Cine Negro Mexicano
una mirada desde el urbanismo
DOI:
https://doi.org/10.34019/2236-8191.2022.v10.39856Abstract
The city is part of our environment, we live it every day in our constant evolution, and, in the movies, it appears staging and contextualizing places that represent the urban development of a place and time. This article takes us through a tour of the cinematographic genre noir, starting from its antecedents: it emerged in the 30s in the United States, but had its heyday in the 40s and 50s, based on its aesthetics, its themes, its dualities, and its main formal particularities, which characterize it as a genre. At the end of the review, we enter the Mexican film noir and the thriving urbanization that was experienced in the 40s in Mexico, with the purpose of thinking about the city, its streets, its buildings, its signs, as important elements that frame the viewer’s gaze from the urban.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).