"Africanias" in the art songs composed by Aloysio de Alencar Pinto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34019/2179-3700.2020.v20.30953

Keywords:

Brazilian Art Songs, Africanias, Musical Performance

Abstract

The paper presents a research about the art songs written by the Brazilian composer Aloysio de Alencar Pinto. This investigation is inscribed in the interface of three research groups dedicated to the Brazilian art song: “Resgate da Canção Brasileira” (UFMG), “Hermelindo Castelo Branco Music Collection” (UFPel / UFRJ) and “Africanias” (UFRJ). The methodology sought to combine the proposals of these groups, aiming, on the one hand, to divulgate the Brazilian art song and, on the other, to offer subsidies to support the interpretative decisions. The focus given in the text was the investigation of “africanias” in Aloysio's songs. It is illustrated by the analysis of “Xangô (Invocação ao Deus do Trovão)” and “Nós viemo aqui cantá (Terno de Reis)”. The analysis have contributed to the performance of the songs, and also to an in deep understanding  of the rich cultural matrices that make up Brazilian cultural diversity.

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Author Biographies

Marcus Vinícius Medeiros Pereira, UFJF

Marcus Vinícius Medeiros Pereira é Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), e Mestre em Práticas Interpretativas – Piano pela Universidade Federal de Minas Gerais. É professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), onde atua como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. É, também, docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade de Brasília (UnB). Integra os Grupos de Pesquisa Resgate da Canção Brasileira (UFMG), Africanias UFRJ e Acervo de Partituras Hemelindo Castello Branco: catalogação, análise, interpretação e divulgação da canção de concerto do Brasil. É membro associado do LCT Centre for Knowledge-Building (Universidade de Sidney), bem como pesquisador do Observatório de Cultura Escolar. É autor do livro Ensino Superior e as Licenciaturas em Música: um retrato do habitus conservatorial nos documentos curriculares. Seus interesses de investigação, no campo da musicologia e da performance, focam na canção brasileira de concerto; e, na área da educação musical, nas interfaces entre a música e o currículo nos diversos níveis e modalidades educativas. É o atual presidente da Associação Brasileira de Educação Musical (Gestões 2017 – 2019 / 2019 – 2021).

Sara Rosa Ramos Fraga, UFJF

Graduanda em Composição (UFJF). XXVII Programa de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq/UFJF, 2018/2019).

Alexandre Lúcio de Souza Pereira, UFJF

Graduando em Canto (UFJF). XXXI Programa de Bolsas de Iniciação Científica (BIC/UFJF, 2018/2019).

Michelle Cristina Ferreira Flores Bade, UFJF

Graduanda em Licenciatura em Música – Canto (UFJF). Integrante do grupo de pequisa.

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Published

2020-10-30

How to Cite

Medeiros Pereira, M. V., Rosa Ramos Fraga, S., de Souza Pereira, A. L., & Ferreira Flores Bade, M. C. (2020). "Africanias" in the art songs composed by Aloysio de Alencar Pinto. Principia: Caminhos Da Iniciação Científica, 20, 11. https://doi.org/10.34019/2179-3700.2020.v20.30953

Issue

Section

Artigos originais - Linguística, Letras e Artes