The woman and the brazilian song
a study of the women composers and their works in the Hermelindo Castelo Branco Collection
DOI:
https://doi.org/10.34019/2179-3700.2021.v21.33886Keywords:
Women composers, Brazilian song, PerformanceAbstract
This text aims to highlight the absence of information about composers in the historiography of music, and to present an investigation carried out on unknown Brazilian women composers and their songs. In this study, we identified composers who have only one song listed in the Hermelindo Castelo Branco Collection - an important collection that brings together more than six thousand scores of Brazilian concert songs. Technical information about all these composers and songs was gathered and, afterwards, some of them were the object of more in-depth analysis. The research also involved the survey of biographical data of the composers and the production of analytical-interpretative comments about the songs, contributing to interpretations based on analyzes that consider the text-music relations in the works.
Downloads
References
ANDRADE, Valéria. Notas para um estudo sobre compositoras da música popular brasileira - século XIX. Travessia. Santa Catarina, n 23, p. 236-252, 1991.
FREIRE, Vanda Lima Bellard; PORTELA, Angela Celis Henriques. Mulheres compositoras: da invisibilidade à projeção internacional. In: NOGUERIRA, I.P.; FONSECA, S.C. (Org.). Estudos de gênero, corpo e música: abordagens metodológicas. ANPPOM – Pesquisa em música no Brasil. v.3, 2013. p. 279-302.
GOLDSTEIN, Norma. Versos, Sons, Ritmos. São Paulo: Ática, 2005.
LARUE, Jan. Guidelines for Style Analysis. New York: W. W. Norton & Company, 1992.
MOTA, Gisele Pires. Compositoras brasileiras de canção de câmara no acervo de Hermelindo Castello Branco: considerações sobre o contexto sociocultural e a sua importância para a manutenção e divulgação da produção cancional feminina. In XXVIII Congresso da Anppom, 2018, Manaus – AM.
ROCHA, Eli Maria. Nós, as mulheres (notícia sobre as compositoras brasileiras). Rio de Janeiro: Rabaço Editora e Impressora Ltda., 1986.
SANTOS, Lenine Alves dos; SANTOS, Mauro Camilo de Chantal. O acervo de partituras de Hermelindo Castello Branco e sua importância para a canção de câmara brasileira. In XXVII Congresso da Anppom, 2017, Campinas – SP.
SANTOS, Marcelo Corrêa Gonçalves dos. Ziná Coelho Júnior: a vida e a obra de uma musicista mineira. 2004. (Performance Musical) - Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte – MG, 2004.
SILVA, Valdemir Aparecido da. Edição e catálogo comentado das obras não publicadas da compositora Adelaide Pereira da Silva. 2018. (Musicologia/ Etnomusicologia/ Educação Musical) - Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”, São Paulo, 2018.
SIMÃO, Wilson. Na Casa da Música ou a harpa como encantamento. Estado de Minas, Belo Horizonte, 12 jan. 1969. Espetáculos, p.7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcus Vinícius Medeiros Pereira, Gabriela Nunes de Almeida, Sara Rosa Ramos Fraga de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.