022.
GONDIM, Raquel de Souza; PINTO, Antônia Cláudia Prado; CASTRO FILHO, José Aires de; VASCONCELOS, Francisco Herbert Lima. A Cultura Maker como Estratégia de Ensino e Aprendizagem: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 23, n. 5, p. 840-847, 2023. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/10265. Acesso em: 20 maio 2023.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostras de Domicílios. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/4093#resultado. Acesso em: 23 set. 2023.
LIMA, Waleska Gonçalves de; MACIEL, Cristiano; CASAGRANDE, Ana Lara; SALGADO, Luciana Cardoso de Castro. Novo Ensino Médio e STEAM: articulações e referenciais curriculares. In: RIBEIRO, Marcel Thiago Damasceno; PEREIRA, Bárbara Cortella (Orgs.). Cultura digital, currículo e perspectivas teórico-metodológicas em educação. Curitiba: CRV, 2022. p. 125-144.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2022.
MACIEL, Cristiano; BIM, Sílvia Amélia; FIGUEIREDO, Karen da S. Digital girls program: disseminating computer science to girls in Brazil. In: INTERNATIONAL WORKSHOP ON GENDER EQUALITY IN SOFTWARE ENGINEERING, 1., 2018, Nova York. Proceedings… Nova York: Association for Computing Machinery, 2018. p. 29-32.
MATO GROSSO. Conselho Estadual de Educação. Resolução Normativa nº 008/2021/CEE-MT. Dispõe sobre a reorganização dos currículos para Etapa do Ensino Médio das unidades escolares pertencentes ao Sistema Estadual de Ensino e dá outras providências. Cuiabá, MT, 2021a.
MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: etapa Ensino Médio. Cuiabá, 2021b.
MATO GROSSO. Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Mato Grosso – FAPEMAT. Edital FAPEMAT Nº. 05/2022 Mulheres e Meninas na Computação, Engenharias, Ciências Exatas e da Terra. 2022a. Disponível em: https://www.fapemat.mt.gov.br/pt/w/edital-fapemat-n%C2%BA.-05/2022-mulheres-e-meninas-na-computa%C3%A7%C3%A3o-engenharias-ci%C3%AAncias-exatas-e-da-terra. Acesso em: 19 abr. 2023.
MATO GROSSO. Projeto. Abordagem STEAM na Educação Básica: iniciativa do Meninas Digitais Mato Grosso. Protocolo: 48104.708.23329.06052022, 2022b. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1JryA8NlnQVwbMbH6uuqDqHPiKGkdQBqW. Acesso em: 19 abr. 2023.
MORA, Francisco. Neuroeducación: solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial Sa., 2014, Edición en formato digital. ISBN ebook: 978-84-206-9069-8.
MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem ativa com significado. Revista Espaço Pedagógico, v. 29, n. 2, p. 405-416, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/367186270_Aprendizagem_ativa_com_significado. Acesso em: 05 jun. 2023.
MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, p. 98-106, 2014. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/23ac2587640666ea1799b2197c7b1f00/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4514812. Acesso em: 20 maio 2023.
MUNILLA, María Sánchez. A ausência de mulheres nas carreiras STEM: um problema social e de género. Revista Júnior de Investigação, v. 5, n. 1, p. 12-22, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10198/18192. Acesso em: 20 maio 2023.
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: igualdade de gênero. 2023. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/5. Acesso em: 23 set. 2023.
OLIVEIRA, Elizabete Regina Baptista de; GAVA, Thais; UNBEHAUM, Sandra. A Educação STEM e Gênero: uma contribuição para o debate brasileiro. Cad. Pesquisa, v. 49, n. 171, p. 130-159, 2019. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5644. Acesso em: 20 maio 2023.
OLIVEIRA JÚNIOR, Osvaldo Barreto; SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
PAGGIARO, Patrícia Bergantin Soares; CALAIS, Sandra Leal. Estresse e escolha profissional: um difícil problema para alunos de curso pré-vestibular. Contextos clínicos, v. 2, n. 2, p. 97-105, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-34822009000200004. Acesso em: 20 maio 2023.
PROGRAMA MENINAS DIGITAIS. Relatório Projetos Parceiros, 2021/2022. Disponível em: https://meninas.sbc.org.br. Acesso em: 13 jun. 2023.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
SANTOS, Geórgia Patrícia Guimarães dos. Juventudes, trabalho e educação: uma agenda pública recente e necessária. Por quê? In: MACAMBIRA, Júnior; ANDRADE, Francisca Rejane Bezerra (Orgs.). Trabalho e formação profissional: juventudes em transição. Fortaleza: IDT: UEC: BNB, 2013. p. 73-88.
SAVIANI, Dermeval. A educação musical no contexto da relação entre currículo e sociedade. Revista Histedbr On-line, n. 1, p. 1-5, 2000. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/sites/www.fe.unicamp.br/files/documents/2021/01/doc2.pdf . Acesso em: 10 jun. 2023.
SILVA, José Edson; FUZARO, Carolina Moraes; PACHECO, Márcia Maria Dias Reis. A escolha profissional para adolescentes: panorama de estudos e pesquisas. Revista Magistro, v. 1, n. 13, p. 170-185, 2016. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/magistro/article/view/3092. Acesso em: 13 jun. 2023.
SILVA, Mônica Ribeiro da. A BNCC da Reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, v. 34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 nov. 2023.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2003.














