O Dialógico e a Experiência Religiosa a partir de Giorgio Agamben

Authors

  • Arabela Maperso Moreira
  • Mauro Rocha Baptista

Keywords:

negativity, interpretation, dialogue

Abstract

This article presents some results of the research carried out in 2008 by the research group “Educação: Subjetividade e Sociedade” (“Education: Subjectivity and Society”) which, by analysing the religious elements in Franz Kafka’s work, created a link between the reseachers and the Italian thinker Giorgio Agamben, who uses the Czech writer to exemplify his theories.Agamben has become renewed in the Brazilina academic environment especially because of his political analysis of the Homo Sacer. In
spite of that, his early productions did not cosider political issues, but emphasised the critical aspect of what he presented as a destruction of the original experiences.This point of his work that will be analised here in order to understand into what extent the religoius experience suffers the impact of such destruction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, G (1970). El hombre sin contenido. Barcelona: Áltera, 2005.
_____ (1977). Estâncias: A palavra e o fantasma na cultura ocidental. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
_____ (1978). Infância e história: Destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
_____ (1982). A linguagem e a morte: Um seminário sobre o lugar da negatividade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
_____ (1985). Ideia de prosa. Lisboa: Cotovia, 1999.
_____ (1990). A comunidade que vem. Lisboa: Presença, 2006.
_____ (1995). Homo Sacer: O poder soberana e a vida nua I. Belo Horizonte: Ed.UFMG, 2007.
_____ (1996). Moyens sans fins: Notes sur la politique. Paris: Payot & Rivages, 2002.
_____ (1996). La fin du poème. Paris: Circé, 2002.
_____ (1998). O que resta de Auschwitz: Homo Sacer III. São Paulo: Boitempo, 2008.
_____ (2005). La potencia del pensamiento: Ensayos e conferencias. Barcelona: Anagrama, 2008.
_____ (2000). El Tiempo que resta: Comentario a la carta a los romanos. Madrid: Trotta, 2009.
_____ (2002). Lo Abierto: El hombre y el animal. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2007.
_____ (2003). O estado de exceção: Homo Sacer II, 1. São Paulo: Boitempo, 2004.
_____ (2005). Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
_____ (2007). El Reino y La Glória: Una genealogía teológica de la economía y del gobierno / Homo Sacer II, 2. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.
_____ (2008). O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
_____ (2008). Signatura Rerum: Sobre el método. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2009.
_____ (2008). Le sacrament du langage: Archéologie du serment. Paris: Vrin, 2009.
_____ (2009). Nudités. Paris: Payot & Rivage, 2009.
CORETH, E. Questões fundamentais da hermenêutica. São Paulo: EPU, 1973.
DERRIDA, J. Força de lei. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
GADAMER, H. G. Verdade e método II: complementos e índice. Petrópolis: Vozes, 2002.
_____. Verdade e metodo: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 2002.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2007.
KRAUSE, B.G. A ficção cética. São Paulo: Annablume, 2004.
_____. Educação pelo argumento. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
NEVES, L. F. B. Pluralismo e teoria social. In: CÂNDIDO, A.; et al. A interpretação: 2º Colóquio UERJ. Rio de Janeiro: Imago, 1990.

Published

2010-03-25

How to Cite

MAPERSO MOREIRA, A. .; ROCHA BAPTISTA, M. . O Dialógico e a Experiência Religiosa a partir de Giorgio Agamben. Sacrilegens , [S. l.], v. 9, n. 1, p. 60–72, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/sacrilegens/article/view/26712. Acesso em: 17 jul. 2024.