12) Apreensão do discurso de outrem e autoria em gêneros acadêmico - científicos

Autores

  • Regina Celi Mendes Pereira ( UFPB )
  • Poliana Dayse Vasconcelos Leitão ( UFPB)

Resumo

Inglês: Apprehension of the discourse of Others and authorship in academic-scientific genres
We believe that traces of appreciative apprehension of the discourse of Others reveal the level of authorship of the agent- producer. This paper aims to investigate such traces in monographs produced by training teachers, so as to analyse levels of authorship. The analysis, grounded on Bakhtin/Volochinov (2002 [1929]), Bakhtin (2000, 2003 [1979] and Bronckart (1999, 2006), highlights that the monographs present low levels of authorship, signaled by the predominance of monumental direct discourse.
Key-words:
appreciative apprehension; authorship; monograph.

Tradução: Acreditamos que as marcas de apreensão apreciativa do discurso de outrem revelam o nível de autoria do agente produtor. Neste trabalho, objetivamos investigar essas marcas em monografias elaboradas por professores em formação com o intuito de analisar os níveis de autoria nelas presentes. Para tanto,fundamentamo-nos em Bakhtin/Volochinov (2002 [1929]), Bakhtin (2000, 2003 [1979] e Bronckart (1999,2006). Nas monografias, constatamos baixos níveis de autoria, delineados pelo predomínio do discurso direto monumental.
Palavras-chave:
apreensão apreciativa; autoria; monografia.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Downloads

Publicado

2016-06-08

Edição

Seção

Artigos