Religious teaching in the school curriculum

apontamentos entre subjetividades e laicidade

Authors

  • Joabe Tavares Pereira Secretaria da Educação do Estado da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.34019/2237-6151.2024.v21.43260

Keywords:

Secularization; Proselytism; Violation; Pedagogy

Abstract

This article proposes to investigate the incursions of proselytism and violation of secularism that occurred in elementary schools during classes taught through the curricular component of religious education. Added to our empirical observation of such phenomena, readings related to the aforementioned school problem also contribute as a theoretical basis for this text. Our objective in this text is to understand the place of religious education, its contribution to mitigating proselytism and how the teacher of this component can act as a mediator of a school environment protected by ethics and peace, which is done with a democratic, pluralistic pedagogy and secular.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADLER, Mortimer J. DOREN, Charles Van. Como ler livros. São Paulo: É realizações, 2010.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC), 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em 02/jan/2024.

COHN, Gabriel. Crítica e resignação: Max Weber e a teoria social. 2ª ed. Atual. – São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CONSTITUIÇÃO FEDERAL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 2004.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: a essência das religiões. 4. ed. – São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

FERREIRA DE SOUSA MARTINS, N. A diversidade religiosa e a laicidade no Brasil: questões sobre o ensino religioso escolar. Sacrilegens, [S.l.], v. 14, n. 1, 2017. Disponível em: https//periódicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/26969. Acessso em: 08 jan 2024.

FONAPER. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Religioso. São Paulo: AM Edições, 1997.

GIUMBELLI, Emerson. A religião nos limites da educação: notas sobre livros didáticos e orientações curriculares do ensino religioso. Revista de Antropologia, São Paulo, USP, 2010, v. 53, n 01, p. 39-78. Disponível em: https://www.revistas.usp/ra/article/view/27345 Acesso em: 30 outubro 2022.

HUFF JÚNIOR, A. E. Religião e ensino religioso na escola. NUMEN: REVISTA DE ESTUDOS E PESQUISA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, v. 23, p. 9-20, 2020. Acesso em 07/jan/2024.

KÜNG, Hans. Religiões do mundo: em busca de pontos comuns. Campinas-SP: Verus editora, 2004.

LDB. Lei de Diretrizes e Bases da educação nacional. 2. ed. – Brasília: Senado Federal, 2018.

MELO, Girlene. Formação docente para atuar no ensino religioso. In: Globalização, diversidade e religiosidade. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2013. p. 125-143.

NEGRÃO, Lísias Nogueira. Nem “jardim encantado” nem “clube dos intelectuais desencantados”. Rev. Bras. Ci. Soc., São Paulo, v. 20, n. 59, p. 23-36, out, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/sciel.php?script=sci. Acesso em 10 novembro 2022.

NEVES, Guilherme Pereira das. A religião do império e a Igreja. In: O Brasil Imperial, volume I: 1808-1831. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

ORO, Ari Pedro. A laicidade no Brasil e no Ocidente: algumas considerações. In Civitas – Revista de Ciências Sociais, vol. 11, n. 2, maio-agosto, p. 221-237. Disponível em:

https://doi.org/10.15448/1984-7289.2011.2.9646 Acesso em 08/jan/2024.

ORTEGA Y GASSET, José. Ideias e crenças. Campinas: Vide Editorial, 2018.

PIERUCCI, Antônio Flávio. Secularização em Max Weber: da contemporânea serventia de voltarmos a acessar aquele velho sentido. Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v. 13, n. 37, p. 43-73, 1998. Disponível em: http://www.scielo.php?script=sci_artext&pid=S0102-69091998000200003&Ing=en&nrm=iso. Acesso em 10 novembro 2022.

RODRIGUES, Elisa. Ciência da religião e Ensino religioso. Efeitos de definições e indefinições na construção dos campos. Rever, ano 15, n. 02, 2015. Disponível em: < http://revistas.pucsp.br/rever/article/view/26184/18848 > Acesso em 05 setembro 2022.

VOLTAIRE. Tratado sobre a intolerância. São Paulo: Lafonte, 2017.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Martin Claret, 2002.

Published

2024-08-21

How to Cite

TAVARES PEREIRA, J. Religious teaching in the school curriculum: apontamentos entre subjetividades e laicidade. Sacrilegens , [S. l.], v. 21, n. 1, 2024. DOI: 10.34019/2237-6151.2024.v21.43260. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/43260. Acesso em: 23 aug. 2024.