13) Syllabuses, textbooks and teaching practices: Literacy and language teaching in Portugal

Autores/as

  • C. A. M. GOUVEIA University of Lisbon Centre for English Studies/University of Lisbon Dep. of English Studies

Resumen

Inglês: This paper discusses the problems connected with the development of a genre-based approach to language teaching in the context of basic and secondary schooling in Portugal. It claims that the lack of a concerted and planned pedagogy, involving not only syllabuses, but also text books and teaching practices, lies at the core of those problems. In fact, in the context of basic and secondary schooling in Portugal, a genre-based approach to language teaching cannot be fully accomplished without taking into consideration aspects not yet fully addressed in that context.
KEYWORDS: genre, literacy, syllabus, literary canon, language teaching.

Tradução:
Neste artigo abordam-se e discutem-se questões relativas à implementação de uma metodologia de ensino de base genológica no contexto dos ensinos básico e secundário em Portugal. Afirma-se que a ausência de uma pedagogia planeada e concertada, envolvendo não apenas estruturas e conteúdos curriculares, mas também manuais e práticas de ensino, se afigura como o núcleo central de tais questões. De facto, no contexto dos ensinos básico e secundário em Portugal, uma metodologia de ensino de línguas de base genológica não poderá ser completamente implementada sem que sejam tidos em consideração aspectos até agora não totalmente clarificados nocontexto de tal implementação.
PALAVRAS-CHAVE: género, literacia, conteúdos curriculares, cânone literário,ensino de línguas.

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Publicado

2016-07-14

Número

Sección

Artigos