5) Narrativa e identidade: contribuições da avaliação no processo de (re-)construção identitária em sala de aula universitária

  • Adriana Nogueira Nobrega (PUC - Rio)
  • Célia Elisa Alves de Magalhães (PUC-Rio)

Resumo

Inglês: Narratives and identity: evaluation’s constructions in the identity (re)construction inside college classrooms
This work analyzes the production of oral narratives of personal experience produced in the classroom. The process of (re-) construction of identities is investigated in regard to the notion of us and others (DUSZAK, 2002) and to the concept of morality (TAYLOR, 1997). The theoretical-methodological architecture built in this research is based on a social-constructionist perspective of narratives (BRUNER, 1997 [1990]; SACKS, 1984; MOITA LOPES,2001; BASTOS, 2005). Results reveal that during the narratives the participants (re-) organize their experience and (re-) build their identities in a cooperative way, highlighting the notion of narratives as a social practice and a locus in the identity process.
Key-words: narrative; evaluation; identity.


Tradução:
Este trabalho analisa narrativas orais de experiências pessoais produzidas em sala de aula. O processo de (re-) construção identitária é investigado a partir da noção de nós e outros (DUSZAK, 2002) e do conceito de moralidade (TAYLOR, 1997). O arcabouço teórico metodológico desta pesquisa fundamenta-se na perspectiva sócio construcionista de narrativa (BRUNER, 1997 [1990]; SACKS, 1984; MOITA LOPES, 2001; BASTOS, 2005). Resultados revelam que durante a narrativa os participantes (re-) organizam sua experiência e (re-) constroem sua identidade de forma solidária, evidenciando a noção de narrativa como prática social e lócus para o processo identitário.
Palavras-chave:
narrativa; avaliação ;identidade.
Publicado
2016-06-24
Edição
Seção
Artigos