"Africanias" in the art songs composed by Aloysio de Alencar Pinto
DOI:
https://doi.org/10.34019/2179-3700.2020.v20.30953Keywords:
Brazilian Art Songs, Africanias, Musical PerformanceAbstract
The paper presents a research about the art songs written by the Brazilian composer Aloysio de Alencar Pinto. This investigation is inscribed in the interface of three research groups dedicated to the Brazilian art song: “Resgate da Canção Brasileira” (UFMG), “Hermelindo Castelo Branco Music Collection” (UFPel / UFRJ) and “Africanias” (UFRJ). The methodology sought to combine the proposals of these groups, aiming, on the one hand, to divulgate the Brazilian art song and, on the other, to offer subsidies to support the interpretative decisions. The focus given in the text was the investigation of “africanias” in Aloysio's songs. It is illustrated by the analysis of “Xangô (Invocação ao Deus do Trovão)” and “Nós viemo aqui cantá (Terno de Reis)”. The analysis have contributed to the performance of the songs, and also to an in deep understanding of the rich cultural matrices that make up Brazilian cultural diversity.
Downloads
References
CAMARA, Adrea Albuquerque Adour da. Africanias na obra de canto e piano de Luciano Gallet. Revista Brasileira de Música, v. 31, n. 1, p. 259-272. Rio de Janeiro: Escola de Música da UFRJ, 2018. Disponível em: https://musica.ufrj.br/images/pdf/rbm31-1.pdf Acesso em 14 de fevereiro de 2019.
CASTRO, Yeda Pessôa de. Falares Africanos na Bahia. Um vocabulário Afro-brasileiro. Rio de Janeiro: Topbooks, 2005.
CASTRO, Yeda Pessoa de. Marcas de Africania nas Américas: O exemplo do Brasil. Africanias.com, n. 6, p. 1 – 14, 2014. Disponível em:
http://www.africaniasc.uneb.br/pdfs/n_6_2014/yeda_pessoa_de_castro_n_6.pdf. Acesso em 07 de outubro de 2018.
D’ANDRADE, Ernesto. Línguas africanas: Breve introdução à Fonologia e à Morfologia. Santo António dos Cavaleiros: A. Santos, 2007.
GOLDSTEIN, Norma. Versos, Sons, Ritmos. 13ª Edição. São Paulo: Editora Ática, 2005.
LARUE, Jan. Guidelines for style analysis. 2nd Edition. Michigan: Harmony Park Press, 1992.
MAIA, Jonas dos Santos; CAMARA, Andrea A. A. da. Abaluaiê: africanias na canção de Waldemar Henrique. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL BRASILEIRA DE PEQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, XXVII , 2017, Campinas. Anais... Campinas: UNICAMP, 2017. p. 1 – 9. Disponível em: https://www.anppom.com.br/congressos/index.php/27anppom/cps2017/paper/viewFile/5046/1727 Acesso em 13 de agosto de 2018.
MENDONÇA, Renato. A influência Africana no Português do Brasil. Brasília: Fundação Alexandre Gusmão, 2012.
TONI, Flávia Camargo. Pesquisa e criação nas cartas de Mário de Andrade e Luciano Gallet. Opus, v. 23, n. 1, p. 256 – 270, abr. 2017. Disponível em: https://www.anppom.com.br/congressos/index.php/27anppom/cps2017/paper/viewFile/5046/1727 Acesso em 10 de agosto de 2018.
VERGER, Pierre. Orixás: deuses iorubas na África e no novo mundo. Salvador: Fundação Pierre Verger, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.