4) A prática de avaliação no contexto de mediação familiar judicial

Autores

  • Paulo Cortes Gago (UFJF)
  • Amitza Torres Vieira (UFJF)
  • Priscila Fernandes Sant’Anna (UFJF)

Resumo

Inglês: The evaluation practice in the family court mediation context)
This work belongs to the broather framework of Applied Linguistics of professions (Sarangi,2006) and uses interactional linguistics as a tool to focus on the mediator profession, in a qualitative and interpretative case study, based on real talk-in-interaction data of legal family mediation, generated in a family court in the state of Rio de Janeiro, Brazil. The research benefits from the collaborative design (SARANGI,2001) through the mediator’s participation in discussion and interpretation of data. The mediator’s evaluative actions are mapped and described. Our results indicate that the mediator's assessment are composed of different discursive strategies, such as opinion verb, assessment words as well as indirect assessments.
Keywords: Applied Linguistics of professions, Interactional Linguistic, Mediation, Assessment.


Tradução:
Este trabalho insere-se na Linguística Aplicada das Profissões (SARANGI, 2006) e utiliza a linguística interacional como ferramenta para focar na profissão do mediador, em estudo de caso, de natureza qualitativa e interpretativa, com base em dados reais de fala-em-interação de mediação endoprocessual, gerados em uma vara de família do estado do Rio de Janeiro. A pesquisa beneficia-se do desenho colaborativo (SARANGI, 2001), via participação da mediadora na discussão e interpretação dos dados. O estudo mapeia e descreve as ações avaliativas dessa participante na interação em foco. Os resultados mostram que as avaliações da mediadora são formadas por diferentes estratégias discursivas, tais como: verbo de opinião, palavras avaliativas, bem como avaliações indiretas.
Palavras-chave:
linguística aplicada das profissões, linguística interacional, mediação,avaliação.

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Publicado

2016-06-28

Edição

Seção

Artigos