9) O documento reorientação curricular de língua portuguesa da SEE do estado do Rio de Janeiro (2006): Um trabalho com os gêneros

Autores

  • Vanessa Souza da Silva (UFF)

Resumo

Inglês: The aim of such a research is putting practices of reading planning in focus related to implementation of the literary genre “short story”. We saw five classes in which the teacher approached short stories Among these five sections that form the corpus in this action research, we chose just one them to the analysis, that one proposed in the forth section. The theoretical background about lesson plan we took in Vasconcellos (1999), Padilha (2002) and Bronckart (1999) e also took as reference a language conception on social interaction by Bakhtin (1997) and Vigotsky (1996). The results show the importance of planning that develops a mediating role, in the sense that it serves to support teacher’s actions. In addition, the pedagogical planning works as a guide to literaty text discussion.
Keywords: Reading, pedagogical planning, short story.


Tradução: O objetivo deste artigo é compreender como o documento Reorientação Curricular de Língua Portuguesa, proposto pela Secretaria de Estado de Educação do Estado do Rio de Janeiro, e entregue às escolas em 2006, trabalha com os gêneros, tendo em vista a abordagem teórica de M. Bakhtin sobre o conceito de gêneros do discurso. Este estudo toma como estratégia metodológica a análise documental e mostra que o documento utiliza os gêneros do discurso como objeto de ensino.
Palavras-chave: Gêneros do discurso; Língua Portuguesa; Proposta Curricular.

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Publicado

2016-07-08

Edição

Seção

Artigos