The Contribution of a religious aspect to give another meaning to a traditional religious field: a study of the practice of Santo Daime in Ouro Preto - MG

Authors

  • Joelma Aparecida dos Santos Xavier
  • Rodrigo César Oliveira Pereira

Keywords:

religion, spatiality, social field, Santo Daime

Abstract

In recent years we have seen an outbreak of so-called New Religious Movements. Starting from this perspective, we sought to study the religious aspect of the Santo Daime in a sub-district of Ouro Preto, Minas Gerais. The objectives were to understand the socio-religious constructions maintained through the relationship between the participants and to analyze symbolic elements built and maintained in the aforementioned religious dimension on the individual, collective and socio-ideological aspects. Thus, this perspective of comprehensive analysis seeks to understand the religious phenomenon as a process of meaning created by different cultures to express symbolic scenarios, constituting, to some extent, society itself. The results show the impressions regarding the perception of the sacred, as well as the individual suitability of each participant to Santo Daime.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTH, Wilmar Luiz. O homem pós-moderno, religião e ética. Teocomunicação, Porto Alegre, v. 37, n. 155, p.89-108, mar. 2007.
BERGER, Peter. A dessecularização do Mundo: uma visão global. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 9-24, 2000. Disponível em:
<http://www.iser.org.br/ religiaoesociedade/public.html>. Acesso em: 28 jul. 2014.
_____________. O dossel sagrado. Elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Paulus, 1985.
DURKHEIM, Émile. As formas elementares de vida religiosa: o sistema totêmico na Austrália. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
FERNANDES, Vera Fróes. História do Povo Juramidam: Introdução à Cultura do Santo Daime. Manaus: Suframa, 1986.
HERVIEU-LÉGER, Danièle. O peregrino e o convertido: a religião em movimento. Petrópolis: Vozes, 2008. 238 p.
_______________. Representam os surtos emocionais contemporâneos o fim da secularização ou o fim da religião? Religião e Sociedade, Petrópolis, v. 18, n. 1, p.
3147, 1997.
LABATE, Beatriz Caiuby. A reinvenção do uso da ayahuasca nos centros urbanos. 2000. 385 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Antropologia Social, Departamento de Antropologia Social, Universidade Estadual de São Paulo, Campinas, 2000. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000202926>. Acesso em: 17 jan. 2014.
LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Barueri: São Paulo: Manole, 2005. 197 p. 76.
LUNA, Luis Eduardo. Vegetalismo: Shamanism among the Mestizo Population of the Peruvian Amazon. Estocolmo, Suécia: Almquist and Wiksell International, 1986.
MACRAE, Edward. Guiado pela lua. Xamanismo e uso ritual da Ayahuasca no culto do Santo Daime. São Paulo: Editora Brasiliense, 1992.
OLIVERA, Gustavo Gilson; OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Modernidade, (des)secularização e pós-secularismo nos debates atuais da sociologia da religião.
REVTEO, Recife, Pernambuco, v. 1, n. 1, p. 24-45, dez. 2012.
PIERUCCI, Antônio Flávio. Reencantamento e dessecularização. A propósito do auto engano em sociologia da religião. In: Novos Estudos Cebrap, n. 49, Nov., 1997. P. 99117.
PORTELLA, Rodrigo. Religião, Sensibilidades Religiosas e Pós-modernidade: da ciranda entre religião e secularização. Revista de Estudos da Religião - REVER, São
Paulo, n. 2, p. 71-87, 2006. Disponível em: <http://www.pucsp.br/rever/rv2_2006/p_portella.pdf>. Acesso em: 26 jan. 2014.
RODRIGUES, Elisa. A emergência dos Novos Movimentos Religiosos e suas Repercussões no Campo Religioso Brasileiro. NUMEN, Revista de estudos e pesquisa
da religião, Juiz de Fora, v. 12, n. 12, p.45-58, 2009. Disponível em: http://ufjf.emnuvens.com.br/numen/article/view/1205>. Acesso em: 22 jan. 2014.
ROSENDAHL, Zeny. Espaço, cultura e religião: dimensões de análise. In: CÔRREA, Roberto Lobato. _________________; (Orgs.). Introdução à Geografia Cultural. 2 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007. p. 187-224.
SAHR, Wolf-Dietrich. 2008 Ação e EspaçoMUNDOS – a concretização de espacialidades na Geografia Cultural, in SERPA, Ângelo (org.) Espaços culturais: vivências, imaginações e representações, Salvador, EDUFBA, 33-58.
___________________; GOGOY, Mariano Luís Michilin. Em contato com o espaço do além: para uma geografia do espiritismo. Revista de Estudos da Religião, REVER, São Paulo, p.1-20, jun. 2009. Disponível em: <http://www.pucsp.br/rever/rv2_2009/t_sahr.htm>. Acesso em: 06 fev. 2014.
SILVA, Clodomir Monteiro da. O palácio de Juramidam Santo Daime: um ritual de transcendência e despoluição. 1983. 185 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de
Antropologia Social, Departamento de Ciências Sociais, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1983. Disponível em: <www.neip.info/html/objects/_downloadblob.php?cod_blob=740>. Acesso em: 06 maio 2014.
WACH, Joachim. Sociologia da religião. São Paulo: Paulinas, 1990. 495 p.
WEBER, Max. Ensaios de sociologia. In: WEBER, Max. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1974. Cap. 8. p. 241-270.

Published

2016-08-05

How to Cite

DOS SANTOS XAVIER, J. A. .; OLIVEIRA PEREIRA, R. C. . The Contribution of a religious aspect to give another meaning to a traditional religious field: a study of the practice of Santo Daime in Ouro Preto - MG. Sacrilegens , [S. l.], v. 13, n. 2, p. 74–90, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/26905. Acesso em: 18 jul. 2024.