Religious diversity and laity in Brazil: questions about religious education in schools

Authors

  • Nathália Ferreira de Sousa Martins

Keywords:

Religious Education, Laicity, Diversity

Abstract

Since 1997 the Law of Guidelines and Bases of National Education guarantees the discipline of Religious Education (RE) in non-proselytizing format, respecting the religious cultural diversity of the country. However, because of the history of a catechetical RE in Brazil, some authors militate against discipline, defending the "laicity" of the State. However, there are researchers and educators who defend the RE, based on the Science of Religion, where the religious phenomenon is worked in a holistic, non-confessional, and nonproselytizing way, understanding religion as a cultural phenomenon, historical, integral part of Brazilian society. In this sense, it would not be a problem for the State to subsidize this teaching, since it does not harm state laicity. Thus, this article seeks to understand the relationship between the way the Brazilian state was constituted, the type of laicity exercised here and the importance of an RE that preserves the laity of the state and guarantees the students access to the diversity of their cultural religious-heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASAD, Talal. Introduction: Thinking about Secularism. In Formations of secular. California: Stanford University Press, 2003. Pp. 01-17.
CONNOLLY, William E. Some theses about Secularism. In Cultural Antropology, Vol. 26, Issue 4, pp. 648-656, 2011.
GIUMBELLI, Emerson. A presença do religioso no espaço público: modalidades no Brasil. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, 28(2): 80-101, 2008.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo (org.). Ensino Religioso no Brasil. Florianópolis: Insular, 2015.
JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. TEÓFILO, Debora Nascimento. Secularização e sua relação com o ensino religioso. Teocomunicação, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 82-97, jan./jun. 2012.
MARIANO, Ricardo. Laicidade à brasileira: Católicos, pentecostais e laicos em disputa na esfera pública. Civitas, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 238-258, maio-ago. 2011.
MOTA, Raimundo Márcio. O sistema brasileiro de ensino e o lugar do ensino religioso. (In.) JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo (org.). Ensino Religioso no Brasil. Florianópolis: Insular, 2015.
ORO, Ari Pedro. A laicidade no Brasil e no Ocidente. Algumas considerações, v. 11, n. 2, Porto Alegre: Civitas, maio-ago/2011.
PASSOS, João Décio. Ensino Religioso: Construção de uma proposta. São Paulo: Paulinas, 2007.
PIEPER, Frederico. Laicidade, escola e ensino religioso. Considerações a partir de Paul Ricoeur. Revista Estudos da Religião. vol. 28. n. 2. Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo: 2014.
PIERUCCI, Antônio Flávio. Secularização em Max Weber. Da contemporânea serventia de voltarmos a acessar aquele velho sentido. In Rev. Bras. Ci. Soc. Vol. 13 n.37 – São Paulo, Junho – 1998.
RICOEUR, Paul. A crítica e a convicção. Lisboa: Edições 70, 1997.
RODRIGUES, Elisa. A formação do Estado secular brasileiro: notas sobre a relação entre religião, laicidade e esfera pública. Horizonte, Belo Horizonte, v. 11, n. 29, p. 149-174, jan./mar. 2012.
SOARES, Afonso Maria Ligório. Concepções do Ensino Religioso no Brasil. (In.) JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo (org.). Ensino Religioso no Brasil. Florianópolis: Insular, 2015.

How to Cite

FERREIRA DE SOUSA MARTINS, N. . Religious diversity and laity in Brazil: questions about religious education in schools. Sacrilegens , [S. l.], v. 14, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/26969. Acesso em: 17 jul. 2024.