Content analysis in qualitative research

way of thinking and doing

Authors

  • José Raul de Sousa Universidade Estadual do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil
  • Simone Cabral Marinho dos Santos Universidade Estadual do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, Rio Grande do Norte, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559

Keywords:

Contente analysis, Qualitative research, Concept-practice

Abstract

At the dynamic approach to a type of social issue, there are multiple analysis techniques, and between it, the analysis techniques by Laurence Bardin. In this paper, we cover the techniques of content analysis in qualitative research, watching to the theories Bardin (2004, 2010, 2011), combined with field research applied by (Sousa, 2019). The context of the studies is emphasized, the steps of the techniques and the particularities of each part becomes essential to the validation and applies in the analysis's techniques in qualitative research. We expect to contribute to clarify the peculiar methods of this technique and show how to do qualitative research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Cabral Marinho dos Santos , Universidade Estadual do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, Rio Grande do Norte, Brasil

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do Departamento de Educação e dos Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), do Campus Avançado Pau dos Ferros (CAPF) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Líder do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto (Portugal): Porto Editora, 1994.

FOSSÁ, M. I. T. Proposição de um constructo para análise da cultura de devoção nas empresas familiares e visionárias. Tese (Doutorado em Administração). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997. LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de janeiro: E.P.U, 2018.

MELUCCI, Alberto. Por uma sociologia reflexiva: pesquisa qualitativa e cultura. Petrópolis/RJ: Vozes, 2005.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. (12ª edição). São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2010.

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria. C. S (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p.09-29.

MOZZATO, A. R; GRZYBOVSKI, D. Análise de Conteúdo como Técnica de Análise de Dados Qualitativos no Campo da Administração: Potencial e Desafios. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 15, n. 4, pp. 731-747, jul./ago. 2011.

PEREIRA. G. J. W. Barragem Poço de Varas nos municípios de Cel. João Pessoa (RN) e São Miguel (RN): Propostas política, territorialidade e memória coletiva. 2019. (Dissertação). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pau dos Ferros-RN, 2019. 131 f.

PRODANOV,

Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as Ciências na transição para uma ciência. São Paulo: Cortez, 2008.

SOUSA, J. R. Protagonismo estudantil em feiras de ciências no semiárido potiguar: da Educação Básica ao Ensino Superior. Dissertação (Mestrado em Ensino). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros-RN, 2019. 133 f.

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

Published

2020-12-31

How to Cite

Sousa, J. R. de, & Santos , S. C. M. dos. (2020). Content analysis in qualitative research: way of thinking and doing. Pesquisa E Debate Em Educação, 10(2), 1396–1416. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559